963 حکم جایگزین حبس توسط قضات استان خراسان جنوبی صادر شد/ بررسی 496 پرونده سازمان اموال تملیکی در استان

15:43 - 11 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۱۱۸۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی به تشریح اقدامات و عملکرد قضایی این استان در یک سال اخیر پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین علی موحدی راد در گفت‌وگو با میزان با تشریح عملکرد قضایی استان خراسان جنوبی در یک سال گذشته، بیان کرد: در بحث ساماندهی فعالیت سازمان اموال تملیکی و تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای این سازمان و همچنین تعیین تکلیف پرونده‌های اموال تملیکی و گمرکات اقدامات قابل توجهی صورت گرفت.

وی با اشاره به وضعیت کالاهای موجود در انبار سازمان اموال تملیکی استان خراسان جنوبی، گفت: 496 فقره پرونده در این رابطه با ارزش مالی 3هزار 714 میلیارد و 73 میلیون و 614 هزار و 678 ریال مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با اشاره به گزارش کالاهای تعیین تکلیف شده در سال 1400، اظهار کرد: ارزش کالاهای فروش رفته این سازمان 115 هزار و 787 میلیارد و 853 میلیون و 23 هزار ریال و همچنین ارزش مالی کالاهای انهدام شده 26 میلیارد ریال است.

وی با اشاره به استرداد 107 فقره پرونده در سازمان اموال تملیکی استان خراسان جنوبی، گفت: در سال 1401، کالاها به ارزش مالی 26میلیارد ریال به فروش رفتند و ارزش مالی کالاهای منهدم شده نیز 4 میلیارد و 64 میلیون و 216 هزار و 456 ریال است.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد تصریح کرد: همچنین 19 فقره پرونده به ارزش مالی 4 میلیارد و 794 میلیون و 183 هزار و 516 ریال مسترد شد.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از انبارهای گمرکات و سازمان اموال تملیکی در استان خراسان جنوبی، گفت: تعداد بازدیدهای انجام شده از انبارهای اموال تملیکی توسط دادستان مرکز استان خراسان جنوبی و سایر همکاران قضایی 5 مورد است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با اشاره به موضوع رسیدگی و تعیین تکلیف وضعیت خودروهای توقیفی ضبط شده در خصوص پرونده‌های موادمخدر، بیان کرد: یک هزار و 512 خودرو توقیف، 894 خودرو مصادره، 554 خودرو نیز در این رابطه رفع توقیف شده است.

وی با بیان اینکه اعمال مجازات‌های جایگزین حبس با محوریت خدمات اجتماعی و عام المنفعه، صورت می‌گیرد، گفت: در این رابطه برای 16 پرونده قضایی حکم الزام به انجام خدمات عمومی رایگان توسط محکومان در استان خراسان جنوبی صادر شد.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد با اشاره به ایجاد بستر مناسب برای مهارت آموزی و توانمندسازی زندانیان و اشتغال مددجویان، تصریح کرد: تفاهم نامه همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی منعقد شد که این اقدام منتج به برگزاری 57 دوره مهارت آموزی به شیوه کلاسیک شد و در نتیجه نیز یک هزار و 90 نفر از زندانیان استان آموزش‌‎های برگزار شده، بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه همکاری آموزشی با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی منعقد شد، گفت: نتیجه این تفاهم نامه منجربه به برگزاری 153 دوره مهارت آموزی به شیوه کلاسیک و آموزش در محیط واقعی کار شده و یک هزار و 864 نفر از زندانیان استان از آموزش‌ها بهره مند شدند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، گفت: این تفاهم نامه نیز منتج به برگزاری 32 دوره مهارت آموزی به شیوه آموزش در محیط واقعی کار شده و383 نفر از زندانیان از آموزش‌های لازم در این زمینه بهره مند شدند.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد با اشاره به راه اندازی و افتتاح مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در زندان مرکزی بیرجند که این اقدام با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی انجام شد، اظهار کرد: پس از انجام این اقدام، 451 نفر از زندانیان در کارگاه‌ها، مزارع کشاورزی و دامپروری زندان‌های استان خراسان جنوبی به صورت اشتغال کارگاهی، مشغول به کار شدند.

بیشتر بخوانید

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی: در یک سال گذشته ۳ پرونده‌ قصاص در استان با گذشت اولیای دم مختومه شد

وی با اشاره به اشتغال به کار 417 نفر از زندانیان رأی باز در ادارات، شرکت‌ها و موسسات خصوصی و دولتی از طریق انعقاد قرارداد با بنیاد تعاون و انجمن حمایت، گفت: 291 نفر از زندانیان استان به صورت اشتغال نشسته در اندرزگاه‎‌ها در حال فعالیت هستند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت حقوق به زندانیان شاغل به مبلغ بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان توسط بنیاد تعاون، بیان کرد:  با اقدامات انجام شده اشتغال خویش فرمایی در زندان‌های تابعه استان راه اندازی شد.

استفاده 376 مددجوی استان از پابندالکترونیک

وی با اشاره به استفاده حداکثری از پابندهای الکترونیکی برای متهمان و محکومان استان خراسان جنوبی، گفت: متهمان 376 پرونده دارای پابند الکترونیکی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد با بیان اینکه میزان حضور در اجتماعات مردمی، مساجد و گفت‌وگو با مردم در سال گذشته 26 هزار و 620 مورد بوده است، اظهار کرد: مجموع ملاقات‌های مردمی در فروردین و اردیبهشت امسال نیز 8 هزار و 167 مورد است.

وی با اشاره به قلع و قمع مستحدثات غیرقانونی دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، انتظامی و اشخاص حقیقی در حریم سواحل، گفت: 1.8 هکتار از اراضی تصرفی اشخاص حقوقی در حریم رفع تصرف شد و در این رابطه هیچگونه قلع و قمع مستحدثات اراضی مختلف در استان وجود نداشته است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با اشاره ره میزان صلح و سازش در پرونده‌های قضایی در این استان، تصریح کرد: 20.37 درصد از پرونده‌ها یعنی 8 هزار و 233 پرونده مورد صلح و سازش قرار گرفت و همچنین در 3 پرونده نیز اولیای دم تقاضای گذشت از قصاص خود را علیه محکومان اعلام کردند.

وی با اشاره به آزادسازی و رفع تصرف اراضی استان خراسان جنوبی، گفت: درخصوص آزاد سازی و رفع تصرف اراضی، بیش از 300 هکتار رفع تصرف شده است.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد با اشاره به میزان رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در استان خراسان جنوبی، بیان کرد: در این رابطه 4 مورد از پرونده‌های کثیرالشاکی مورد رسیدگی قضایی قرار گرفتند.

وی با اشاره به احیای کارخانجات و کارگاه‌ها و رفع موانع تولید در استان خراسان جنوبی، گفت: با اقدامات قضایی صورت گرفته، مشکلات 25 فقره کارگاه و واحد صنعتی تعطیل شده مرتفع شد و به چرخه تولید کشور بازگشتند.

رئیس دادگستری کل استان خراسان جنوبی درخصوص پرونده‌ها و اقدامات قضایی انجام شده در این استان، تصریح کرد: در 3 مورد از اصحاب پرونده‌ها و با کمک دادگستری، شورای حل اختلاف، ستاد صبر به صلح و سازش یا گذشت از قصاص ختم شده است.

وی افزود: همچنین 85 مورد توسط صلح یاران ستاد صبر به صلح و سازش ختم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد اظهار کرد: 218 صلح یار در بحث انجام صلح و سازش در پرونده‌‎ها کمک و یاری‌گر دادگستری استان خراسان جنوبی بودند و همچنین 963 مورد حکم جایگزین حبس توسط قضات استان صادر شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: قوه قضاییه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *