رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آخرین اخبار از وضعیت بازار گوشت قرمز؛ واردات 28 هزار تن گوشت برای تنظیم بازار

12:11 - 28 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۳۱۵۴
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز هم اکنون در بازار خرده‌فروشی و میادین میوه و تره بار به 130 تا 160 هزار تومان رسیده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: طی یک ماه اخیر قیمت گوشت قرمز تا 30 تا 40 هزار تومان کاهش یافته و قیمت مرغ کشتار روز نیز رفته رفته به قیمت مصوب آن توسط ستاد تنظیم بازار نزدیک می‌‌شود با این حال وضعیت  بازار این دو محصول از ابتدای سال تاکنون نشان می‌‌دهد رفته رفته باید شاهد ثبات قیمت هر چه بیشتر این دو بازار باشیم. به طوری که انتظار می‌‌رود با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام بویژه در خرید دام و طیور مازاد دامداران و مرغداران در دو ماهه گذشته  تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ براساس نیاز مصرف کنندگان به ثبات برسد.

از طرف دیگر پس از اصلاح ارز ترجیحی ، دلالان به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز همزمان با افزایش قیمت برخی اقلامی بودند که ارز 4200 تومانی در زنجیره تولید آنها اختصاص می‌‌یافت اما با توجه به مازاد تولید دام در کشور و واردات 8 هزار تن گوشت قرمز و توزیع آن در بازار قیمت این کالای اساسی با کاهش معناداری روبه‌رو شد؛ در این گزارش قصد داریم به بررسی آخرین وضعیت  تولید، واردات و توزیع گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور بپردازیم.

کاهش محسوس قیمت گوشت قرمز در بازار

پس از اصلاح ارز ترجیحی، قیمت گوشت قرمز به یکباره با افزایش محسوسی روبه‌رو شد به طوری که قیمت این محصول در بازار به 220 هزار تومان نیز به ازای هر کیلوگرم رسید ولی به دلیل مازاد دام در کشور و شروع فصل گرما قیمت این محصول هم اکنون در بازار خرده‌فروشی و میادین میوه و تره بار به 130 تا 160 هزار تومان رسیده، هر چند که فعالان بازار دام معتقدند نرخ منطقی هر کیلو گوشت قرمز 140 هزار تومان است. هم اکنون نیز به صورت میانگین روزانه 750 تا 800 تن دام سبک و سنگین در کشور توزیع می‌شود که از این میزان 350 تا 400 تن آن به عرضه در شهر تهران اختصاص دارد.

آمارهای گمرک حاکی از آن است که طی 3 ماه نخست سال جاری برای تنظیم بازار این محصول به دلیل گرانی افسارگسیخته در خردادماه و نقش ویژه دلالان در افزایش قیمت این محصول حدود 8 هزار تن گوشت (800 تن گوشت گرم و 7200 تن گوشت سرد) به ارزش 36 میلیون و 200 هزار دلار وارد کشور شده است.

به دلیل کاهش تقاضای گوشت قرمز به دلیل گرمای هوا و وجود 6 میلیون دام مازاد در کشور، شرکت پشتیبانی امور دام از چندی پیش تاکنون اقدام به خرید حمایتی دام از دامداران با قیمت 75 تا 85 هزار تومان کرده تا دامداران با مشکلی مواجه نشوند.

در این باره مجید حسنی مقدم، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت گوشت قرمز و دام زنده گفت: قیمت دام سبک زنده درحال حاضر کمتر از ۸۰ هزار تومان و قیمت دام سنگین کیلویی ۷۵ تا ۷۶ هزار تومان است، قیمت گوشت گوسفندی مخلوط حدود ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان و قیمت گوشت گوساله ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان است که از ابتدای اجرای طرح مردمی سازی تاکنون تغییر معناداری نداشته است.

گوشت مرغ به نرخ مصوب نزدیک شد

پس از اصلاح ارز ترجیحی در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری قیمت مرغ طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار از 31هزار تومان به 59هزار و 800 تومان رسید، ولی با این حال و پس از گذشتن بیش از دو ماه از این تصمیم قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها و بازار همچنان به قیمت مصوب نرسیده است، به طوری‌که قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده در مرغداری‌ها 38هزار تومان، مرغ گرم در مراکز عمده‌فروشی 52هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها و میادین نیز با قیمت 55 تا 58 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهار سال‌جاری نشان می‌دهد میزان عرضه گوشت مرغ نسبت به سال گذشته با افزایش 19درصدی روبه‌رو شده است، به طوری‌که هم‌اکنون ماهانه 120 تا 130میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور صورت می‌گیرد و به‌ صورت روزانه 7 تا 8هزار تن مرغ در سراسر کشور عرضه می‌شود که از این میزان 1700تن آن در تهران توزیع می‌شود.

از طرف دیگر با توجه به افزایش تولید مرغ در کشور و پیشی گرفتن عرضه این کالای اساسی از تقاضا، از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ مازاد با قیمت تصویب شده در کمیته‌های استانی کرد تا مرغداران دچار هیچ‌گونه زیانی نشوند.  

رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ می‌گوید: بزودی قیمت مرغ به نرخ مصوب خواهد رسید و باید شاهد آن باشیم که از نیمه اول مرداد‌ماه سال‌جاری قیمت این کالای اساسی به 59هزار و 600تومان برسد. علاوه‌ بر این آمارهای وارداتی گمرک نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال‌جاری 20هزار تن مرغ به ارزش 35میلیون و 800هزار دلار وارد کشور شده که عمده آن به قبل از اصلاح ارز ترجیحی، عید نوروز و ماه مبارک رمضان برمی‌گردد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *