رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برخورد غیرانسانی انگلیس با پناهجویان؛ از بازداشت بیماران تا برچسب گذاری الکترونیکی

12:12 - 03 تير 1401
کد خبر: ۴۳۱۹۵۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انگلیس در سال‌های اخیر رویکرد ضد مهاجرتی و ضد پناهجویی خود را تشدید کرده است.

خبرگزاری میزان – انگلیس از جدیدترین اقدام ضد مهاجرتی خود یعنی طرح آزمایشی استفاده از پابند الکترونیکی پناهجویان رونمایی کرد؛ طرحی که فعالان حقوق بشری آن را اقدامی بسیار سختگیرانه خواندند.

انگلیس اخیرا اعلام کرد که طرح آزمایشی برچسب گذاری الکترونیکی پناهجویان را در این کشور آغاز کرده است.

براساس گزارش‌ها، در چارچوب این طرح پناهجویان باید به طور مرتب شخصا به مقام‌های انگلیسی گزارش بدهند. البته آن‌ها در معرض مخاطراتی مانند منع آمد و رفت و ممنوعیت تردد در اماکن خاص قرار دارند و هرگونه عدم رعایت قوانین می‌تواند منجر به بازگرداندن آن‌ها به بازداشتگاه یا پیگرد قانونی شود.

توجیه دولت انگلیس برای اجرای این طرح، تعیین موثر بودن این روش برای بهبود و حفظ ارتباط با افرادی است که درخواست پناهجویی داده اند؛ اما نکته مهم این است که تاکنون مدرکی دال بر فرار پناهجویان وجود نداشته است.

طرح مذکور که از سوی «پریتی پاتل»، وزیر کشور انگلیس ارائه شد، مورد حمایت «بوریس جانسون»، نخست وزیر این کشور نیز قرار گرفته است.

اما گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و مدافع حقوق پناهجویان بر این باورند که دولت انگلیس با اجرای طرح مذکور با پناهجویان مانند جنایتکاران برخورد می‌کند.

آن‌ها تاکید دارند که این رویکرد سختگیرانه و تنبیهی، پناهجویان بسیار آسیب پذیر را نادیده می‌گیرد و امنیتی را که پناهجویان در انگلیس به دنبال آن هستند، تامین نمی‌کند.

منتقدان طرح آزمایشی برچسب گذاری الکترونیکی پناهجویان می‌گویند «این طرح ظالمانه است؛ پناهجویان جنایتکار نیستند؛ اما دولت انگلیس پناهجویی را جرم انگاری می‌کند.»

وزیر مهاجرت در سایه انگلیس نیز گفت «این یک تلاش مذبوحانه برای منحرف کردن توجه عمومی از این واقعیت است وزارت کشور در زمینه پناهجویی شکست خورده و کاملا در مقابله با باندهای جنایتکار ناکام مانده است.»

به نظر می‌رسد تصمیم انگلیس مبنی بر برچسب گذاری الکترونیکی پناهجویان، واکنشی به چالش قانونی باشد که مانع اعزام پناهجویان به روآندا در چارچوب طرح موسوم به «روآندا» باشد.

حتی گزارش‌هایی وجود دارند که پناهجویانی که اعزامشان به روآندا لغو شده، جز نخستین افرادی هستند که طرح آزمایشی برچسب گذاری الکترونیکی درباره آن‌ها اجرا شد.

در عین حال، «مترو» در گزارشی به نقل از پناهجوی تحت شکنجه در زندانی در روآندا، طرح انگلیس برای اخراج پناهجویان به روآندا را «شرم آور» خواند.

وی که در نهایت موفق شد از روآندا خارج شود، در زندانی در این کشور متحمل ضرب و شتم و شوک الکتریکی شده، می‌گوید طرح اخراج پناهجویان به روآندا «غیراخلاقی» است؛ چراکه این کشور سابقه بسیار بدی در زمینه حقوق بشر دارد اما انگلیس در توافقی 120 میلیون پوندی با آن، مدیریت روند پناهجویی را به این کشور سپرده است.

 طرح جنجالی موسوم به «روآندا» با مخالفت گسترده فعالان حقوق بشر و پناهجویان، سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل، سران مذهبی جهان و ... مواجه شده بود؛ مخالفان و منتقدان طرح مذکور می‌گویند که جرم انگاری پناهجویی اصل پناهندگی را نادیده می‌گیرد.

آن‌ها می‌گویند مردم روآندا خود شغلی ندارند، نرخ بیکاری در این کشور بالاست و ...؛ حال این کشور چگونه می‌تواند طی بازه زمانی شش ماه تکلیف پناهجویان را مشخص کند.

البته این موارد تنها نمونه‌های رفتار غیرانسانی دولت انگلیس با پناهجویان نیست.

به گزارش «گاردین»، پناهجویانی که از کانال «مانش» عبور می‌کنند با «رفتار غیرانسانی» مواجه می‌شوند و با جراحات درمان نشده ناشی از سفر مخاطره آمیز و درمان نشده به بازداشتگاه منتقل می‌شوند.

ناظران حقوق بشری می‌گویند که پناهجویان با استخوان‌های شکسته دست و پا، سوختگی و بیماری‌های درمان نشده دیگر، به زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مهاجرتی منتقل می‌شوند که با مشکل ازدحام جمعیت مواجه هستند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند پناهجویان در این مراکز در معرض بالای خطر خودکشی و خودآزاری قرار دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *