پمپئو در دالان وحشت

8:29 - 29 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۲۷۶
هادی سیدافقهی در یادداشتی نوشت: جمهوری اسلامی برخلاف دولتمردان آمریکایی که برای رسیدن به مقاصد خود، غیرنظامیان را آماج حملات قرار می‌دهند، تنها آمران و عاملان جنایت فرودگاه بغداد را هدف قطعی خود قرار داده و نظامیانی که در این ماجرا دخیل نبودند را مجازات نخواهد کرد.

خبرگزاری میزان _ هادی سید افقهی در روزنامه حمایت نوشت: 1. «مایک پمپئو»، وزیر خارجه اسبق و لمپن دولت ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه سعودی «العربیه» در مورد ترور بزدلانه سردار سلیمانی اظهاراتی بیان کرد که مغایر با رفتار فعلی او و دولتمردان سابق آمریکاست. وی در پاسخ به سؤالی مدعی شد هشدارهایی مبنی بر وقوع جنگ در صورت ترور سردار سلیمانی، خروج از برجام و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس وجود داشت اما «ما از بین این‌ها یک یا دو کار را انجام ندادیم. ما هر سه کار را انجام دادیم و هیچ جنگی روی نداد».

این سخن که نوعی فرار روبه‌جلو به شمار می‌آید و گوینده آن می‌کوشد خود و تیم تصمیم‌گیرنده را افرادی «بی‌باک»‌ و «شجاع» معرفی کند، در حالی بیان شد که پمپئو در همان مصاحبه، نتوانست وحشت خود را از «انتقام سخت»‌ و قطعی ایران پنهان کند.

در حقیقت، آنچه این دیپلمات لمپن آمریکایی بیان کرد، نه تنها نمایی از یک شیر بی‌یال و کوپال بود بلکه نشان داد یانکی‌ها هنوز از پاسخ جمهوری اسلامی وحشت دارند و سایه انتقام را بالای سر خود حس می‌کنند. پمپئو سال گذشته در گفت‌وگو با «شان هانیتی» مجری سرشناس شبکه ضدایرانی فاکس نیوز گفته بود؛ «رئیس‌جمهور رئیسی درباره این حرف زده که رئیس‌جمهور ترامپ و من محاکمه شویم و اگر این کار عملی نشد ما را ترور کنند. این سخنان واقعاً و عمیقاً بی‌سابقه است و تیم رهبری سیاسی (جو بایدن) واقعاً (برای حفاظ از ترامپ و من) مسئولیت دارد».

2. پمپئو تلاش زیادی کرد تا خود و کشورش را قهرمان معرفی کند، درحالی‌که به تمثال «شکست مطلق» در برابر جمهوری اسلامی تبدیل‌شده است. او افزون بر اینکه در اجرای راهبرد «فشار حداکثری» ناکام بود، در مناصب گذشته خود ازجمله در مقام ریاست سازمان سیا نیز توفیقی علیه ایران نداشت و چیزی جز خفت، عاید وی و رؤسایش نشد.

وزیر خارجه سابق آمریکا به مدت یک سال (از ژانویه 2017 تا آوریل 2018) ریاست «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا»‌ (سیا) را بر عهده داشت و در طول این مدت به فرمانده وقت سنتکام تأکید کرده بود از تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه حمایت کند تا به این دو کشور مسلط شوند. وی در واقع از سردار آسمانی حاج قاسم سلیمانی کینه‌ای دیرینه داشت چون مانع از پیشروی تکفیری‌ها در شامات شد و به همین علت بود که بلافاصله پس از ترور حاج قاسم، ویدئوی حاوی هلهله و شادی از جماعتی اجیرشده را به اشتراک گذاشت.

3. نفوذ و قدرت اجرای عملیات ایران در مناطق تحت نفوذ آمریکا، قدرت نیروی هوا- فضا و توان پهپادی، فناوری پیشرفته تجسس و شناسایی، احتمال انتقام‌گیری توسط ترکیبی از نیروهای مقاومت با ملیت‌های مختلف و ... ازجمله مواردی هستند که آمریکایی‌ها تاکنون بارها به واقعی بودن آن‌ها واقف بوده‌اند و برای آن‌ها تهدیدات ایران، ما به ازای واقعی دارد.

از سوی دیگر، منابع امنیتی آمریکا اعلام کرده‌اند که هرماه برای حفاظت از جان پمپئو و دیگر مقامات دخیل در جنایت علیه سردار سلیمانی 2 میلیون و ۱۷۵ هزار دلار هزینه می‌کنند. برای آمریکا که با معضلات مختلف اقتصادی همچون افزایش بی‌سابقه قیمت سوخت، نایاب شدن شیر خشک و برخی از اقلام اساسی روبرو هستند، کاهش این هزینه می‌تواند مستقیماً به اقتصاد آمریکا کمک شایانی کند. بنابراین، حذف این عوامل دردسرساز، استانداردهای رفاه و امنیت آمریکا را افزایش خواهد داد.

4. اظهارات رئیس‌جمهور، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پیش از آن، رهبر معظم انقلاب مبنی بر حتمی بودن تقاص قاتلین حاج قاسم سلیمانی و همراهی این گزاره با استقبال گسترده در داخل و خارج، آمریکایی‌ها را به این جمع‌بندی قطعی رسانده که اراده و انگیزه جمهوری اسلامی برای گرفتن انتقام سخت از قاتلان سردار دل‌ها همچنان در اولویت قرار دارد و هیچ‌گاه از آن عدول نخواهد شد.

5. مهم‌تر اینکه برای آمریکایی‌ها مسجل شده انتقام سخت ایران برخوردار از پشتوانه عمومی و مردمی است و مادامی‌که ملت خواستار این سطح از خونخواهی هستند، عملیات محاکمه و مجازات تروریست‌های فرودگاه بغداد، پشتوانه سیاسی و اجرایی بزرگی دارد و در مورد پرونده سبعیت تاریخی یانکی‌ها گزینه انتقام از بیشترین اعتبار برخوردار است.

6. عملیات روانی موفق جمهوری اسلامی پیش از اجرای قاطعانه حکم قصاص شامل انتشار انیمیشن «انتقام حتمی است»، بخش دیگری از راهبرد کارآمد نظام برای نشان دادن ضرب شست به دشمنان این مرز و بوم به شمار می‌آید. این انیمیشن در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی منتشر شد و واکنش ناشی از ترس دستگاه‌های امنیتی - نظامی واشنگتن در کنار اظهارات منفعلانه پمپئو و دولتمردان سابق آمریکا نشان داد ایران با قطعی کردن مجازات عاملان جنایت، آن‌ها را طی عملیات جنگ روانی دچار وحشت مضاعف کرده است.

و بالاخره اینکه جمهوری اسلامی برخلاف دولتمردان آمریکایی که برای رسیدن به مقاصد خود، غیرنظامیان را آماج حملات قرار می‌دهند، تنها آمران و عاملان جنایت فرودگاه بغداد را هدف قطعی خود قرار داده و نظامیانی که در این ماجرا دخیل نبودند را مجازات نخواهد کرد.

دولت ترامپ در یک مقطع، پروپاگاندایی مبنی بر طراحی ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را به‌عنوان بخشی از قصاص ترور سردار سلیمانی مطرح کرد که با پاسخ دندان‌شکن و محکم سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران اسلامی انقلاب اسلامی مواجه شد. سردار سلامی ضمن تأکید بر اینکه «دشمن در همه‌جا زیر دید ایران است و اگر لازم باشد زیر تیر جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت»، به آمریکا و هم‌پیمانانش یادآوری کرد انتقام، «قطعی»، «جدی» و «واقعی» است و این سیاست به‌صورت جوانمردانه و عادلانه اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *