رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اختر: بازیکن و مربی خوب خارجی به ایران نمی‌آید/ با بهترین مربیان دنیا هم در جام‌جهانی 3 بازی بیشتر نمی‌کنیم

14:06 - 31 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۹۷۳۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال گفت: کی‌روش 8 سال سرمربی تیم ملی بود و بهترین بازیکنان را داشت، چه مقامی در آسیا آورد؟

ادموند اختر در گفت‌وگو با میزان، درباره جدایی مجیدی و وضعیت کنونی تیم فوتبال استقلال، اظهار داشت: استقلال همیشه استقلال است و فقط مشکلش این است که بعد سال‌ها با اقتدار قهرمان لیگ برتر شد. قهرمان نگه داشتن استقلال از سوی هواداران فشار زیادی روی باشگاه آورده است. فرهاد مجیدی حق طبیعی‌اش بود تا به بهترین تیم برود و بیشترین پول را بگیرد؛ فوتبال حرفه‌ای همین است. اما آیا فوتبال ایران حرفه‌ای است؟ فوتبال ایران احساسی است، وقتی هواداران کم سن و سال و جوان هستند و احساسی تصمیم می‌گیرند، باید با آنها احساسی برخورد کنید.

وی افزود: استقلال 3 هفته قبل از پایان لیگ قهرمان شده بود. مجیدی بزرگتر از یوپ هاینکس که سه‌گانه را با بایرن مونیخ برد، نیست، اما می‌دانست که فصل بعد گواردیولا سرمربی تیم بایرن مونیخ است. مجیدی که می‌دانست از استقلال خواهد رفت به مدیریت باشگاه زودتر می‌گفت که به خاطر امکانات و پول زیاد می‌خواهم بروم و سرمربی فصل بعد را انتخاب کنید. به طور حتم هواداران هم استقبال می‌کردند و می‌گفتند اولین مربی استقلال است که لژیونر شده است.

*همه دنبال مربی رزومه‌دار هستند

اختر با اشاره به اینکه مشکل استقلال خوب جدا نشدن مربی بود، عنوان کرد: الان چه کسی می‌خواهد مربی استقلال شود؟ مربی خوب که به فوتبال ایران نمی‌آید مگر اینکه بیرون مانده باشد. بازیکن خارجی خوب هم به فوتبال ایران نمی‌آید و اگر هم بیاید در حد و اندازه‌های فوتبال اروپا نیست و در یک تیم درجه چندمی بازی می‌کرده است. یک بازیکن خوب اروپایی برای چه باید به فوتبال ایران بیاید؟ همین الان همه دنبال مربی رزومه‌دار هستند. مدیر‌برنامه‌ها هم به دنبال مربی سرشناس هستند که تماشاگران اسم‌شان را شنیده باشند، اما آیا باشگاه‌های ایرانی می‌تواند پول درخواستی آن مربی را بدهند؟

پیشکسوت استقلال در مورد اینکه استقلال به بازیکن و مربی اعتبار می‌دهد، تصریح کرد: آیا بازیکن بزرگی بوده است که به استقلال آمده باشد؟ استقلال تمام بازیکنان را بزرگ کرده است و هیچ کس بزرگتر از استقلال نیست. فرهاد مجیدی قبل از اینکه مربی استقلال شود، مربی کدام تیم بوده است؟ بهتر بود که چهار هفته قبل که می‌خواست برود، در مورد جدایی از تیم استقلال با مدیریت صحبت می‌کرد، به طور حتم کسی ناراحت نمی‌شد. من بارها گفته‌ام که هیچ مربی و بازیکنی نمی‌تواند سر استقلال منت بگذارد، برای اینکه در این تیم رشد و پولش را گرفته است. برند استقلال، ما را بزرگ کرده است، بعد بیاییم برای استقلال شرط بگذایم؟ وقتی کسی برای استقلال شرط می‌گذارد، ناراحت می‌شوم.

*استقلال نیاز به تغییرات زیادی ندارد

وی ادامه داد: اینکه مربی و بازیکن برای باشگاه استقلال شرط می‌گذارد به خاطر دولتی بودن و خصوصی نبودن باشگاه است. مگر بازیکنی است که دوست نداشته باشد در استقلال یا پرسپولیس بازی کند؟ من خودم بازیکن تیم ملی بودم و آرزو داشتم در استقلال بازی کنم.

اختر درباره اینکه باید باشگاه استقلال کمیته فنی داشته باشد، گفت: اگر استقلال یک کمیته فنی قوی داشته باشد که از بزرگان استقلال تشکیل شده باشد، نیازی به مربی ندارد. همه جای دنیا همین گونه است و کمیته فنی درباره تیم تصمیم می‌گیرد. دو بازیکن را مربی می‌گیرد و بقیه بازیکنان را باشگاه جذب می‌کند. هم اکنون نیز تیم نیازی به جابجایی زیاد ندارد و اگر دو تا بازیکن دیگر بگیرد باز هم استقلال مدعی قهرمانی فصل بعد است.

*بازیکنان از فضای مجازی کاسبی می‌کنند

پیشکسوت استقلال با اشاره به اینکه قلعه‌نویی تنها گزینه مناسب سرمربیگری است، گفت: در حال حاضر تنها مربی داخلی که می‌تواند به استقلال کمک کند امیر قلعه‌نویی است. او تجربه دارد و بهترین مربی ایرانی است، اما با باشگاه گل‌گهر قرارداد دارد. هر مربی ایرانی نمی‌تواند فشار تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس را تحمل کند. مربی خارجی چون فشاری رویش نیست و چیزی از فشار ندیده، راحت‌تر دوام می آورد، اما برای آوردن مربی خارجی، باشگاه فقط امروز و فردا می‌کند.

وی افزود: استقلال مربیان جوانی همچون رضا عنایتی و جواد نکونام دارد که می‌توانند سال‌های بعد مفید باشند و با کسب تجربه سال‌ها در استقلال سرمربی باشند.

اختر در خصوص اینکه همه تصمیمات فوتبالی در فضای مجازی گرفته می‌شود، اذعان کرد: هوادارمان احساسی هستند و در فضای مجازی تصمیم می‌گیرند. بازیکن در اینستاگرام چند هزار هوادار دارد، درحالی که شغل اصلی‌اش فوتبال است، اما از فضای مجازی کاسبی می‌کند. معلوم است که مُخ این بازیکن را شست‌وشو داده‌اند.

*کی‌روش تضمین می‌دهد ایران را به مرحله بعد ببرد؟

کارشناس فوتبال ایران با بیان این مطلب که مشکل فوتبال ایران این است که باشگاه‌ها خصوصی نیستند، تاکید کرد: اگر باشگاه خصوصی در فصل نقل و انتقالات به بازیکنش پول بدهد، هیچ دلالی نمی‌تواند بازار گرمی کند. بازیکنی که از تیم‌های دیگر 10 میلیارد گرفته باید از استقلال و پرسپولیس 5 میلیارد بگیرد چون در این تیم‌ها مشهورتر می‌شود. بازیکنی که در تیم دیگری موفق بوده، آیا تضمین می‌دهد در استقلال هم همان کیفیت تیم قبلی‌اش را ارائه بدهد؟ بزرگترین بازیکنان از تیم‌های دیگر به استقلال و پرسپولیس آمدند، اما نتوانستند دوام بیاوردند در حالی‌که بازیکن معمولی تیم‌های دیگر در استقلال و پرسپولیس ستاره شدند. هیچ بازیکنی در ایران نیست که آرزو نداشته باشد در استقلال و پرسپولیس بازی کند. این بازار گرمی‌ها توسط دلال و مدیر برنامه‌هاست که قیمت بازیکنان را بالا می‌برند، چون این پول برای شخص نیست و برای دولت است.

وی در مورد وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی اظهار کرد: الان از تیم ملی چه می‌خواهیم؟ فقط آبرومندانه بازی کند؟ اتوبوسی دفاع کنیم تا از تیم‌های انگلیس، اسپانیا، پرتغال و آرژانتین گل نخوریم؟ با بهترین مربیان دنیا هم در جام جهانی 3 بازی بیشتر نمی‌کنیم و حذف می‌شویم. اسکوچیچ با کمترین قیمت توانست تیم را به جام جهانی ببرد و بهترین نتایج را گرفته است، انصاف نیست که در این شرایط و 5 ماه مانده به جام جهانی او را برداریم. کی‌روش آیا تضمین می‌دهد تیم ملی ایران را به مرحله بعد ببرد؟ شرایط فوتبال ایران به گونه‌ای است که نتوانستیم امکانات خوب و بازی تدارکاتی برای تیم ملی فراهم کنیم، حداقل این فشار را هم روی مربی نیاوریم و افکار مردم را خراب نکنیم. بگذارند تا اسکوچیچ سه بازی خوب و بزرگ در جام جهانی انجام بدهد تا تدارکات مناسبی برای جام ملت‌ها داشته باشد و کام هواداران را تلخ نکنید.

*ستاره‌ها در جام جهانی تعیین کننده هستند

وی ادامه داد: بعد از سه تا بازی در جام جهانی مسئولان فدراسیون هر مربی را که دوست داشتند بیاوردند و از او تضمین بگیرند که بعد از 40 سال تیم ایران را قهرمان آسیا کند. کی‌روش 8 سال سرمربی تیم ملی بود و بهترین بازیکنان را داشت، چه مقامی در آسیا آورد؟ در تمامی ادوار جام جهانی که حاضر بودیم، با هر مربی فقط 3 بازی کردیم.

اختر در پایان خاطرنشان کرد: ملاک درخشش در جام جهانی داشتن ستاره است، ستاره می‌تواند تیم را به مرحله بعد ببرد. اکثر بازیکنان تیم ملی لژیونر هستند، چند ستاره داریم؟ بازیکنانی که در لیگ قطر و امارات بازی می‌کنند که ستاره نیستند. بعد از علی دایی شناسنامه فوتبال ایران مهدی طارمی است، اما با این تعداد ستاره به جایی نخواهیم رسید. بازیکن خوب داریم، اما ستاره نداریم چون این ستاره‌ها تیم را قهرمان می‌کنند و تیم را از فشار بازی درمی‌آورند.

انتهای پیام/


برچسب ها: فوتبال تیم ملی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *