رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

غریب آبادی: سیاهه جنایات آمریکا علیه ایران بسیار گسترده است/آمریکا در صدر ناقضان حقوق بشر در جهان

17:03 - 12 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۳۳۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر حقوق بشر طی سخنانی در همایش افشای حقوق بشر آمریکایی، حقوق بشر را پدیده‎ای مهم برای کشورهای مستقل توصیف کرد.

خبرگزاری میزان - «کاظم غریب‌ آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر حقوق بشر، روز یکشنبه، 12 تیر، در همایش افشای حقوق‌بشر آمریکایی که در محل لانه جاسوسی برگزارشد، گفت: حقوق بشر، پدیده مهمی به ویژه برای کشورهای‌ مستقل است.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: مفهوم حقوق بشر همواره در تاریخ معاصر روابط بین‌الملل، عرصه منازعه و چالش بین کشورهای استعماری و مستقل بوده است.

«غریب آبادی»، افزود: کشورهایی که خود را پرچمدار حقوق بشر معرفی می‌کنند، تلاش کرده‌اند استانداردهایی ابداع کنند که این بیشتر برای اشاعه فرهنگ غربی خودشان است.

بیشتر بخوانید:

بازدید غریب آبادی از دادسرای امور بین‌الملل

غریب آبادی: دشمنان اصلی حقوق بشر، پرچمدار آن شده اند

وی با بیان اینکه ما به عنوان یک کشور اسلامی مخالف حقوق بشر نیستیم، گفت: ما کاملاً برخی ابعاد حقوق بشر بین المللی را که جنبه جهان شمول دارد را قبول داریم و به خیلی از کنوانسیون‎های حقوق بشری پیوسته ایم و آنها را اجرا می کنیم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه تصریح کرد: نقطه اختلاف ما در جهت اجرای این استانداردهای حقوق بشری است و یا در واقع برخی از موازین و استانداردهایی که ضرورتاً در جهت دفاع از حقوق انسان نیست اما در جهت ترویج یک فرهنگ و یا استانداردهایی خاص است که مصادیق متعدد دارد مبنی بر اینکه چگونه کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از حقوق بشر برای استانداردسازی، مفهوم سازی و ترویج فرهنگ خودشان استفاده کرده‎اند.

«غریب آبادی»، ادامه داد: برخی از حوزه هایی که ضرورتاً ارتباطی با حقوق انسان ندارد، تحت عنوان حقوق بشر مفهوم سازی کرده و وارد ادبیات بین المللی کرده و آنها را مستندسازی کرده‎اند و به سایر کشورها برای تبعیت از استانداردهای خودشان فشار وارد می کنند؛ اینجا نقطه افتراق بین کشورهایی مانند ایران و کشورهای غربی است.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه تنوع فرهنگی آفت بزرگی است که حقوق بشر با آن مواجه است، گفت: در جهان 190 کشور وجود دارد که شاید بیشتر و یا کمتر از این تعداد فرهنگ وجود دارد، اینکه بخواهیم استانداردهای واحدی را تحت عنوان حقوق بشر در نظر بگیریم، قابل پذیرش نیست؛ باید شرایط خاص کشورهای مختلف در نظر گرفته شود.

«غریب آبادی»، با ذکر مثالی، بیان کرد: در حوزه مواد مخدر هر کشوری بنا بر تهدیداتی که متوجه است، قوانین خود را برای برخورد با این معضل در نظر یا تصویب می‎کند، برخی کشورهای اروپایی از آنجا که بابت مواد مخدر تهدیدی متوجه شان نیست شاید کمتر بتوانند کشورهایی که درگیر این موضوع هستند را درک کنند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه تصریح کرد: اگر مواد مخدر موجود در تمام کشورهای اروپایی را جمع کنند شاید به اندازه یک محموله مکشوفه در ایران نشود، اما کشوری مانند ایران که در همسایگی افغانستان است و کشف مواد مخدر سالیانه در آن به چندین تن می‎رسد، تاکنون 3 هزار و 800 نفر از نیروهای نظامی و انتظامی خود را در راه مواد مخدر از دست داده و علاوه بر شهادت این عزیزان، 12 هزار نفر نیز در این مسیر جانباز شده‎اند؛ با این تفاسیر آیا کشوری مانند ایران در زمینه چگونگی برخورد با مواد مخدر می‌تواند از اروپا تبعیت کند؟

وی گفت: ما در حوزه مواد مخدر تهدیدهایی داریم که قوانین برخوردمان با جرایم این حوزه متناسب با شرایطمان است، این موضوع به حقوق بشر نیز تسری پیدا می کند چرا که وضعیت کشورها متفاوت است و نمی توان انتظار داشت از استانداردهای واحدی تبعیت کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: متأسفانه علاوه بر اینکه تنوع فرهنگ‎ها در حقوق بشر از سوی کشورهای غربی نادیده گرفته می‎شود بلکه از آن به عنوان ابزاری سیاسی برای برخورد با کشورها سواستفاده می‌شود.

«غریب آبادی»، ادامه داد: به طور مثال در حوزه حقوق بشر کشورها و رژیم هایی در عرصه جهانی هستند که انواع نقض حقوق بشر را مرتکب می‌شوند اما چون متحد سیاسی کشوری همچون آمریکا هستند از هرگونه انتقاد مصون می‎مانند و قطعنامه یا موضع گیری در فضای سیاسی بین الملل علیه آنها اتخاذ نمی‌شود و گزارشگر ویژه ای برای آن کشور در نظر نمی‎گیرند اما همه این موارد علیه ایران به کار گرفته می‎شود.

وی عنوان کرد: انقلاب ایران انقلابی حقوق بشری است و قبل از آن یک رژیم دیکتاتوری بر این کشور حاکم بود که مردم با انقلاب اسلامی از شر آن نجات یافتند و بنیان‎های مردم سالاری دینی با قانون اساسی در این کشور پایه‌ریزی شد.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه انتخابات تجلی آشکار مردم سالاری در ایران است، تصریح کرد: چرا چنین مواردی باید نادیده گرفته شود، اگر بحث حقوق بشر مطرح است چرا غرب، قبل از انقلاب به ایران یک طور دیگر نگاه می‌کرد و بعد از انقلاب طور دیگری می نگرند؛ درد آنها حقوق بشر، مردم ایران، دموکراسی و مردم سالاری نیست.

«غریب آبادی» با بیان اینکه در قرن بیست و یکم همچنان کشورهایی در اطراف ایران و اروپا دارای نظام هایی پادشاهی، سلطنتی و موروثی هستند، افزود: این کشورها با این نظام‌ها برای ما شعار حقوق بشر سر می‌دهند پس دردشان این است که کشورها باید از الگوهای واحد حقوق بشری غربی تبعیت کنند؛ مادامی که تبعیت کردند، مهم نیست که چه نظام سیاسی در آن کشورها حاکم است اما اگر از این استانداردها تبعیت نکردند حال آنکه نظام های مردم سالاری هم داشته باشند، حقوق بشر را رعایت کنند و انتخابات نیز داشته باشند مانند مردم مظلوم ایران، بزرگترین ناقضان حقوق بشر می‎شوند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا در حوزه حقوق بشر در عرصه داخلی و بین المللی رنج می‎برد، گفت: آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر است.

وی همچنین اعلام کرد: اخیراً کتابچه‌ای از سخنان رهبر معظم انقلاب در حوزه حقوق بشر در آمریکا از سال 68 تا پایان 1400 جمع‌آوری شده تا این مطالب در دسترس عموم قرار بگیرد و عموم مردم بدانند آمریکا از نقض حقوق بشر رنج می‌برد.

به گفته دبیرستاد حقوق بشر، طی 10 سال گذشته و بر اساس آنچه پنتاگون منتشر کرده است، 135 هزار نفر از زنان ارتش آمریکا مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند و 500 هزار نفر از این زنان شکایت خود را درباره آزار جنسی ثبت کرده‌اند که عموماً به این شکایات رسیدگی نشده است.

«غریب آبادی»، همچنین افزود: از 40 سال قبل تاکنون سالیانه 35 هزار نفر بر اثر خشونت اسلحه جان خود را در آمریکا از دست داده‌اند؛ همچنین در زمینه مهاجران نیز در زمان ریاست جمهوری ترامپ شاهد وضع قوانین سختگیرانه‌ای بودیم که در آن زمان ممنوعیت ورود اتباع خارجی به آمریکا نیز تصویب شد.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه با بیان اینکه زندان‎های آمریکا فجیع‌ترین وضعیت را در بین زندانهای سایر کشورهای دنیا دارد، گفت: آمریکا بزرگترین زندان دنیاست چرا که بیش از 2 میلیون نفر در این کشور زندانی هستند و سالیانه 4 هزار نفر از زندانیان این کشور جان خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: بر اساس آنچه خود غربی ها منتشر کردند شاید در پروسه‌ای 10 تا 15 ساله تنها 100 نفر زندانی در زندانهای ایران بر اثر مرگ طبیعی جان خود را از دست داده‌اند.

دبیرستاد حقوق بشر تاکید کرد: سالیانه 1800 قتل زنان در آمریکا رخ می‎دهد، این حقوق بشر آمریکایی است که آنها منادی آن برای دیگر کشورها هستند.

«غریب آبادی»، عنوان کرد: بیش از 70 درصد زنان آمریکایی تجربه خشونت جنسی، فیزیکی و جسمی داشته‌اند؛ اینها تنها برخی از موضوعات نقض حقوق بشر در آمریکا بود و موارد نقض حقوق در این کشور فراوان است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه در بخش دیگری با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل نیز موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا فراوان است، گفت: آمریکا بزرگترین اشغالگر و متجاوز جهان است و بیشترین کشتار مردم بیگناه در سطح جهان را انجام داده است چنانچه در ویتنام بیش از 2 و نیم میلیون نفر نظامی و 2 میلیون نفر غیرنظامی را کشته است.

وی ادامه داد: در عراق نیز بیش از 2 میلیون نفر با اشغال، تجاوز و تحریم های آمریکایی ها کشته شده‌اند و با نگاهی به سابقه تاریخی این کشور مشخص می‎شود وقتی سردمداران اولیه این کشور می‎خواستند به این سرزمین مسلط شوند حدود 27 میلیون نفر را کشته‌اند؛ حال آنکه همه این جنایات در سابقه 2-3 قرن تأسیس این کشور رخ داده است.

دبیرستاد حقوق بشر همچنین عنوان کرد: بیش از 2 میلیون نفر از سیاه‎پوستانی که آنها از آفریقا به کشورشان منتقل کردند در دریا جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 300 هزار نفر انسان بی گناه در ژاپن بر اثر حمله هسته‌ای آمریکا کشته شده‎اند؛ آنها همچنین 70 هزار نفر در افغانستان را کشته‎ و همچنین 200 هزار نفر را در 2 تا 3 کشور همسایه خود مانند کوبا و نیکاراگوئه برای تسلط بر این کشورها و حفظ هژمونی‌شان کشته‎اند.

«غریب آبادی»، یادآور شد: اگر بخواهیم بزرگترین کشوری که جنایات علیه بشریت را انجام داده نام ببریم قطعا آمریکا در صدر جدول قرار می‎گیرد؛ جنایت این کشور در زندانهای گوآنتانامو و ابوغریب را نیز نباید از یاد برد.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا علیه 30 کشور تحریم‎های یکجانبه اعمال می کند، گفت: این تحریم ها مغایر حقوق بین الملل و حقوق بشر هستند و این تحریم‎ها آثار منفی بسیاری علیه جان افراد در این کشورها داشته و دارند.

وی با اشاره به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، گفت: ما هرآنچه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد به خاطر حمایت‎های بی چون و چرای آمریکا از این رژیم به پای آمریکا می‎نویسیم؛ آنها انواع حمایت‎های مالی، اقتصادی، تجاری، امنیتی و اطلاعاتی را از رژیم صهیونیستی می‎کنند و تاکنون بیش از 70 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی را وتو کرده‌اند.

دبیرستاد حقوق بشر همچنین با اشاره به کشتار مردم دنیا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از سوی آمریکا، اظهار کرد: آنها 14 هزار عملیات توسط این هواپیماها در کشورهای مختلف داشته‌اند که باعث مرگ 48 هزار نفر شده‌اند که کنگره این کشور خواهان تحقیق و تفحص در این زمینه شده است.

«غریب آبادی»، با بیان اینکه سیاهه جنایات آمریکا علیه ایران بسیار گسترده است، گفت: یکی از اقدامات جنایتکارانه آنها جنگ تحمیلی هشت ساله است که با حمایت از صدام او را علیه ایران تحریک کردند که در این جنگ با استفاده از سلاح شیمیایی 12 هزار شهید و 100 هزار جانباز که روزانه بر اثر این جراحات شهید می‎شوند به کشور عزیزمان تحمیل شد؛ 15 کشور از جمله آمریکا صدام را به سلاح شیمیایی مجهز کرده بودند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه ایران بزرگترین قربانی تروریسم است، گفت: تا کنون 17 هزار شهید ترور در کشور ثبت شده اما حسب اطلاع رسانی مراجع ذیربط بیش از 25 هزار قربانی ترور در کشور داریم.

وی با بیان اینکه 12 تا 17 هزار نفر از مردم بیگناه ایران توسط گروهک منافقین به شهادت رسیدند، بیان کرد: چه کسی پشت این گروهک‎های این تروریستی از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است؟ چه کسی به خروج آنها از فهرست گروهک‎های تروریستی کمک کرد تا آنها جایگاه امنی در اروپا پیدا کنند.

به گفته دبیر ستاد حقوق بشر، همین حالا نیز آمریکا از سرکردگان گروهک های تروریستی حمایت می‎کند، همانند جمشید شارمهد که در آمریکا تحت حمایت اف بی آی بود.
«غریب آبادی»، تصریح کرد: این چه حقوق بشری است که در پی آن حقوق مردم ایران نقض شده و از گروهک‌‎های تروریستی حمایت می شود.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در پایان با اشاره به تحریم‎های یکجانبه آمریکا علیه ایران، گفت: چندی پیش گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه تحریم های یکجانبه به کشورمان سفر کرده بود؛ در گزارش اولیه او یک جمله بسیار مهم بود مبنی بر اینکه تمام حقوق ملت ایران بر اثر تحریم‎ها آسیب دیده است، این تحریم ها مغایر حقوق بین الملل و حقوق بشر است و آمریکایی ها باید پاسخگو باشند.

معاون دادستان کل کشور: به‌زودی صدای شکستن استخوان‌های امریکا به گوش می رسد

سعید عمرانی عصر امروز در همایش افشای حقوق‌بشر آمریکایی که در لانه جاسوسی برگزارشد، اظهارکرد: دین مبین اسلام فلسفه حقوق بشر را به‌طور کامل مطرح کرده است.

معاون قضایی دادستان کل کشور تصریح کرد: انسانیت باید حول محور حقوق بشر تببین و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه اخلاق واقعی رعایت حقوق بشر است، افزود: برای ما همین افتخار کافی است که در شرایط عدالت قاضی اینگونه عنوان می‌شود که قاضی باید در نگاه به شاکی و متشاکی عدالت و مهریانی را رعایت کند و نگاه ترش رویانه او به یکی از این دو، قاضی را از عدالت خارج می کند.

عمرانی با بیان اینکه امروز درگیر توصیف پدیده‌هایی از حقوق بشر هستیم که ما را از آن منزجز می‌کند، تصریح کرد: آمریکا با ظلم‌هایی که در حق شهروندان رنگین پوست و حتی سفید پوست خود می‌کند، چگونه می‌تواند قوانین حقوق بشر را رعایت کند.

عمرانی با بیان اینکه در برخی موارد دچار خودتحریمی هستیم، گفت: با برخی بخشنامه‌ها و قوانین دست وپاگیر خطراتی را در شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تولیدی ایجاد می‌کنیم که این همان تمرکز بر فشار روانی روی مردم است.

وی گفت:چندی پیش شاهد بودیم کلیپ‌هایی در آلبانی تهیه و در کشور پخش شد که داخل شیر، وایتکس ریخته می‌شود و یا اینکه مطرح کردند از آنجاکه جوجه‌ها توسط مردم خریداری نشده است، آنها را داخل چاهها ریختند.

معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه امروز جهاد تببین باید ایتدا در بین بسیجیان رخ دهد، تاکید کرد: با سکوت نباید از کنار چنین وقایع و جوسازی‌های مغرضانه‌ای رد شویم.

عمرانی گفت: آمریکایی‌ها در حادثه عین الاسد ضربه مغزی خوردند و گیج شدند.

عمرانی با بیان اینکه برگزاری انتخابات نمونه روشنی از رعایت حقوق بشر در ایران است، افزود: امروز در جهاد تبیین باید توجه کنیم که ذهن مردم درباره موضوعات مختلف بخوبی روشن شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور با تاکبد براینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه قدرت قرار گرفته است، افزود: باید منتظر افول آمریکا باشیم؛ به‌زودی صدای شکستن استخوان‌های امریکا به گوش می رسد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *