رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی: در یک سال گذشته 3 پرونده‌ قصاص در استان با گذشت اولیای دم مختومه شد

11:06 - 04 تير 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۸۵۹
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از صلح و سازش در بیش از 8 هزار پرونده کیفری در این استان طی یک سال اخیر خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین علی موحدی راد در گفت‌وگو با میزان، درباره صلح و سازش‌های صورت گرفته در پرونده‌های کیفری این استان اظهار کرد: 8 هزار و 233 مورد از پرونده‌های کیفری استان خرسان جنوبی طی یک سال اخیر به صلح و سازش ختم شده که این رقم 20.37 درصد از کل پرونده ها را شامل می‌شود. همچنین در این مدت 3 مورد از پرونده های قصاص در استان با گذشت شاکیان مختومه شده است. میزان رسیدگی به پرونده های کثیرالشاکی هم 4 مورد بوده است.

وی در خصوص پرونده‌ها و اقدامات دستگاه قضایی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: شمار اصحاب پرونده ای که با کمک دادگستری شورای حل اختلاف ستاد صبر به صلح و سازش یا گذشت از قصاص ختم شده 3 مورد بوده است. 85 مورد هم توسط صلح یاران ستاد صبر به صلح و سازش ختم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد درخصوص اعمال مجازات‌های جایگزین حبس ابراز کرد: در این زمینه دادگستری استان با محوریت خدمات اجتماعی و عام‌المنفعه در 16 مورد الزام به انجام خدمات عمومی رایگان را جایگزین مجازات حبس کرده است.

وی درباره اقدامات انجام شده برای ایجاد بستر مناسب جهت مهارت آموزی، توانمندسازی و اشتغال زندانیان در استان خراسان جنوبی بیان کرد: برای تحقق این هدف یک تفاهم نامه همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان منعقد شد که به برگزاری 57 دوره مهارت آموزی به شیوه کلاسیک انجامید و تعداد یک هزار و 90 نفر زندانی از آموزش های برگزار شده بهره‌مند شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد افزود: همچنین تفاهم نامه دیگری برای همکاری آموزشی با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان به امضا رسیده که منتج به برگزاری 153 دوره مهارت آموزی به شیوه کلاسیک و آموزش در محیط واقعی کار شده و تعداد هزار و 864 نفر زندانی امکان بهره مندی از این آموزش‌ها را پیدا کردند. علاوه بر این با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اقدام به راه اندازی و افتتاح مرکز آموزش فنی و حرفه ای در زندان مرکزی بیرجند شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم یک تفاهم نامه همکاری آموزشی منعقد شد که در نتیجه آن 32 دوره مهارت آموزی به شیوه آموزش در محیط واقعی کار برگزار و تعداد 383 نفر از آموزش ها بهره مند شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه زندانیان استان خراسان جنوبی در چه مراکزی مشغول به کار شده‌اند گفت: تعداد 451 نفر از زندانیان در کارگاه‌ها، مزارع کشاورزی و دامپروری زندان‌های استان به صورت اشتغال کارگاهی مشغول به کار شده‌اند. اشتغال به کار 417 نفر از زندانیان رأی باز هم در ادارات، شرکت‌ها و موسسات خصوصی و دولتی از طریق انعقاد قرارداد با بنیاد تعاون و انجمن حمایت میسر شده است. تعداد 291 نفر از زندانیان نیز به صورت اشتغال نشسته در اندرزگاه‌ها به کارگیری شدند. همچنین در زندان های تابعه برای راه اندازی اشتغال خویش فرمایی اقدام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی راد درباره نحوه پرداخت دستمزد به زندانیان شاغل در استان خراسان جنوبی گفت: پرداخت حقوق به زندانیان شاغل توسط بنیاد تعاون انجام گرفته که مبلغی بیش از 4 و نیم میلیارد تومان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *