سفر بایدن به عربستان؛ وعده‌های انتخاباتی که محقق نشدند

10:12 - 21 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۵۸۹۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سفر ماه گذشته جو بایدن به عربستان در حالی صورت گرفت که وی در دوران رقابت‌های انتخاباتی ضمن انتقاد از مقامات این کشور، وعده‌هایی درباره پاسخگو کردن ریاض داده بود.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، ماه جولای به اراضی اشغالی و عربستان سعودی سفر کرد.

سفر بایدن به عربستان سعودی با انتقادات بسیاری در سطح بین‌المللی در ارتباط با نقض حقوق بشر در این کشور مواجه شد.

به گزارش موسسه حقوق بشری « alqst»، در حالی که «جو بایدن» در سفری دو روزه از عربستان بازدید کرد، باید به سرکوب بی‌امان در حال وقوع در این کشور رسیدگی کند.

«بایدن» در جریان این سفر دست به اقداماتی زد که مقامات این کشور را در اقدامات سرکوبگرانه خود مانند قتل «جمال خاشقجی»، ستون نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، پشتیبانی کرد.

انتظار می‌رفت دستور کار سفر بایدن بر روی عرضه جهانی نفت متمرکز باشد؛ با این حال اگر قرار بود وعده‌های او به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری درباره «موضع انتقادی‌تر در قبال ریاض» جدی گرفته شود، او باید از این موقعیت برای اولویت دادن به نگرانی‌های حقوق بشری در عربستان استفاده می‌کرد.

دستکم همانطور که 13 سازمان غیردولتی حقوق بشر اخیرا تاکید کردند، او باید به دنبال تضمین آزادی زندانیان عقیدتی، لغو ممنوعیت سفر فعالان و منتقدان و توقف اعدام می‌بود.

در 20 ژانویه 2021، «جو بایدن» از حزب دموکرات به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا سوگند یاد کرد؛ دولت وی متعهد شد که سوابق وخیم حقوق بشر عربستان را در مقابل دولت قبلی این کشور به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» که مکررا برای منحرف کردن انتقادات از سران سعودی عمل می‌کرد، به چالش بکشد.

در واقع، در ژانویه 2021، بایدن فروش اسلحه به عربستان را به طور موقت تعلیق کرد و در ماه بعد گزارش اطلاعاتی را منتشر کرد که مدت‌ها پنهان شده بود و نتیجه می‌گرفت که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، عملیات ترور «خاشقجی» را تایید کرده است.

با این حال، بایدن در برابر درخواست‌ها برای تحریم خود «محمد بن سلمان» مقاومت کرد و وعده‌های قبلی او برای «بررسی مجدد» روابط آمریکا و عربستان با پیشروی در سال 2021 بسیار متواضع‌تر بود و چندی نگذشت که قراردادهای تسلیحاتی جدید با عربستان سعودی به تصویب رسید.

در حالی که به نظر می‌رسید «بایدن» در حال چرخش است، مقامات سعودی به الگوی سرکوب همیشگی خود بازگشتند؛ با موج جدیدی از دستگیری‌های خودسرانه منتقدان مسالمت آمیز، صدور احکام شدید بیشتر برای فعالان، و تلاش‌های عمدی برای به خطر انداختن جان زندانیان عقیدتی.

در سال 2022 تاکنون مقامات سعودی 120 اعدام انجام داده‌اند که بیش از دو برابر تعداد کل سال 2021 است؛ این شامل اعدام 81 فرد، تنها در 12 مارس 2022 است که بزرگترین اعدام دسته جمعی در تاریخ اخیر عربستان است.

در همین حال، اگرچه تعدادی از زنان و زندانیان عقیدتی در روزهای اولیه ریاست جمهوری «بایدن» به صورت مشروط در عربستان آزاد شدند، اما همچنان تحت محدودیت‌های شدید قرار دارند که به این معنی است که هنوز آزاد نیستند.

ناامیدکننده است که دیگر سران غربی اخیرا سفر خود به عربستان را از سر گرفته‌اند؛ در دسامبر 2021، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، با «محمد بن سلمان» دیدار کرد و اولین مقام غربی بود که پس از قتل «خاشقجی»، با ولیعهد عربستان دیدار کرد؛ در مارس 2022، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس، درست چند روز پس از اعدام دسته‌جمعی در عربستان، از این اقدام «مکرون» پیروی کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جو بایدن عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *