جست‌وجوی آنلاین واحدهای قضایی

10:15 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۲۵۸
سامانه جست‌وجوی واحدهای قضایی می‌تواند با اطلاع رسانی کامل، شهروندان را راهنمایی کند.

خبرگزاری میزان_ پس از ورود به درگاه یکپارچه خدمات قضایی به آدرس adliran.ir در بخش اطلاع‌رسانی روی «جست‌وجوی واحدهای قضایی» کلیک کنید. پس از وارد شدن به این صفحه، مشاهده خواهید کرد که بر اساس «تقسیمات کشوری» و «تقسیمات واحد قضایی» امکان جست‌وجو و یافتن نشانی مراجع قضایی فراهم شده است.

در صورتی که گزینه تقسیمات کشوری را انتخاب کنید، بدیهی است که نیاز به درج استان و شهر مربوطه دارید. پس از انتخاب نوع واحد قضایی و درج نام واحد قضایی، تصویر امنیتی را که معمولا یک عدد 5 رقمی است، در قسمت مربوطه وارد و روی دگمه «جست‌وجوی واحد قضایی» کلیک کنید.

به این ترتیب، نام شعبه‌های مربوط به آن واحد قضایی و نشانی واحد برای شما فهرست می‌شود. برای دستیابی به این فهرست، نام واحد قضایی باید ثبت شود که با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید از نام واحدهای قضایی سراسر کشور مطلع شوید.

کاربر از فیلد «نوع» می‌تواند از فهرستی که با کلیک روی آن نمایش داده می‌شود، تنها یک مورد را برای یک بار جست‌وجو انتخاب کند.

این فهرست مواردی چون دادسرا، دادگاه عمومی، دادگاه انقلاب، دادگاه تجدید نظر، دادگاه کیفری یک، اجرای احکام، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، شورای حل اختلاف و نظامی را شامل می‌شود.

با این حال، یک واحد قضایی لزوما همه موارد فوق را در خود جای نداده است و برخی از شعبه‌ها ممکن است در یک واحد قضایی و برخی شعب دیگر در واحدی دیگر باشد.

صفحه جست‌وجوی واحد قضایی

به عنوان مثال، در مجتمع قضایی شهید بهشتی شهر تهران که در خیابان سمیه واقع شده، 16 شعبه اجرای احکام و 28 شعبه دادگاه عمومی مشغول فعالیت هستند. این در حالی است که این مجتمع دارای شعب دادگاه کیفری یک نیست و این دادگاه را در واحدی دیگر باید جست‌وجو کنید.

جست‌وجو بر اساس تقسیمات واحد قضایی

همچنین جست‌وجوی واحدهای قضایی سراسر کشور بر اساس کد واحد قضایی، در این سامانه امکان‌پذیر است.

با انتخاب گزینه تقسیمات واحد قضایی، یک فیلد نمایش داده می‌شود که در کنار آن یک مربع نارنجی رنگ قرار دارد. با کلیک روی این مربع، صفحه ای باز می‌شود که نام قوه قضاییه با کد 00001 دیده می‌شود.

 در صورتی که روی علامت (+) کنار «قوه قضاییه» کلیک کنید، در ابتدا «دیوان عدالت اداری» با کد 09000 و دیوان عالی کشور با کد 00020 و سپس دادگستری‌های استان‌ها با کدهای مربوطه را مشاهده خواهید کرد.

 در انتهای این فهرست هم نام 2 مجتمع مربوط به تخلفات اداری کارمندان دادگستری و مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه نمایش داده شده است. البته در این فهرست نام معاونت‌ها و مراکز زیرمجموعه قوه قضاییه هم مشاهده می‌شود.

جست و جو بر اساس تقسیمات واحد قضایی

اگر روی علامت (+) هر کدام از این مراجع قضایی کلیک کنید، زیرمجموعه‌های آن نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال، اگر روی دادگستری کل استان اردبیل کلیک کنید، حوزه‌های قضایی شهرستان‌های استان اردبیل مشاهده می‌شود.

در مرحله بعد کافی است، به عنوان مثال روی علامت (+) حوزه قضایی مشکین شهر کلیک کنید تا دادسراها، دادگاه‌ها و شورای حل اختلاف این شهر نمایش داده شود. با انتخاب یکی از آنها و کلیک روی دگمه «تایید و بستن» به صفحه جست‌وجو بازمی‌گردید. در این قسمت پس از وارد کردن نام واحد قضایی، نوع، تصویر امنیتی و کلیک روی دگمه «جست‌وجوی واحد قضایی» فهرست شعب واحد قضایی مربوطه و نشانی آن واحد قابل مشاهده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *