میرشفیعی: از ارکان فدراسیون شمشیربازی یک نفر هم از این رشته نیست/ برخی‌ها فقط زمان سفر پیدا می‌شدند

8:45 - 15 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۵۷۴۸
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
مدیر سابق تیم‌های ملی شمشیربازی گفت: راهکار خروج از این وضعیت آنست که با ورود افرادی از جامعه شمشیربازی خون تازه‌ای در رگ‌های این رشته جاری شود.

عبدالرضا میرشفیعی در گفت‌وگو با میزان، درباره استعفایش از مدیرت تیم‌های ملی شمشیربازی اظهار داشت: هنوز نامه کتبی استعفای خود را به فدراسیون نداده‌ام، اما 2 ماه پیش و پس از صحبت با باقرزاده، استعفای خود را به اطلاع رئیس فدراسیون رساندم. از آن زمان تاکنون هم هیچ همکاری با فدراسیون شمشیربازی نداشته‌ام و حتی به فدراسیون هم نرفته‌ام.

مدیر سابق تیم‌های ملی شمشیربازی با انتقاد از وضعیت چیدمان هیئت رئیسه و نفراتی که در فدراسیون شمشیربازی زمام امور را برعهده دارند، گفت: مگر می‌شود از ارکان فدراسیون شمشیربازی حتی یک نفر هم جزو اهالی این رشته نباشد؟ باقرزاده به عنوان رئیس فدراسیون شمشیربازی هیچ سابقه‌‌ای در این رشته ندارد، اما همواره از خودش به عنوان پدر شمشیربازی ایران یاد می‌کند، درحالی که یک مدیر ورزشی است نه کارشناس شمشیربازی. از ارکان فدراسیون که شامل رئیس، دبیر و 2 نایب رئیس می‌شود هیچ فردی از خانواده شمشیربازی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: از 6 عضو هیئت رئیسه، میرزایی از جامعه شمشیربازی است و او هم که ریاست هیئت تهران را بر عهده دارد، منتقد سیاست‌های فدراسیون است، به همین دلیل زیاد در جلسات حضور پیدا نمی‌کند. عجیب‌تر آن که در بخش بانوان باقرزاده یکی از کارمندان امور مالی فدراسیون را بدون هیچ رزومه‌ای به عنوان نایب رئیس بانوان منصوب کرد. متأسفانه همین افراد ناآشنا به شمشیربازی برای این رشته برنامه‌ریزی ‌کنند و با استراتژی‌های غلط باعث رکود و پسرفت شده‌اند.

میرشفیعی در واکنش به وضعیت اعزام‌ تیم‌های مختلف به مسابقات بدون توجه به آینده شمشیربازی، اظهار کرد: نتایج تیم ملی در تمام اسلحه‌ها در ماه‌های اخیر نشانگر وضعیت نامطلوب این رشته است، اما نکته اینجاست که نفرات اعزامی به مسابقات مختلف بدون توجه به همین نتایج مشخص می‌شوند. تیم ملی قرار است با تیمی کامل راهی قهرمانی جهان در مصر شود که همین سفر 6-7 میلیارد تومان برای فدراسیون هزینه خواهد داشت. این اعزام با هزینه سنگین در حالی صورت خواهد پذیرفت که همه می‌دانند بازیکنان ایران با توجه به آمادگی فعلی حذف خواهند شد. واقعا نباید نگاه فدراسیون به جوانان و آینده باشد؟ کسی نیست که جواب دهد چرا تیم اپه جوانان که برنز آسیا گرفت به قهرمانی جوانان جهان در امارات اعزام نشد؛ آن هم در حالی که امارات در همسایگی ایران است و هزینه‌هایش هم کمتر بود.

این پیشکسوت شمشیربازی با انتقاد از عملکرد باقرزاده، تصریح کرد: تقریبا تمام فدراسیون‌ها یک ساختمان یا دفتر مختص خودشان را دارند، اما فدراسیون شمشیربازی هیچ چیز به نام خودش ندارد و بابت محل فعلی در خیابان جردن به شرکت توسعه و تجهیز اجاره‌ پرداخت می‌کند. حتی سالن شمشیربازی شهید شیرودی هم تحت مالکیت شرکت توسعه و تجهیز است. متاسفانه سالن اختصاصی شمشیربازی در مجموعه آزادی که کف و پیست مخصوص داشت بذل و بخشش شد و اکنون این سالن متعلق به فدراسیون کشتی است. باقرزاده همیشه مدعی آنست که به همه حقوق می‌دهد و تیم‌ها را اعزام می‌کند، اما آیا این کارها جزو وظایف یک رئیس فدراسیون نیست؟

مدیر اسبق تیم‌های ملی شمشیربازی افزود: همین لیگی که هر سال برگزار می‌شود چه درآمدزایی و آورده‌ای برای فدراسیون داشته است. باقرزاده با اینکه شناخت تخصصی از شمشیربازی ندارد همه برنامه‌ها و اعزام‌ها را خودش می‌چیند. اپه ایران همانند سابر در بازی‌های آسیایی قطر مدال نقره گرفت، اما اکنون وضعیت اپه و سابر قابل قیاس نیست. متاسفانه هر سال برای گرفتن یکی از معتبرترین مدارک مربیگری سالانه یک نفر به مجارستان اعزام می‌‌شود، اما به جز پیمان فخری حتی یک نفر هم در ایران نمانده و همگی ترجیح داده‌‌اند در خارج از کشور مربیگری کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه خیلی از افراد به ظاهر دلسوز زمان اعزام و سفر پیدا می‌شوند، در حالی که در 4 سال حضورم به عنوان مدیر تیم‌های ملی یک بار هم کنار تیمی به مسابقات اعزام نشدم. قطعا دوستان نیاز نمی‌دیدند که افراد فنی کنار تیم باشند و ما هم به نظرات‌شان احترام قایل بودیم، اما واقعا ادامه همکاری برایم میسر نبود.

میرشفیعی با درخواست از وزارت ورزش برای جلوگیری از خروج این رشته از ریل قهرمانی، گفت: واقعا وزارت ورزش نباید شمشیربازی را به حال خودش رها کند و کمی برای‌مان عجیب بود که دوباره باقرزاده را پس از 12 سال ریاست به عنوان سرپرست منصوب کنند. شمشیربازی ایران در آستانه کسب مدال المپیک قرار دارد و نیاز است شخص وزیر کمی به ریز مسائل ورود کند. راهکار خروج از این وضعیت آنست که با ورود افرادی از جامعه شمشیربازی خون تازه‌ای در رگ‌های این رشته جاری شود و شمشیربازان سکان امور را برعهده بگیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *