رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برگزاری نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام

20:11 - 09 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۹۸۰۶
نشست شورای امنیت به منظور بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آغاز شد.

خبرگزاری میزان_ نشست دوره ای شورای امنیت به منظور بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام امروز پنجشنبه به وقت محلی در محل این شورا آغاز شد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد که هفته گذشته سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را به این شورا ارائه داده بود، در آن به تاکید بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام پرداخت.

دبیرکل در این گزارش که بخش بیشتری از آن شبیه به ادوار گذشته است، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد می کند و به استقبال از فعالیت های دیپلماتیک در قالب گفتگوهای انجام شده به منظور بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام پرداخته و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.

دبیرکل در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت‌ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته و از ایران و آمریکا خواسته است برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در مسیر احیای برجام نرمش بیشتری نشان دهند.

دبیرکل سازمان ملل  بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می‌کند و به طور خاص درخواست خود از آمریکا برای رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران را که می تواند فرآیند احیای برجام را تسهیل کند، تکرار کرده است. دبیرکل درعین حال، نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.

نماینده اتحادیه اروپا در جلسه شورای امنیت نیز در این نشست مدعی شد: اقدام ایران در قطع کردن دوربین‌های آژانس بموجب محروم شدن آژانس از اطلاعات حساس درباره برنامه هسته‌ای ایران شده است.

معاون دبیر کل سازمان ملل همچنین در صحبت‌های ادعایی خود گفت: همراه با دبیر کل از ایران و آمریکا می‌خواهیم فورا همکاری ذیل برجام را از سر بگیرند. از آمریکا می‌خواهیم تحریم‌های خود علیه ایران را به نحو تشریح‌شده در برجام رفع یا متوقف کند.از ایران می‌خواهیم اقدامات مغایر همچنین با برجام را به عقب برگرداند.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: اقدام ایران در اشاعه و انتقال فناوری‌های موشکی به گروه‌های نیابتی خود در منطقه باید به حالت توقف درآید. آماده بازگشت دوجانبه به برجام است.ما اطمینان داریم این اقدام، امنیت بین‌المللی را ارتقا خواهد بخشید. توپ در زمین ایران است و تصمیم برای بازگشت به سمت اجرای کامل برجام به عهده ایران است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *