کاهش 50 هزار تومانی ران گوسفند در بازار

9:09 - 21 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۳۸۵۸
گزارش های میدانی نشان می‌دهد در حالی‌ که قیمت هر کیلوگرم ران گوسفند در ماه گذشته 220 هزار تومان بوده،‌ به کیلویی 170 هزار تومان رسیده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: قیمت گوشت قرمز به دلیل گرمای هوا و فراوانی دام سبک با کاهش محسوسی در بازار روبه‌رو شده است به طوری که براساس مشاهدات میدانی هر کیلوگرم گوشت قرمز از 130 تا 170 تومان در میادین و خرده فروشی‌های کشور به فروش می‌‌رسد که نسبت به ماه گذشته با کاهش 50 هزار تومانی روبه‌رو بوده است.

ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی طی یکسال اخیر برای حمایت از مصرف‌کنندگان و متعادل شدن بازار گوشت قرمز، اقدام به ممنوعیت صادرات دام زنده و خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام کرده‌اند.

به طوری که گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌‌دهد در سال گذشته وزن گوشت قرمز تولیدی انواع دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های کشور به حدود ٦٢٤ هزار تن رسیده است، هم اکنون نیز به صورت میانگین روزانه 750 تا 800 تن دام سبک و سنگین در کشور توزیع می‌شود که از این میزان 350 تا 400 تن آن به عرضه در شهر تهران اختصاص دارد.

با وجود این طبق گفته فعالان مرتبط صنعت دام، قیمت هیچ کدام از اقلام گوشت قرمز نباید از 140 هزار تومان بیشتر باشد این در حالی است که هم اکنون قیمت برخی اقلام گوشت قرمز به 170 هزار تومان هم می‌‌رسد که دلیل این امر به وجود دلالان و واسطه‌گران در این صنعت برمی‌‌گردد.

از طرف دیگر با توجه به وضعیت مازاد جمعیت دامی کشور و کاهش تقاضای مصرف در فصل تابستان به دلیل گرما، فعالان این صنف خواستار رفع ممنوعیت صادرات هستند. آن طور که صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک می‌‌گوید در حال حاضر 6 میلیون رأس دام مازاد در کشور وجود دارد به همین دلیل اواخر خردادماه سال جاری شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک با صادرات دام زنده موافقت کرده اما این مسأله هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

کاهش محسوس قیمت‌ها در بازار

مشاهدات گوشت قرمز در بازار نشان می‌دهد این کالای اساسی طی هفته‌های اخیر با کاهش قیمت روبه‌رو شده است به‌طوری که هم‌اکنون به ازای هر کیلوگرم ران کامل گوسفندی 172 هزار تومان، کف دست گوسفندی با ماهیچه 158 هزار تومان، ران پاک کرده گوساله 166 هزار تومان، سردست پاک کرده گوساله 165 هزار تومان، گردن گوسفندی 133 هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله 147 هزار تومان، گردن گوساله 129 هزار تومان، قلم گوساله 16 هزار تومان، سردست گوسفندی 131 هزار تومان، ماهیچه گوساله 163 هزارتومان، دنبالچه گوسفندی 89 هزار تومان، نیم شقه سردست گوسفند 128 هزار تومان، شقه لاشه گوسفندی 129 هزار تومان و نیم شقه ران گوسفندی 135 هزار تومان در میادین به فروش می‌رسد.

قیمت گوسفند زنده به هر کیلو ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان رسید

مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران اظهار کرد: تقاضا برای خرید دام‌ نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: علی‌رغم ازدیاد عرضه دام در روز عید قربان، کشش چندانی در بازار وجود نداشت. با توجه به نبود تقاضا برای خرید دام، قیمت روند کاهشی به خود گرفته است. مدیرعامل اتحادیه دامداران قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان اعلام کرد.

وی افزود: به همین دلیل قیمت انواع مختلف گوشت قرمز در بازار به ازای هر کیلوگرم نباید از 140 هزار تومان فراتر رود.

خرید دام مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام

محسن سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اظهار کرد: تولید دام در کشور با افزایش محسوسی روبه‌رو شده است که این امر در کنار کاهش همیشگی مصرف گوشت قرمز در فصل گرما سبب شده قیمت این کالای اساسی در کشور با کاهش روبه‌رو شود.  

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون به دلیل تأمین گوشت قرمز توسط دامداران کشور هیچ‌گونه دام یا گوشت قرمزی وارد کشور نشده است.

سلامی تصریح کرد: به دلیل وجود مازاد دام در برخی از استان‌ها، شرکت پشتیبانی امور دام دستورالعملی را تنظیم و به سایر استان‌ها ارسال کرد تا دام سبک و سنگین مازاد دامداران با قیمتی که ستاد تنظیم بازار هر استان تعیین می‌کند، خریداری شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در پایان گفت: به همین دلیل قیمت خرید دام مازاد متغیر است ولی به‌صورت میانگین کیلویی 75 تا 80 هزار تومان دام از دامدار خریداری می‌شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: گوشت گوشت قرمز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *