رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

امکان درخواست تجدید نظر در رای دیوان عدالت به صورت آنلاین

14:05 - 10 تير 1401
کد خبر: ۴۳۱۵۵۸۵
شهروندان در سامانه «خدمات قضایی من» می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی و تنها با چند کلیک، خواهان تجدید نظر در رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری شوند.

خبرگزاری میزان - شهروندان در سامانه «خدمات قضایی من» می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی و تنها با چند کلیک، خواهان تجدید نظر در رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری شوند. اشخاصی که پیش از این، تصمیم دیوان عدالت اداری را در مورد یک پرونده دریافت کرده اند، ممکن است نسبت به رای صادره تشکیک و اعتراض کنند. در سال های دور، برای این کار نیاز به حضور فیزیکی و تقدیم درخواست و سایر مدارک کاغذی در یکی از شعب دیوان بود. این اتفاق علاوه بر صرف وقت، خستگی و کلافگی شهروندان را به همراه داشت. حالا مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در راستای برنامه «قوه قضاییه هوشمند» این خدمت را به صورت آنلاین طراحی و پیاده‌سازی کرده است. برای بهره بردن از این خدمت الکترونیکی و غیرحضوری، شهروندان حتما در سامانه «ثنا» ثبت نام و احراز هویت شده اند، چراکه به احتمال قوی «دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری» را هم از همین طریق که نیاز به ثبت نام و احراز هویت در «ثنا» دارد، ثبت کرده اند. بنابراین به لحاظ تجربه کاربری، برای ثبت درخواست تجدید نظر کار ساده‌تری پیش رو دارند. یکی از نکات در مورد تجدید نظر خواهی این است که عموما مدت زمان درخواست تجدید نظر، 20 روز پس از ابلاغ رای به طرفین دعوی است.

آغاز ثبت درخواست

پس از ورود به صفحه «خدمات قضایی من» از درگاه یکپارچه خدمات الکترونیک قضایی به آدرس adliran.ir روی آیکون «تجدید نظر خواهی دیوان عدالت اداری» کلیک کنید. به این ترتیب به صفحه ای شبیه صفحه «دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری» هدایت می‌شوید که البته محتوای متفاوتی دارد.

آغاز فرایند ثبت آنلاین تجدید نظر خواهی دیوان عدالت اداری

در سمت چپ صفحه پیش رو، این بار نام خود را به عنوان «تجدید نظر خواه» مشاهد می‌کنید. با کلیک روی «ثبت و اصلاح تجدید نظر خواهی» در سمت راست صفحه فرایند درخواست تجدید نظر در رای صادره آغاز می‌شود.

در صورتی که به عنوان شخص حقیقی درخواست تجدید نظر را ثبت می‌کنید، در صفحه «شروع» بخش «شخصا تجدید نظر خواهی دیوان عدالت اداری را ارائه می‌نمایم» به عنوان پیش‌فرض انتخاب شده است.

همچنین اگر به عنوان وکیل یا نماینده می‌خواهید برای تجدید نظر خواهی اقدام کنید، بخش های مربوطه، به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شده است. در بالای صفحه هم از فیلد «مجوزهای خاص» می‌توانید یک مورد یا همه را انتخاب کنید.

فهرست «مجوزهای خاص» شامل مجوز ابطال تمبر مالیاتی کاغذی، ثبت شخص در پرونده بدون نیاز به ثبت نام در ثنا، عدم نیاز به قرارداد الکترونیکی وکالت، تبصره ماده 5 حمایت خانواده و برخی موارد دیگراست.

همچنین مراحلی که باید طی کنید تا فرایند ثبت تجدید نظر خواهی کامل شود، شامل اطلاعات دادنامه، موضوع شکایت، مشاهده و تایید مشخصات تجدید نظرخواه(کاربر)، ثبت مشخصات تجدید نظر خوانده(طرف شکایت)، شرح شکایت و دلایل است.

اطلاعات دادنامه

با کلیک روی «مرحله بعدی» در پایین صفحه، وارد مرحله اطلاعات دادنامه می‌شوید. در این بخش، درج اطلاعاتی چون شماره]دادنامه[، شماره پرونده، تاریخ صدور]دادنامه[، تاریخ ابلاغ و خادم مرتبط(واحدهای قضایی مستقر در استان ها) الزامی است.

 با این حال، بخش های «مبلغ محکوم به استخراج شده از سمپ(سامانه مدیریت پرونده قضایی)» و «مبلغ محکوم به تغییر یافته در خدمات» ضرورتی ندارد و بنا بر تشخیص کاربر می‌تواند قید شود. در صورتی که بخش «مبلغ محکوم به تغییر یافته در خدمات» را می‌خواهید درج کنید، گزینه «بله» را از بخش «نیاز به تغییر مبلغ محکوم به» را انتخاب کنید.

به منظور کاهش خطا در درج ارقام در این دو بخش، با ثبت رقم، عدد به صورت حروف به ریال و تومان در زیر هر بخش نمایش داده می‌شود.

موضوع شکایت

با تکمیل اطلاعات صفحه «اطلاعات دادنامه» و کلیک روی «مرحله بعدی» وارد مرحله موضوع شکایت می‌شوید. در این مرحله هم مانند ثبت «دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری» به نظر می‌رسد که باید موضوع شکایت را از فیلد مربوطه انتخاب کنید. اما از آنجا که موضوع شکایت در دادخواست بدوی طرح شده، نیازی به انتخاب موضوع شکایت ندارید.

بنابراین کافی است در این صفحه روی «مرحله بعدی» کلیک کنید تا به مرحله «تجدید نظر خواه» هدایت شوید.

تجدید نظرخواه و تجدید نظر خوانده

با ورود به صفحه «تجدید نظرخواه» کاربر می‌تواند مشخصات خود از جمله اطلاعات سجلی، محل اقامت و سایر اطلاعات مربوط به خود را که در سامانه ثبت نام الکترونیک(ثنا) اظهار کرده، مشاهده کند. در صورتی که نقصی در اطلاعات مشاهده نشود، باکلیک روی «مرحله بعدی» به صفحه اطلاعات شخصی تجدید نظر خوانده هدایت می‌شوید.

در این صفحه هم، مانند ثبت دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری، درج بعضی از اطلاعات بسته به نوع محل اقامت تجدید نظر خوانده ضروری است. به عنوان مثال، اگر تجدیدنظر خوانده در خارج از کشور ساکن باشد، ثبت کشور محل اقامت ضروری است.

همچنین اگر تجدید نظر خوانده در ایران ساکن باشد، درج نشانی اقامتگاه او الزامی است، اما اگر مجهول المکان است، علی القاعده نشانی محل اقامت او را نمی دانید و بخشی هم با عنوان «نشانی» در این صفحه در نظر گرفته نشده است.

علاوه بر این، اگر یک شخص حقیقی طرف شکایت شماست، این گزینه را در صفحه پیش رو انتخاب کنید و اگر طرف شکایت یا همان تجدید نظر خوانده، شخص حقوقی است پس از انتخاب این گزینه، یکی از زیربخش های «دولتی»، «عمومی» و «خصوصی» را انتخاب کنید.

بدیهی است که با انتخاب هر یک از این گزینه ها، لازم است اطلاعات درخواست شده مرتبط با همان گزینه را ثبت کنید.  

شرح شکایت و ارائه دلایل

پس از تکمیل صفحه اطلاعات تجدیدنظر خوانده و کلیک روی مرحله بعد، به صفحه شرح شکایت هدایت می‌شوید. در این صفحه، متن پیشنهادی برای تجدید نظرخواه نمایش داده می‌شود، با این حال، این متن به تشخیص کاربر قابل ویرایش است.

پس از تکمیل متن شرح شکایت و کلیک روی «مرحله بعدی» لازم است که دلایل مرتبط با موضوع شکایت و تجدید نظر خواهی را ارائه کنید. بخشی از دلایلی که در فهرست پیش رو مشاهده می‌کنید، شامل اتیان سوگند(قسم خوردن و سوگند یادکردن)، درخواست استعلام، شهادت شهود و مطلعین و البته موارد دیگر است.

با تکمیل این مرحله، تقریبا فرایند ثبت درخواست تجدید نظر خواهی تکمیل شده و کافی است با کلیک روی «ثبت موقت و ادامه» و پس از آن نمایش «کد رهگیری» در سامانه، از ثبت درخواست تجدید نظر خود مطمئن شوید. همانطور که بارها در بخش معرفی خدمات الکترونیک گفته شده، برای پیگیری درخواست تجدید نظر هم نیاز به حفظ و نگهداری کد رهگیری دارید.

در غیر این صورت، لازم است زمانی را برای بازیابی کد رهگیری از طریق روش های پیش‌بینی شده صرف کنید. همچنین امکان ویرایش اطلاعات درج شده در درخواست تجدید نظر خواهی دیوان عدالت اداری از صفحه اول فراهم شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *