بحران پناهجویی اروپا؛ از صدور حکم بازداشت برای پناهجویان سوریه تا ویزا برای اوکراینی‌ها

15:11 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۴۹۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران مهاجرت اتحادیه اروپا با ورود پناهجویان اوکراینی به کشورهای اروپایی ابعاد متفاوتی به خود گرفته است.

خبرگزاری میزان – مقامات اتحادیه اروپا و سازمان ملل گزارش داده‌اند که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، حدود 5 میلیون پناهجوی اوکراینی این کشور را ترک کرده و وارد کشورهای اروپایی شده‌اند.

ورود این مهاجران به کشورهای اروپایی در حالی صورت گرفته که اروپا در سالهای اخیر با بحران پناهجویی گسترده‌ای مواجه است.

«فیلیپو گراندی»، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، به خبرنگاران گفت «من تقریبا 40 سال است که در شرایط اضطراری پناهندگان کار کرده‌ام و به ندرت مهاجرتی به این سرعت را دیده‌ام.»

با این وجود در میان کارشناسان و تحلیلگران این اتفاق نظر وجود دارد که بحران اخیر مهاجرتی اتحادیه اروپا کاملا متفاوت به نظر می‌رسد؛ برای پناهندگان اوکراینی واکنش کاملا متفاوتی وجود دارد که مربوط به رژیم ویزای اتحادیه اروپاست؛ همچنین شکل‌گیری سریع و قابل توجه حفاظت موقت وجود دارد.

دسترسی به ویزا به طور اساسی پویایی این بحران را تغییر می‌دهد؛ «پولی پالیستر-ویلکینز»، دانشمند علوم سیاسی، که در زمینه تلاقی مداخلات بشردوستانه و کنترل مرزها تخصص دارد، می‌گوید «ما به پناهندگان اوکراینی واکنش کاملاً متفاوتی را در رابطه با این رژیم ویزا می‌بینیم. اوکراینی‌ها می‌توانند بدون ویزا به اتحادیه اروپا سفر کنند؛ نمی‌توان آنها را از ورود منع کرد و مجبور به استفاده از قاچاقچیان انسان نخواهند شد. این امر اساسا پویایی این بحران را تغییر می‌دهد. در این مرحله اولیه، سطح آسیب و پریشانی را در مرزها نمی‌بینیم که در زمان ورود پناهندگان سوریه‌ شاهد بودیم.»

وی تاکید می‌کند «پیش از جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا فاقد اراده سیاسی برای پناه دادن به پناهندگان بود اما اکنون ثابت کرده که می‌توان به مکانیسم‌های حفاظتی سریع دست یافت و همه پناهندگان مستحق این نوع حمایت هستند. ما نباید از دیدن رنجی که در جاهای دیگر می‌گذرد و انسانیت این مردمی که از درگیری و خشونت فرار می‌کنند غافل شویم.»

در جریان «بحران پناهجویان» در سال 2015، اتحادیه اروپا خواستار بازداشت پناهجویان ورودی تا 18 ماه شد؛ امروز چنین نیست و دلایل این تفاوت به چالشی غیرقابل حل در توانایی اروپا برای پذیرش رژیم بین‌المللی حمایت از پناهندگان اشاره دارد.

در حالی که اتحادیه اروپا این موج پناهجویان را بزرگ‌ترین بحران انسانی می‌داند که اروپا در «سال‌های بسیار زیاد» شاهد آن بوده است، مهم است که به یاد داشته باشیم چندی پیش بود که این قاره با چالش انسانی حیاتی دیگری، «بحران پناهندگان»، در سال 2015 مواجه شد.

اما واکنش‌های کاملا متفاوت که اروپا به این دو موقعیت داده است، درس هشداردهنده‌ای برای کسانی است که امیدوار به «اروپای انسانی‌تر و سخاوتمندانه‌تر» هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *