رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرز تهیه پیراشکی با خمیر سیب زمینی

17:49 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۵۸۳۳
پیراشکی با خمیر سیب زمینی یکی از غذاهای خوشمزه و ساده است که از ترکیب سیب زمینی پخته با آرد و تخم مرغ تهیه می‌شود.

خبرگزاری میزان _ فرارو نوشت: پیراشکی با خمیر سیب زمینی یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب است که از ترکیب سیب زمینی پخته با آرد و تخم مرغ تهیه می‌شود و طعم متفاوتی دارد. امروز فست فود‌ها یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی در جهان هستند که تنوع بالایی دارند و به عنوان غذایی مدرن با طعم و سبک جدید جای خود را در برنامه غذایی مردم دنیا باز کرده‌اند. ویژگی مهم فست‌فود‌ها صرف‌نظر از طعم دلچسبی که دارند، مدت زمان کوتاهی است که صرف آماده کردن آن‌ها می‌شود. پیراشکی یکی از خوراکی‌های خوشمزه و محبوب به‌خصوص در میان کودکان است و برای جشن‌ها و مهمانی‌ها غذای بسیار راحت و مناسبی است.

پیراشکی‌ها بسیار متنوع هستند، مانند پیراشکی مرغ، گوشت، سبزیجات و... که معمولا با خمیر تهیه می‌شوند. پیراشکی با خمیر سیب زمینی یکی از انواع پیراشکی‌هاست که برای تهیه آن به جای آرد و خمیر مایه از سیب زمینی استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی با خمیر سیب زمینی

سیب زمینی بزرگ: ۳ عدد

پیاز: ۱ عدد

تخم مرغ: ۱ عدد

آرد سفید: ۱ لیوان

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم

قارچ خرد شده: یک لیوان

فلفل دلمه‌ای خرد شده: نصف لیوان

پنیر پیتزا: یک چهارم لیوان

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

قارچ

نکات مربوط به قارچ

قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ همچنین در پیش‌گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد.

یکی از راه‌های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ همچنین بهتر است قارچ‌هایی را که روی پوست آن‌ها لکه قهوه‌ای دارند، خریداری نکنید و اگر هم خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید.

نکات مربوط به فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و رفع یبوست بسیار مفید است. ته فلفل دلمه‌ای برجستگی‌هایی وجود دارد.

فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

نکات مربوط به پیاز

پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد.

این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

طرز تهیه پیراشکی با خمیر سیب زمینی

پیراشکی

۱ ـ ابتدا سیب زمینی‌ها را بشویید و همراه با آب داخل یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا سیب زمینی آبپز شود. بعد از اینکه سیب زمینی‌ها پخت، آن را پوست کنید؛ سپس داخل یک کاسه بریزید و با گوشت‌کوب له کنید. ظرف را کنار بگذارید تا سیب زمینی‌های پوره شده کاملا خنک شوند.

۲ ـ در مرحله بعد پیاز را خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل ماهی تابه بریزید. ماهی تابه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز کمی نرم و سبک شود؛ سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را روی گوشت بریزید و کمی تفت بدهید.

۳ ـ بعد از اینکه گوشت با پیاز تفت خورد، قارچ و فلفل دلمه‌ای خرد شده را به گوشت اضافه کنید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت را کم کنید تا گوشت با آب قارچ کم کم بپزد. بعد از پانزده دقیقه پنیر پیتزا را روی مایه گوشتی بریزید و هم بزنید؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید.

۴ ـ وقتی پوره سیب زمینی خنک شد، تخم مرغ را همراه با آرد، نمک و فلفل به آن اضافه کنید و با دست خوب ورز بدهید. داخل یک سینی یا تخته کار کمی آرد بپاشید.

۵ ـ دستتان را کمی چرب کنید و یک گلوله به اندازه نارنگی از خمیر بردارید و آن را کف دستتان به شکل دایره باز کنید. حالا دایره آماده را روی آرد بگذارید و یک قاشق از مواد گوشتی را وسط خمیر بریزید؛ سپس خمیر را بردارید و با دست دو لبه آن را ببندید و خوب فشار بدهید تا باز نشود. بقیه پیراشکی‌ها را هم به همین ترتیب آماده کنید و روی سینی آردی بچینید.

۶ ـ روغن را داخل ماهی تابه بریزید وآن را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا کاملا داغ شود؛ سپس پیراشکی‌های آماده را یکی یکی سرخ کنید. بعد از اینکه پیراشکی‌ها سرخ شدند، آن‌ها را روی دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغنش جذب شود. حالا پیراشکی‌های آماده را داخل ظرف سرو بچینید و با سس کچاب میل کنید، نوش جان.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: طرز تهیه غذا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *