جزئیات پرونده 2 جاسوس فرانسوی

13:06 - 15 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۶۸۳۹
دسته بندی: سیاست
سخنگوی قوه قضاییه ضمن تشریح آخرین اخبار از پرونده دو جاسوس فرانسوی گفت: رسیدگی در مرحله دادسراست و این موضوع واجد محرمانگی است.

خبرگزاری میزان - 21 اردیبهشت سال جاری بود که وزارت اطلاعات از دستگیری و بازداشت دو فرد اروپایی سازمان‌دهنده آشوب و بی‌نظمی در کشورمان خبر داد.

دو فرد اروپایی که با هدف سوء استفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات سازی جامعه وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و بازداشت شدند.

توطئه‌گران بیگانه که از سناریوهای متعدد و متنوع سال‌های اخیر خویش علیه ملّت ایران نتیجه نگرفتند با هدف اجرای طرحی ترکیبی از روش‌های نوین نرم و سخت، دو مأمور با تجربه‌خود را به ایران اعزام کرده بودند. این افراد مأموریت داشتند با توجیه، هدایت، شبکه‌سازی و مرتبط‌سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی، بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمت‌کش جامعه اشراف پیدا کرده و با منحرف سازی مطالبات و مرتبط‌ سازی گروه‌های متصل به خود، جامعه را با موج سهمگینی از تخریب و شرارت و نا امنی مواجه نمایند.

دو عنصر اصلی، از اتباع یک کشور اروپایی و سازماندهی شده توسط سرویس‌های جاسوسی، از متخصصین حرفه ای در زمینه ی ایجاد شورش و بی‌ثباتی هستند که سال‌ها در چندین کشور هدف، تجربه اجرای چنین سناریوهایی را به مأمورین محلی خود آموزش داده بودند.

حجت الاسلام و المسلمین خطیب 29 اردیبهشت 1401 همچنین در بیست و یکمین همایش سراسری دادستان‌های مراکز استان‌ها با اشاره به دستگیری دو فرانسوی گفته بود: دو فرد فرانسوی بازداشت شده توریست نبودند، ما از قبل به اطلاعات پیرامون آن‌ها دست یافته بودیم و از لحظه ورود به کشور آن‌ها دقیقا تحت نظر بودند.

به گفته وزیر اطلاعات این افراد به محض ورود، قرار‌های تشکیلاتی با چند کانون و محفل غیر‌قانونی و سابقه‌دار برگزار کردند. طبق مستندات موجود این دو فرانسوی به دنبال ایجاد ارتباط تشکیلاتی بین کانون‌های غیرقانونی و آشوبگر بودند که با اتخاذ پوشش‌های صنفی، اهداف گروهک‌ها و سرویس‌های جاسوسی را دنبال می‌کردند.

وی بیان کرد: بر اساس اطلاعات موثق برخی از عناصر کانون‌های غیرقانونی مورد نظر با گروهک‌های تروریستی شناخته شده و برخی جواسیس شناسایی شده خارج‌نشین متصل بودند.

امروز اما مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری ضمن تشریح آخرین اخبار از پرونده دو جاسوس فرانسوی بیان کرد: این پرونده مربوط به تلاش‌ها و خدمات سربازان گمنام امام زمان (عج) است. ضابط خاص به موجب قانون در این قضیه ورود پیدا کرده و اقدامات قانونی را به منظور کشف جرم و اقدام مجرمانه انجام داده است.

وی افزود: با دقت، صحت و فوریت بدون کم و کاستی تعقیب این ۲ فرد بر اساس دستور مقام قضایی صورت گرفت و در حال حاضر رسیدگی به پرونده ۲ جاسوس فرانسوی در مرحله دادسرا قرار دارد و محرمانه است.

ستایشی بیان کرد: تمامی فرآیند رسیدگی در حوزه داخلی و بین‌المللی با دقت و سرعت لازم مطابق موازین شرعی و مقرارت قانونی در حال رسیدگی است. این پرونده قابل قیاس با فرایند‌های رسیدگی همچون پرونده‌های اسدالله اسدی و حمید نوری نیست و این موارد ظلمی بوده که در خارج مرز در حال اتفاق است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اطمینان داشته باشید که با قاطعیت در مورد این پرونده تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: دستور جلب ۲ جاسوس فرانسوی در ۱۸ اردیبهشت ماه صادر و تفهیم اتهام انجام شده و اتهام این ۲ جاسوس اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور بوده که در حال حاضر تحت بازداشت موقت قراردارند.

ستایشی اظهار کرد: در حال حاضر تحقیقات در خصوص این پرونده انجام می‌شود و به محض اینکه نتیجه مشخص شود، اعلام می‌کنیم.

وی افزود: با عناصر داخلی استکبار و کسانی که خلل در حوزه امنیت ایجاد کنند قطعا شناسایی، معرفی و مطابق موازین برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

ستایشی بیان کرد: علاوه بر ۲ جاسوس فرانسوی که دستگیر شدند تعدادی دیگر که مرتبط با این افراد در داخل کشور بودند مورد بررسی و تعقیب قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

وزیر اطلاعات: هوشیاری، همکاری و همراهی تحسین برانگیز مردم با دولت مردمی توطئه های دشمنان را خنثی کرد

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *