زیر سویه‌های امیکرون چقدر خطرناک هستند؟

13:25 - 11 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۱۵۷۱
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امکان شروع یک موج دیگر در ایران هم هست چون دوز بوستر یا دوز سوم در ایران کم زده شده و حدود 34 درصد است و افرادی هم که دوز اول و دوم را زده اند سیستم ایمنیشان ضعیف شده است. 

خبرگزاری میزان _ برنا نوشت: علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از زمانی که واریانت های امیکرون آمد چند زیرشاخه از امیکرون به وجود آمد که از BA1 تا BA5 تقسیم بندی می شود و BA4 و BA5 و همین طور BA2 مسئول شیوعاتی هستند که در نقاط مختلف جغرافیایی در اروپا، آمریکا، آمریکای لاتین و آفریقا و غیره دیده می شود.

وی اشاره کرد: طبق مطالعاتی که انجام شده BA5  و BA4 در مقایسه با BA2 هم ایمنی گریزی و هم سرایت پذیریشان بالاتر است. در ضمن مطالعات اولیه نشان داده حتی BA4 و BA5بیماری ریوی شدیدتری هم نسبت به BA2 ایجاد می کنند.

این استاد ویروس شناسی افزود: امکان شروع یک موج دیگر در ایران هم هست چون دوز بوستر یا دوز سوم در ایران کم زده شده و حدود 34 درصد است و افرادی هم که دوز اول و دوم را زده اند سیستم ایمنیشان ضعیف شده است. از طرف دیگر تعداد افرادی که ماسک می زنند نیز بسیار کم شده است.متاسفانه اطلاعات هم خیلی خوب به دست ما نمی رسد چون تعداد تست ها در کشور بسیار کاهش یافته است. 

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: میزان شیوع کووید در کشور مجاور ما یعنی امارات بالا رفته و چند روزی است که بالای 1500 نفر موارد روزانه ی جدید را شناسایی می کنند البته خوشبختانه مرگ و میر نداشته است.

وی ادامه داد: مقامات بهداشتی امارات نیز بالا رفتن آمار در کشورشان را حاصل از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان می کنند به خاطر همین جریمه هایی را برای نزدن ماسک در مراکز عمومی سربسته در نظر گرفته اند.

ناجی تأکید کرد: از زمانی که دلتا و امیکرون آمدند زدن دزهای بوستر بسیار اهمیت پیدا کرد. الان دز بوستر که برای برخی افراد دز سوم و برای برخی افراد دز چهارم است، حکم دز اول و دوم را دارد.

این ویروس شناس تصریح کرد: الان در کشور ما حدود 69 درصد دو دز را زده اند و 34 درصد دز سوم را زده اند. در حالیکه ما باید هم پوشش دز اول و دوم را بالا ببریم و هم دز سوم را به 70 درصد برسانیم. 

وی گفت: زدن دوز بوستر در برابر بیماری های شدید، بستری و مرگ و میر حاصل از زیر سویه های جدید بسیار واجب است. تزریق دز چهارم هم برای برخی افراد مثلا افراد بالای 60 سال، کادر درمان و کلیه افرادی که به دلایل مختلف سیستم ایمنی ضعیفی دارند واجب و مهم است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: طی روزهای اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا فراخوان زدن دوز بوستر را برای افراد بالای 12 سال داده است و این اهمیت زدن دز بوستر را نشان می دهد با توجه به شیوعاتی که در اطراف کشور ما وجود دارد، احتمال ورود فعلی این سویه ها به ایران اصلا دور و غیرممکن نیست.

ناجی یادآور شد: ما نباید شرایط اپیدمیولوژی کووید در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم و بگوییم الان که آمار ما بسیار پایین آمده خیلی بهتر از کشورهای دیگر عمل کرده ایم، زیرا کشورهای دیگر در شرایط و موقعیت های متفاوتی از کرونا هستند و این اتفاق که الان برای کشورهای دیگر افتاده امکان دارد برای ما هم بیفتد.

وی عنوان داشت: با توجه به شرایط کووید در کشور زدن ماسک در فضاهای باز و خلوت نیازی نیست اما زدن ماسک در اماکن سربسته و جاهایی که تهویه مناسبی ندارند و حتی اماکن باز و با تراکم جمعیت بالا که فاصله ی اجتماعی را نمی توان رعایت کردبسیار مهم است.

این استاد ویروس شناسی گفت: زدن ماسک در اتوبوس، مترو، تاکسی، مراکز خرید، ادارات و شرکت های خصوصی بسیار اهمیت دارد و نزدن ماسک شانس اینکه ویروس بین افراد بتواند بچرخد زیاد است و باعث شیوع بیماری خواهد شد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *