دوراهی دشوار بایدن در ادعای مقابله با تبعیض نژادی

14:33 - 14 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۵۱۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جو بایدن نتوانسته است وعده‌های انتخاباتی خود در مورد مبارزه با تبعیض نژادی را اجرایی کند.

خبرگزاری میزان – دولت «جو بایدن» برای پیگیری برابری نژادی در سیستم عدالت کیفری با آزمونی مهم مواجه است؛ آیا دادستان‌های فدرال درصدد مجازات عامل 18 ساله تیراندازی مرگبار شهر «بوفالو» در ماه می که منجر به قتل عام 10 سیاهپوست شد، هستند؟

به گزارش «واشنگتن پست»، سیستم عدالت کیفری آمریکا از تبعیض نژادی رنج می‌برد که به شکل نامتناسبی اقلیت‌های نژادی به ویژه سیاهپوستان را در معرض مجازات‌هایی مانند زندان قرار می‌دهد.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا که در دوره مبارزات انتخاباتی خود در سال 2020 بر رفع تبعیض نژادی در سیستم عدالت کیفری و مجازات اعدام تاکید داشت، از زمان روی کار آمدنش اقدامی در این مسیر انجام نداده و سیاستی را در رابطه با ممنوعیت اعدام‌ها تعیین نکرده است.

دولت «بایدن» اکنون برای مقابله با رشد سفیدبرتر پنداری، افزایش جرایم ناشی از نفرت و موج خشونت تسلیحاتی تحت فشار است.

صدور یا عدم صدور حکم اعدام برای متهم پرونده تیراندازی «بوفالو» با ابهام زیادی مواجه است؛ زیرا در حالی که دولت «بایدن» و دادستان کل تاکنون مدعی مخالفت با مجازات اعدام بودند، متهم پرونده «بوفالو»، 180 صفحه در محکومیت سیاهپوستان در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و صحنه تیراندازی را به صورت مستقیم پخش کرد.

در عین حال، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرده که مجازات اعدام فدرال برای فجیع ترین جنایت‌ها مجاز باشد؛ آیا «بایدن» و دادستان کل می‌توانند قتل عام «بوفالو» را واجد شرایط ندانند؟

پرونده تیراندازی مرگبار در فروشگاه مواد غذایی در شهر «بوفالو» و تعیین مجازات برای عامل این تیراندازی اکنون به چالشی جدی برای دولت «بایدن» تبدیل شده است؛ زیرا دادستان کل که اعدام‌های فدرال را تعلیق و «بایدن» که وعده لغو اجرای مجازات اعدام را داده بود، باید پاسخگوی جنایت سفیدبرتر پنداری باشند که 10 سیاهپوست را قتل عام کرده و اقدام نژادپرستانه و تروریسم داخلی را مرتکب شده است.

اتهام‌هایی که متوجه عامل تیراندازی «بوفالو» است، عبارتند از 26 مورد جرم ناشی از نفرت، قتل درجه یک و اتهام جنایت با اسلحه؛ همین مورد آخر مجازات بالقوه مرگ را در پی دارد.

در سال 2020 و در پی پایان یافتن وقفه 17 ساله اجرای اعدام فدرال در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، مرکز اطلاع رسانی مجازات اعدام آمریکا گزارش داد که اقلیت‌های نژادی بیش از حد در محکومیت‌های اعدام سهم دارند و قاتلان سفیدپوست در قیاس با قاتلان سیاهپوست با مجازات اعدام کمتری مواجه می‌شوند. انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *