رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازگرداندن آثار باستانی نیجریه؛ تلاش آلمان برای پاکسازی تاریخ استعماری

8:43 - 11 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۰۸۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آلمان با تحویل دو برنز بنین به نیجریه، از این اقدام به عنوان آغازی برای اصلاح اشتباهات یاد کرد.

خبرگزاری میزان – آلمان دو مجسمه «برنز بنین» را در پی توافق باز پس دادن بیش از هزار قلم از این کالاها، به نیجریه تحویل داد.

به گزارش «گاردین»، دولت آلمان بعد از حدود بیش از یک قرن از غارت آثار باستانی نیجریه توسط سربازان دولت استعماری انگلیس، دو «برنز بنین» را به صورت فیزیکی به نمایندگان دولت نیجریه تحویل داد و بیش از هزار مورد دیگر از این دست کالاهای موجود در موزه‌های خود را در اختیار نیجریه قرار می‌دهد.

«آلنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان در هنگام امضای توافق با وزیر فرهنگ نیجریه اعتراف کرد «گرفتن برنزهای بنین و نگه داشتن آن‌ها اشتباه بود؛ این آغازی برای اصلاح اشتباهاتمان است.»

توافق سیاسی مذکور هزار و 100 اثر باستانی موجود در موزه‌های آلمان در شهرهای «اشتوتگارت»، «برلین»، «کلن»، «هامبورگ» و «زاکسن» را به مالکیت دولت نیجریه درآورد.

رئیس بنیاد میراث فرهنگی پروس به عنوان مرجع ناظر بر موزه‌های برلین، بازگشت آثار باستانی مذکور را نقطه عطفی در روند ارزیابی مجدد بی عدالتی استعماری در مجموعه موزه‌ها خواند.

وی همچنین گفت «مجموعه ای از اشیا با وثیقه بلند مدت در پایتخت آلمان باقی می‌مانند.»

دو «برنز بنین»، دو مجسمه قرن هجدهمی و شانزدهمی هستند که توسط سربازان و ملوانان انگلیسی از کاخ سلطنتی شهر «بنین» در سال 1897 به غنیمت گرفته شدند.

این مجسمه‌ها در آغاز قرن بیستم در موزه‌های اروپا و آمریکای شمالی به حراج گذاشته شدند تا هزینه عملیات مذکور را تامین کند.

آلمان دومین مجموعه بزرگ از این سرقت آثار باستانی را در اختیار داشت.

انگلیس خود تاکنون دو قطعه از «برنز بنین» را به نیجریه باز پس داده است؛ موزه انگلیس که بزرگ‌ترین مجموعه برنزهای بنین جهان را در اختیار دارد اما به بهانه قانون موزه انگلیس مصوب 1963 و قانون میراث مصوب 1983 از بازگرداندن دائمی 900 شی به نیجریه خودداری کرده است.

آمریکا نیز ادعا کرد که بیشتر «برنزهای بنین» را به نیجریه باز پس می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر نیجریه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *