طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و مخصوص

15:17 - 28 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۳۷۲۷
میرزا قاسمی یکی از انواع غذاهای محبوب ایرانی است که می‌توانید به راحتی آن را در منزل به روش رستورانی تهیه کنید.

خبرگزاری میزان _ مجله کوروش نوشت: میرزا قاسمی یک غذای ساده و پر طرفدار شمالی است که امروزه به عنوان یک پیش غذا یا غذای نونی خوشمزه برای شام یا یک ناهار ساده در تمام شهرها پخته می‌شود. میرزا قاسمی با گوجه و بادمجان کبابی یا آبپز درست می‌شود.

همچنین طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک، میرزا قاسمی با گردو و میرزا قاسمی با گردو هم مرسوم است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید میرزا قاسمی نام حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. او این غذا را ابداع کرد و به همین دلیل چنین نامی برای این غذا انتخاب شده است.

مواد لازم میرزا قاسمی مجلسی برای ۴ نفر

میزان کالری در ۱۰۰ گرم میرزاقاسمی: ۱۴۵ کالری

مدت زمان آماده سازی و پخت میرزا قاسمی: ۱ ساعت

  • بادمجان: ۵ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • سیر: ۱ بوته
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم
مواد لازم طرز تهیه میرزا قاسمی برای 4 نفر

مراحل طرز تهیه میرزا قاسمی ساده

مرحله اول؛ کبابی کردن بادمجان‌ها

مرحله اول؛ کبابی کردن بادمجان ها

در اولین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی خانگی به روش سنتی شمالی باید بادمجان‌ها را به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را به نوبت روی آتش یا شعله گاز بگیرید تا کبابی شوند. برای این کار باید بادمجان‌ها را آن قدر کبابی کنید که پوست بادمجان کاملاً بسوزد و ترد شود.

داخل بادمجان هم باید حتما مغز پخت شود. برای این که طعم بادمجان کبابی شما جذاب‌تر شود، در صورت امکان بهتر است آن‌ها را روی زغال کبابی کنید. به این ترتیب بادمجان عطر دودی بیشتری می‌گیرد و خوشمزه‌تر می‌شود.

مرحله دوم؛ ساطوری کردن بادمجان‌ها

بعد از اینکه همه بادمجان‌ها را کبابی کردید، باید اجازه دهید کمی سرد شوند. سپس پوست بادمجان‌ها را جدا کنید. برای این که پوست بادمجان کبابی راحت‌تر گرفته شود، بهتر است بعد از پخت آن را زیر شیر آب سرد بگیرید.

در نهایت نیز بادمجان‌ها را کمی زیر آب بگیرید تا ذرات پوست سوخته به طور کامل از سطح بادمجان تمیز شوند. سپس بادمجان‌ها را روی تخته آشپزی بگذارید و کاملاً ساطوری کنید. بسیاری از افراد در این مرحله بادمجان را با استفاده از گوشت‌کوب دستی له می‌کنند.

مرحله سوم؛ خرد کردن گوجه‌ها

در طرز تهیه میرزا قاسمی سنتی بهتر است گوشت گوجه‌ها را بگیرید و خرد کنید. اما در صورت تمایل می‌توانید گوجه ها را رنده کنید و به میرزا قاسمی شمالی اضافه کنید. برای خرد کردن گوجه‌ها باید آن‌ها را بشویید. سپس در یک ظرف قرار دهید و مقداری آب جوش روی گوجه‌ها بریزید. حالا می‌توانید پوست گوجه‌ها را به راحتی جدا کنید. سپس گوجه فرنگی‌ها را به قطعات ریز خرد کنید.

طریقه ساطوری کردن بادمجان و گوجه برای میرزا قاسمی

مرحله چهارم؛ سرخ کردن سیر میرزا قاسمی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی ساده باید  سیر داغ  را آماده کنید. سیر مهم‌ترین طعم دهنده میرزا قاسمی است که اگر به اندازه از آن استفاده نکنید، طعم غذای شما آن چنان که باید لذیذ و خوشمزه نخواهد شد. برای درست کردن سیر باید ابتدا آن را با آب فراوان بشویید. سپس پوست سیرها را جدا کنید. با استفاده از رنده ریز و یا گوشتکوب تمام سیرها را له و ریز کنید.

سپس یک ماهیتابه با مقداری روغن را روی گاز قرار دهید. اجازه دهید روغن کمی داغ شود. بعد سیرهای خرد شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید سیرها کمی سرخ شوند. سپس کمی زردچوبه به سیر اضافه کنید تا همراه با روغن و سیر خرد شده سرخ شود.

مرحله پنجم؛ سرخ کردن همه مواد میرزا قاسمی

در این مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی سنتی و بعد از این که سیر سرخ شد، بادمجان‌های کبابی خرد شده را همراه با گوجه فرنگی خرد شده به ماهیتابه اضافه کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید تا خوب سرخ شوند. باید به اندازه‌ای مواد را سرخ کنید که آب آن‌ها کشیده شود. بسیاری از افراد در این مرحله ابتدا گوجه فرنگی را اضافه می‌کنند و بعد از اینکه آب آن کمی بخار شد، بادمجان‌ها را به آن اضافه می‌کنند.

مرحله ششم؛ اضافه کردن تخم مرغ به میرزا قاسمی

در این مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه باید مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد بزنید و خوب ترکیب کنید. سپس مواد میرزا قاسمی که حالا خوب سرخ شده و به روغن افتاده‌اند را در یک سمت ماهیتابه قرار دهید.

در طرف دیگر ماهیتابه تخم مرغ‌ها را بریزید. با یک قاشق تخم مرغ‌ها را خوب هم بزنید تا کاملاً یک دست شوند. در حین سرخ شدن تخم مرغ‌ها آن ها را هم بزنید تا به صورت هم‌زده سرخ شوند. می‌توانید این کار را در یک ماهیتابه جداگانه نیز انجام دهید. بعد از اینکه تخم مرغ به طور کامل پخته شد، آن را با سایر مواد ترکیب کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و خوشمزه به ۳ روش مختلف

مرحله هفتم؛ سرو کردن میرزا قاسمی شمالی

در آخرین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی و بعد از اینکه غذا به طور کامل پخته شد، آن را در یک ظرف مناسب سرو کنید. می‌توانید برای تزیین میرزا قاسمی به جای تخم مرغ هم زده یک عدد نیمروی کامل درست کنید و روی آن قرار دهید. ریختن مقداری پیازچه یا جعفری خرد شده روی میرزا قاسمی نیز روش مناسبی برای تزیین آن است.

می‌توانید میرزا قاسمی را همراه با برنج کته ساده یا قالبی، ماهی دودی و زیتون پرورده میل کنید. یا آن را به عنوان پیش غذا در کنار سایر غذاها و همراه با نان سرو نمایید.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: طرز تهیه غذا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *