حمید نوری: من بی گناهم، بالاخره حق پیروز می‌شود

19:44 - 24 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۸۷۰۹
دسته بندی: حقوق بشر
فرزند حمید نوری با پیامی از آخرین وضعیت پدرش خبر داد.

خبرگزاری میزان-فرزند حمید نوری در پیامی توییتری از آخرین وضعیت پدرش خبر داد.

پدرم امروز از سلول پیام دادند و گفتند: دیروز زندان‌بان رفته بود سلول که حکم را ابلاغ کند، بعد از ابلاغ تعجب میکند که پدرم حالش خوب است. به پدرم میگوید نمیخواهی بلایی سر خودت بیاوری!گفته: عزیز، من مسلمانم، برای چی بلا سر خودم در بیارم. من بی گناهم، بالاخره حق پیروز میشود.

روز گذشته دادگاه سوئد در حکمی غیرقانونی، ناعادلانه و بدون شواهد متقن حمید نوری را به حبس ابد محکوم کرد.

«نوری» از آبان ماه سال ۹۸ به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد دستگیر و بنا بر اتهامات واهی گروهک تروریستی منافقین محاکمه شده است و در این مدت علاوه بر نگهداری در سلول انفرادی در مقاطع طولانی امکان تماس با خانواده خود را نیز نداشته است.

وی در طول دو سال و نیم گذشته با نقض مکرر حقوق شهروندی از جمله نگهداری در سلول انفرادی، ضرب و شتم و عدم دسترسی به پزشک روبرو بوده است.

افراد احضار شده اعضا یا وابستگان گروهک منافقین هستند، همان‌ها که به استفاده از سلاح برای ایجاد ناامنی و ترور مردم در ایران اعتراف می‌کنند.

وکلای حمید نوری هم در آخرین دفاعیات خود با زیر سوال بردن صلاحیت دادگاه سوئد، ایران را مرجع صلاحیت رسیدگی این پرونده دانسته و تاکید کرده‌اند از این دادگاه برای محکوم کردن جمهوری اسلامی استفاده شده است.


از زمان دستگیری نوری تا تکمیل به اصطلاح تحقیقات و ارائه کیفرخواست در ۵ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱ ماه به طول انجامید و در تمام این مدت و بعد از آن او در حبس انفرادی به سر برد.


در این ماجرا دولت سوئد به مسئولیت خود تحت کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی برای اطلاع این بازداشت به سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم عمل نکرد و مراتب را به اطلاع خانواده‌اش هم نرساند. در طول مدت حدود ۲ سال پس از بازداشت، علیرغم اینکه خانواده این تبعه ایرانی چند بار نیز به سوئد سفر کرده بودند، اما مقامات سوئدی اجازه ملاقات به آنها را ندادند.


همچنین با وجود اینکه آقای نوری از ضعف بینایی رنج می‌برد و بارها از مقامات زندان درخواست کرده بود تا بتواند به چشم پزشک مراجعه کند و از عینک استفاده نماید، اما به این خواسته وی هم توجهی نشد.


بنابر اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان، با نوری در زندان به طور غیر انسانی و تحقیرکننده‌ای نیز رفتار شد.
این اقدامات در حالی صورت گرفت که کشور سوئد مدعی حمایت از حقوق بشر است و همواره به قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران نیز رای مثبت می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حمید نوری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *