رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تولد سه سالگی یک دوره همی با طعم کتاب

17:17 - 05 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۵۱۲۴
به بهانه تولد شهید احمد کاظمی و سه سالگی قرار سه‌شنبه‌ها، انتشارات کتاب شهید کاظمی مراسمی را در شهر قم و در مجتمع ناشران با همکاری بسیج سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم برگزار کرد.

خبرگزاری میزان -طبق اعلام روابط عمومی انتشارات شهید کاظمی، ویژه برنامه «قرار سه شنبه‌ها» برنامه‌ای است با محوریت و طعم کتاب که سه سال پیش در چنین روز‌هایی شروع به کار کرد. اگر چه از سال ۹۸ تا کنون بیماری کرونا بر تمام جهان و این برنامه سایه انداخته، اما در این میان هرگاه شرایط کرونایی کشور بهتر شد، قرار سه‌شنبه‌ها نیز با برگزاری جلسات، نفسی تازه کرد.

حمید آزادگان، مجری کارشناس برنامه تولد سه سالگی در ابتدای جلسه گفت: بهانه دورهمی امروز نام شهیدی است که انتشارات شهید کاظمی به آن مباهات می‌کند و به آن نام حیات خود را شروع کرده و در حال ادامه دادن است. افتخار انتشارات شهید کاظمی این است که نام شهدا بر تارک اکثر عنوان کتاب‌هایش می‌درخشد.

وی با اشاره به زنده بودن و اثرگذاری شهدا در جامعه خاطر‌نشان کرد: حضرت ابراهیم (ع) از خدا خواست که چگونگی زنده شدن مجدد مردگان را به او نشان دهد. وحی آمد: قبول نداری؟ حضرت عرض کرد: چرا ایمان دارم اما می‌خواهم قلبم آرام شود. ما هم زنده بود شهدا را قبول داریم اما گاهی دوست داریم با نوعی ایجاد ارتباط با آن‌ها، به آرامش درونی برسیم.

کتاب

در ادامه محمد‌حسین علی‌جان‌زاده نویسنده کتاب "حاج احمد" اظهار داشت: شهید احمد کاظمی در ذهن خیلی از افرادی که از دفاع مقدس خاطره دارند حضور دارد؛ به خصوص آن‌هایی که در دهه هشتاد بیشتر با شهید کاظمی حشر و نشر داشتند. در فضای بیرون صرفاً یک فرمانده نظامی بود. کسی از او شناختی نداشت. بعد از شهادت شناخته شد، مثل خیلی از شهدای دیگر. این‌گونه انسان‌ها وقتی زنده هستند دنبالشان نمی‌رویم.

در بحبوحه تمام حوادث انقلاب

وی پیرامون شهید کاظمی ابراز کرد: شهید کاظمی از جمله افرادی بود که امام را درک کرد، در عنفوان جوانی با نهضت امام خو گرفت و بعد از آن هم در بحبوحه تمام حوادثی که در انقلاب وجود داشت؛ مثل بحران کردستان و دیگر غائله‌ها، خود را پیش‌قراول می‌دانست. انسانی دست‌نیافتنی نبود، از جنس همین بچه‌های جهادی بود که همیشه در همه موضوعات داوطلب می‌شوند. او هم در غائله کردستان داوطلب شد، مجروح شد و تا مرز شهادت پیش رفت.

قرار سه‌شنبه‌ها

امین بابازاده نویسنده و منتقد کتاب، دیگر مهمان برنامه بود که درباره برنامه قرار سه‌شنبه‌ها تصریح کرد: "قرار سه‌شنبه‌ها" یک اتفاق مبارک بود؛ از روزی که سه سال پیش راه افتاد، تصور نمی‌شد که به این جایگاه خوب برسد و این خود یک برکت است. در خاطرم هست بعضی از روز‌ها که کار برای شهدا بود یک شرایط دیگری به وجود می‌آمد. مثلاً در روزی که کتاب خط مقدم _ با محوریت شهید حسن طهرانی‌مقدم_ کتاب هفته بود، مراسم دست مجموعه شهید کاظمی نبود. جنس مراسم چیز دیگری بود.

وی با اشاره به هدف اصلی کتاب که همان رشد و تعالی انسان است، تأکید کرد: در کتاب اگر بحث تربیت و کتاب‌خوانی است ما باید همین مسیر را برویم، مسیری که شهدا رفتند. حالا باید ببینیم شهدا با چه مختصاتی رفتند؟ اصلی‌ترین مختصات حرکت شهدا، کار برای خداست. اگر کتاب را برای فروش، برای انحراف یک فرد، برای خواندن و یا لذت بردن تبلیغ کنیم، همه این‌ها اشتباه است. لذت طلبی عیبی ندارد ولی هدف و غایت را نباید فراموش کرد. هدف کتاب تعالی و رشد انسان است رشدی که مناسب انسان باشد. متأسفانه ناشران ما فراموش کردند که کتاب برای تعالی و رشد بشر است؛ فکر می‌کنند کتاب فقط یک کالا و جنسی است که باید فروخته شود.

کتاب «بینایی»

نویسنده کتاب «بینایی»در ادامه افزود: نوجوانی که ده رمان می‌خواند ولی یک محتوای جدی نمی‌خواند، این اتفاق برای آینده نوجوان خطرناک است و دیگر نمی‌تواند آثار جدی بخواند. اگر برای ترویج فرهنگ مطالعه مسیر شهدا را برویم یعنی کار فقط برای خدا باشد، این کار نتیجه‌بخش خواهد بود. من این اتفاق را در انتشارات شهید کاظمی دیدم. با این‌که منتقد بعضی از محتواها این انتشارات هستم؛ اما آن چیزی که باعث می‌شود ترغیب شوم و به دیگران بگویم که حتی کار ضعیف این انتشارات را هم بخوانند، به خاطر شهدا است. اگر قاعده مطالعه ما خدایی نباشد مسیر مطالعه ما به سمت شیطان است.

کتاب

ایستگاه کودک

ایجاد ایستگاه کودک برای خانواده‌هایی که با فرزندانشان در جلسه حضور داشتند، بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات افراد حاضر، اهدای هدیه فرهنگی به تمام حاضرین در جلسه و پذیرایی با کیک به‌مناسبت تولد شهید احمد کاظمی، از دیگر برنامه‌هایی بود که در جلسه انجام شد.

جلسه بعدی قرار سه‌شنبه‌ها با حضور مهدی قزلی نویسنده کتاب «قصه کربلا» و امین بابازاده نویسنده کتاب «بینایی» در روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *