وزیر آموزش و پرورش: نیمی از مدارس کشور توسط خیران ساخته می‌شود

19:58 - 03 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۲۳۰۲
وزیر آموزش و پرورش گفت : نیمی از مدارس در کشور توسط خیران مدرسه ساز احداث می شود.

خبرگزاری میزان -پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی با حضور وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه تهران برگزار شد .

یوسف نوری در این همایش با تقدیر از خدمتگزاران اجتماعی گفت:بحث اخلاق و مسئولیت اجتماعی دارای زوایای گوناگون است ،موحدان،روانشناسان ،جامعه شناسان هر یک به گونه ای به آن نگاه می کنند . خیر باید در جامعه جاری باشد انسان ها زمانی دیده می شوند که به دیگران نفع برسانند،از این روباید از از لایه فن و تکنیک عبور کرده و به لایه مسئولیت اجتماعی برسیم.

نوری گفت : موسسات آموزشی و دانشگاه ها را به چهار دسته آموزش محور که سواد اسمی را جاری می کنند ،حافظه محوری و مدرک محوری در آن ملاک است ،موسسات پژوهشی که پژوهش های کمی و کیفی و سواد مفهومی تولید می کنند ،موسسات کارآفرین محور که سواد عملکردی تولید می کنند و موسسات آموزشی که مسئولیت اجتماعی را ترویج می کنند تقسیم می کنند در نسل چهارم   موسسات در واقع افراد مهارت های خود را در راستای کمک به دیگران به کار می گیرند .

وزیر آموزش و پرورش گفت: از سال ۱۹۷۰بخش سوم اقتصاد یعنی تعاونی و کمک های داوطلبانه شکل و برای آن سازمان های ایجاد شد ،که در اسلام این امر   از ابتدا مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: شاخص جهانی بخشش توسط موسساتی پایش می شود و هر ساله کشورها را دسته بندی می کنند که شامل کمک های اشخاص .موسسات و دستگاه ها می شود.

نوری گفت:کشور ما در سال ۲۰۲۱در شاخص های جهانی بخشش رتبه سی و دوم و در تعداد افراد کمک کننده رتبه دوم داشت.اگرچه که  تمایل داریم که کمک های  انجام دهیم که ثبت نشود .

وزیر آموزش و پرورش افزود: در دنیا اگر کمکی انجام می شود از طریق موسسات است اما در کشور ما میزان کمک مردمی نیز بالا است و باید زمینه ثبت آن نیز فراهم شود.

وی با تقدیر از خیران مدرسه ساز گفت قریب ۳۰درصد مدارس کشور در سال های گذشته  توسط خیران ساخته شده است،  اما اکنون از هر دو مدرسه در کشور یکی را خیران می سازند .

در ادامه سید محمد مقیمی با تشکر از برگزار کنندگان همایش گفت:مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان تعهد اخلاقی همه سازمان ها مطرح است . در توسعه پایدار شاهد تعامل وهم افزایی سه جنبه مالی اقتصادی و مباحث محیطی در فرایندی سه جانبه برای تحقق هدف نهایی جامعه که پیشرفت پایدار از آن یاد می شود هستیم .

سید محمد مقیمی گفت: نوع نگاه جوامع به فرایند سه جانبه به ویژه در بخش اجتماعی در موضوع مسئولیت اجتماعی تعریف می شود .

وی تصریح کرد: برنامه راهبردی دانشگاه تهران که شعار آن مدیریت جهادی و جهاد علمی برای تحقق توسعه پایدار با رویکرد مسئولیت اجتماعی است.

رئیس دانشگاه تهران گفت :در دانشگاه نیز معتقدیم که باید نقش موثری در توسعه همه جانبه کشور داشته باشیم و موضوع مسئولیت اجتماعی را مورد نظر قرار دهیم .

وی گفت :چهار سطح مسئولیت اجتماعی را می توان نام برد که اولین سطح مسئولیت اجتماعی «اقتصادی» است که در آن  نهادها تلاش می کنند در برابر استفاده از منابع جامعه برای جامعه سود آور نیز باشند .

وی افزود: سطح دوم مسئولیت اجتماعی قانونی و همان قانون آهنین مسئولیت اجتماعی که نه به جهت اعتقاد به بلکه به جهت زور و قانون به آن می پردازند که نوع دیگری است که سازمان ها وادار به سهیم شدن در آن  می شوند.

مقیمی تصریح کرد:در سطح سوم نوع نگاه به مسئولیت پذیری اجتماعی اخلاقی است یعنی سازمان ها و نهادها به آن عمل می کنند و آن را موجب رشد اخلاق می دانند .

رئیس دانشگاه تهران گفت :آخرین سطح مسئولیت اجتماعی داوطلبانه و آزادانه است ، زمانی که سازمان ها خود را شهروند خوب دانسته و برای افزایش و ارتقا کیفی اجتماعی تلاش می کنند.

وی گفت :دو استراتژی دانشگاه تهران در این زمینه  می تواند در پیش گیرد یک استراتژی ابزاری است که اعتقادی در پس آن  نیست و نمایشی است که می تواند به ارتقا توسعه پایدار  نیز کمک کند اما رویکرد دیگر نوع نگاه هنجاری است که نه به خاطر اینکه به دنبال کسب وجهه باشد بلکه به جهت اینکه  تامین منافع ذی نفعان را بر اساس باورهای خود دنبال می کند به آن می پردازند .

مقیمی گفت: نوع نگاه  این همایش هم رویکرد دوم و برگزیدگان در این همایش نیز با رویکرد همین نگاه هنجاری انتخاب شده اند .

وی گفت : سازمان  باید خود را در قبال جامعه مسئول بداند و از توجه صرف به سمت منافع سازمانی پرهیز و  فعالیت خود را به منافع همگانی جامعه نزدیک کند .

وی در پایان گفت: با توجه به  این رویکرد دانشگاه تهران نیز  تنها در قبال دانشجوی خود مسئول نیست ،بلکه تلاش دارد ضمن اینکه انتفاع محیط نزدیک خود را در نظر داشته باشد در سطح بالاتر حتی افرادی که  کمتر با دانشگاه تعامل دارند را مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *