رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خیز نامحسوس کرونا؛ لزوم تزریق دز یادآور واکسن برای حفاظت

12:02 - 11 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۱۳۵۶
وزارت بهداشت از افزایش موارد ابتلا و بستری کرونا در روزهای اخیر خبر داد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: موارد ابتلا و بستری کرونا در کشور با افزایش مواجه شده؛ این خبری است که وزارت بهداشت اعلام و تأکید کرده که سویه غالب، BA5 زیرسویه اومیکرون است. پیش‌بینی‌های قبلی با توجه به وضعیت شیوع بیماری در دنیا، حکایت از این داشت که ایران هم مانند سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی، با افزایش موارد ابتلا روبه‌رو خواهد شد.

پیش از این متخصصان اپیدمیولوژی و عفونی، جدی‌گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع دوباره بیماری در کشور را خواستار شده بودند و درست زمانی که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک به مرز 40درصد رسید، موارد ابتلا هم افزایش یافت.

حالا محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به‌عنوان مسئولی که نخستین‌بار در بهمن سال98 هم نسبت به شیوع کرونا در کشور هشدار داده بود، اعلام کرد: «در اروپا با موج سنگین بیماری کرونا روبه‌رو هستیم و در کشور‌های اطراف ما هم موارد بیماری افزایش داشته است. بیشتر موارد مشاهده شده خفیف است، برخی با علائم تب و سرفه و برخی با علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ مراجعه می‌کنند.» در هفته گذشته اعلام شد، موارد ابتلا به کرونا در کشور امارات به روزانه بالای هزار نفر رسیده است.

این مسئول در وزارت بهداشت تأکید کرد که باید کرونا را جدی گرفت؛ چراکه ممکن است، بیماری در واکسن‌نزده‌ها دردسر آفرین شود و کار افراد به بیمارستان بکشد: «به این افراد هشدار می‌دهیم که زودتر واکسن تزریق کنند. همچنین مردم استفاده از ماسک در فضا‌های سربسته را جدی بگیرند. آمار‌ها نشان می‌دهد درصد تزریق واکسن کودکان ۵ تا ١١سال پایین است و به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم که از این فرصت برای تزریق واکسن استفاده کنند.»

براساس اعلام گویا، درحالی‌که پیش از این زیرسویه‌های BA1 و BA2 شایع بود، حالا سویه BA5 هم به آن اضافه شده است؛ هر چند که این سویه شدت بیماری‌زایی بالایی ندارد: «از پزشکان درخواست داریم که افراد مشکوک به علائم کرونا را برای تست ارجاع دهند؛ زیرا تست مثبت موجب می‌شود فرد مبتلا خود را قرنطینه و نکات بهداشتی را رعایت کند.» اوایل هفته گذشته بود که ستاد ملی مقابله با کرونا، نسبت به تزریق دوز یادآور برای تمام گروه‌های سنی بالای 12سال «توصیه اکید» کرد.

گزارش‌های معاونت بهداشتی وزارت بهداشت از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم حکایت از نادیده گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد؛ به‌طوری‌که در آخرین گزارش، میزان استفاده از ماسک در کشور 41درصد بود. در همین وضعیت هم وزیر بهداشت، 3روز پیش اعلام کرد که الزام استفاده از ماسک در مکان‌های باز برداشته شده است.

به‌گفته بهرام عین‌اللهی، این تصمیمی بود که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شد؛ هر چند که در مکان‌های عمومی همچنان باید از ماسک استفاده کرد.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون بیش از 150میلیون دوز واکسن تزریق شده که سهم دوز سومی‌ها بسیار کم است؛ به‌طوری‌که 64میلیون و 646هزار و 415دوز اول، 57میلیون و 998هزار و 326دوز دوم و تنها 27میلیون و 749هزار و 482دوز سوم تزریق شده است.

به‌گفته متخصصان میزان تزریق دوز سوم باید به بالای 70درصد برسد؛ این در حالی است که هنوز تزریق دوز‌های اول و دوم هم میزان بالایی ندارند و خیلی‌ها هنوز دوز دوم‌شان را هم تزریق نکرده‌اند. تأکید بر تزریق دوز یادآور پیش از ورود به پیک جدیدی از کرونا، توصیه متخصصان عفونی و ویروس‌شناسان است؛ چراکه با ورود به پیک، افراد پس از مبتلا شدن ایمنی به‌دست می‌آورند و عملا دیگر تزریق واکسن فایده‌ای برای آنها ندارد، تنها نتیجه‌اش بالا رفتن تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های احتمالی است.

نگاهی به آمارهای شیوع کرونا در کشور نشان می‌دهد، روند افزایش موارد ابتلا به کرونا از اواخر خرداد شروع شده است، هر چند که در ماه گذشته، 3روز بدون فوتی کرونا گزارش شد و این روند در دهه اول تیر هم ادامه داشت و 2روز هیچ فوتی کرونایی در کشور ثبت نشد، اما نشانه‌های واضح از افزایش ابتلا و بستری به‌ویژه در هفته گذشته دیده می‌شود؛ به‌طوری‌که از ابتدای تیرماه موارد ابتلای روزانه از 265نفر شروع شد و روز گذشته به 463نفر هم رسید.

موارد بستری هم همین روند را طی کرد و از 67نفر در نخستین روز تیر، به 83نفر در روز گذشته رسید. روند ابتلا و بستری در خرداد، روند باثبات‌تری داشت و موارد بستری در بالاترین میزان به 75نفر رسیده بود. روند افزایشی ابتلا در استان‌های کشور هم محسوس است؛ به‌طوری‌که هشتم تیر، رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان اعلام کرد که روند ابتلا با شیب ملایمی در حال افزایش است؛ وضعیتی که ممکن است همراه با افزایش بستری و در ادامه بالا رفتن تعداد فوتی‌ها شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون تعداد مناطق قرمز و نارنجی در کشور صفر است، اما 105شهر در وضعیت زرد و 343شهر هم در وضعیت آبی قرار دارند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *