افزایش تیراندازی‌ها در آمریکا/ سیاه‌پوستان قربانیان اصلی سلاح گرم

15:45 - 17 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۹۷۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
احتمال کشته شدن افراد سیاه‌پوست با اسلحه‌ای که توسط شخص دیگری شلیک می شود، 17 برابر میانگین جمعیت کلی آمریکا است.

خبرگزاری میزان - موج حملات تیراندازی در جوامعی مانند پارک هایلند، اوالد و بوفالو توجه را به تعداد خیره کننده قتل‌عام در آمریکا جلب کرده است.

به گزارش «واشنگتن پست»، اما بر اساس داده‌های فدرال، تعداد فزاینده مرگ‌های ناشی از اسلحه در آمریکا فراتر از چنین اتفاقات پرمخاطبی است و تقریباً هر روز در خانه‌ها، بیرون از رستوران‌ها و در خیابان‌های بسیاری از شهرها ظاهر می‌شود.

بر اساس تجزیه و تحلیل واشنگتن پست از داده‌های فدرال در مورد بررسی پیشینه افراد خریدار اسلحه، افزایش خشونت‌های مسلحانه در حالی اتفاق می‌افتد که خرید اسلحه در سال‌های 2020 و 2021 به سطوح بی‌سابقه‌ای در این کشور رسیده و تخمین زده می‌شود که بیش از 43 میلیون سلاح گرم در این دوره زمانی خریداری شده است.

در همان دوره زمانی، میزان مرگ و میر ناشی از اسلحه به بالاترین حد خود از سال 1995 با بیش از 15 هزار کشته در هر سال رسیده است.

بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، اسلحه عامل بیشتر خودکشی‌ها و تقریباً به طور کامل عامل افزایش کلی قتل در سراسر کشور از سال 2018 تا 2021 است.

به گفته کارشناسان، پاسخ روشنی در مورد اینکه چه چیزی باعث افزایش خشونت با اسلحه شده وجود ندارد، اما عوامل احتمالی عبارتند از استرس ناشی از همه گیری ویروس کرونا، خدشه‌دار شدن روابط بین پلیس و مردم، افزایش خشم، تشدید فشار روانی و تعداد زیاد افراد دارای اسلحه.

بر اساس آمارها، بیش از 400 میلیون قبضه سلاح در اختیار مردم آمریکا است.

دو گروه جمعیتی مختلف بار خشونت‌های فزاینده اسلحه را متحمل می‌شوند و به احتمال زیاد بر اثر شلیک گلوله در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند: مردان جوان سیاه‌پوست و مردان مسن‌تر سفیدپوست.

مردان سفیدپوست شش برابر بیشتر از سایر آمریکایی‌ها در معرض خودکشی هستند.

همچنین احتمال کشته شدن مردان سیاه‌پوست با اسلحه‌ای که توسط شخص دیگری شلیک می شود، 17 برابر میانگین جمعیت کلی آمریکا است.

از 90 هزار و 498 مورد مرگ با اسلحه در سال های 2020 و 2021، 38 هزار و 796 مورد قتل بوده است. نزدیک به 21 هزار نفر از این قربانیان سیاه‌پوست بودند.

یک کارشناس در این رابطه گفت «آمار بالای قتل سیاه‌پوستان این ضرب المثل را به ذهن می‌آورد:وردآ وقتی آمریکا سرما می‌خورد، آمریکای سیاه‌پوست به آنفولانزا مبتلا می‌شود.»

این کارشناس گفت «همه‌گیری کووید-19 برای سیاه‌پوستان وخیم‌تر بود. خشونت با اسلحه برای سیاه‌پوستان وخیم‌تر بود.»

وی در ادامه گفت «تا زمانی که عدالت در اینجا برقرار نشود، این وضعیت هر روز وخیم‌تر خواهد شد.»

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *