روش احراز هویت آنلاین در ثنا

14:34 - 09 تير 1401
کد خبر: ۴۳۱۵۲۲۴
اگرچه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در راستای سند تحول قضایی و هوشمندسازی قوه قضاییه، سامانه‌های متعددی را برای ارائه خدمات غیرحضوری طراحی و پیاده‌سازی کرده است، اما شاید مهم‌ترین، کاربردی‌ترین و پایه‌ای‌ترین آنها، سامانه ثبت نام الکترونیک(ثنا) باشد.

خبرگزاری میزان_ برای ثبت نام و احراز هویت آنلاین در سامانه ثنا که با مشارکت و پشتیبانی تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شده، آدرس sana.adliran.ir را در مرورگر خود تایپ کنید. توصیه می‌شود از نسخه به‌روز شده Google Chrome استفاده کنید. در قسمت بالای صفحه نخست سامانه ثبت نام الکترونیک(ثنا) مواردی چون سامانه ابلاغ الکترونیک، سامانه خدمات الکترونیک، راهنمای گروه بندی ابلاغیه(فرمت پی‌دی‌اف)، راهنمای سلسله مراتب اشخاص حقوقی(پی‌دی‌اف) و پرسش‌های متداول قابل مشاهده است.

صفحه اصلی سامانه ثنا

همچنین در پایین این صفحه آیکون‌های ثبت نام برخط(اشخاص حقیقی)، ثبت نام شخص حقوقی، تغییر اطلاعات(ویرایش و تصحیح اطلاعات ثبت شده)، 2 آیکون «رمز»، یکی برای تغییر رمز و دیگری برای بازیابی رمز در صورت فراموشی و همچنین آیکونی برای بررسی وضعیت احراز هویت برخط مشاهده می‌شود.

با کلیک روی آیکون ثبت نام برخط(شخص حقیقی) فرایند ثبت نام و در ادامه احراز هویت آغاز می‌شود. در صفحه جدید، شماره ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی را ثبت کنید. با کلیک روی «ادامه» یک صفحه که محتوای آن توافقنامه بین کاربر و سامانه است باز می‌شود. پس از مطالعه شرایط استفاده از سامانه و تایید آن، مرحله به مرحله مشخصات شناسنامه ای، اطلاعات تماس، اطلاعات اقامتگاه و سایر اطلاعات مانند شغل و تحصیلات را ثبت و تایید کنید.

آغاز ثبت نام و احراز هویت آنلاین در ثنا

با اتمام این مراحل، یک کد امنیتی برای شما پیامک می‌شود تا شماره موبایل شما احراز شود. همزمان به صفحه ای هدایت می‌شوید که لازم است این کد و شماره موبایل خود را ثبت و روی «تایید کد امنیتی» کلیک کنید. پس از آن وارد مرحله احراز هویت می‌شوید.

احراز هویت غیرحضوری

بدیهی است که هر شخص، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که پیش از این، با ابزارهای سنتی مانند انگشت‌نگاری یا مطابقت چهره فرد با عکس، شناسایی و احراز هویت او ممکن می‌شد. این در حالی است که اکنون، با توسعه تکنولوژی‌های نوین مانند هوش مصنوعی و با استفاده از داده‌های بیومتریک مانند اثر انگشت، صدا، عنبیه چشم و دی‌ان‌ای احراز هویت افراد، دقیق‌تر و ایمن‌تر انجام می‌شود؛ هرچند که داده‌های بیومتریک هم برای احراز هویت با چالش‌هایی همراه است.

کاربرد این ابزارهای نوین اکنون بیش از گذشته در زندگی روزمره ما ملموس است. ما هنگام ورود به یک ساختمان، استفاده از گوشی و لپ‌تاپ، استفاده از اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های خدماتی و بسیاری از موارد دیگر نیاز به احراز هویت داریم.

 برای احراز هویت از طریق سامانه «ثنا» هم از همین ابزارهای نوین استفاده شده است. درواقع تعدادی از دانش‌بنیان‌ها و کارگزاری‌ها، امکان عملیاتی شدن فرایند احراز هویت آنلاین و پرداخت هزینه آن را بدون نیاز به حضور فیزیکی در دفاتر خدمات قضایی فراهم کرده اند.

پیش از آغاز فرایند احراز هویت، هزینه اندکی از سوی کارگزاری‌ها دریافت می‌شود. پس از ثبت نام، به طور خودکار به صفحه ای هدایت می‌شوید که با انتخاب یکی از این کارگزاری‌ها، هزینه احراز هویت را که شبیه فرایند خرید از یک فروشگاه اینترنتی است، می توانید به راحتی پرداخت کنید. کاربران برای انتخاب کارگزاری‌ها مختار هستند و هزینه دریافتی از سوی همه آنها یکسان است.

پس از پرداخت و بازگشت خودکار به صفحه قبل، روی دکمه «شروع احراز هویت حضوری» کلیک کنید. در این مرحله با تنظیم چهره در فضای تعیین شده، یک عکس از خود ثبت کنید. پس از آن، یک مربع نمایش داده می‌شود که لازم است امضای خود را داخل آن ثبت کنید. اگر از گوشی موبایل استفاده می‌کنید، امضا را با لمس صفحه انجام دهید و اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید از ماوس کمک بگیرید.

زیر کادر امضا، یک دکمه «تصحیح امضا» و یک دکمه «ثبت و ادامه» دیده می‌شود. اگر از شکل امضای خود راضی نیستید با کلیک روی «تصحیح امضا» دوباره برای ثبت امضا تلاش کنید. در صورت رضایت از شکل امضا، «ثبت و ادامه» را کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

در مرحله بعد، یک کادر نمایش داده می‌شود که کاربر باید با قرار دادن چهره خود در این کادر یک ویدئو از خود ضبط و ارسال کند. در هنگام ضبط جمله ای نمایش داده می‌شود که خواندن این جمله همزمان با ضبط ویدئو ضروری است. سپس روی دکمه ارسال ویدئو کلیک کنید.

ترتیب این مراحل ممکن است در کارگزاری‌های مختلف، تفاوت اندکی با هم داشته باشند، اما فرایند کلی احراز هویت در همگی آنها یکسان است.

در صورتی که نکات لازم را رعایت کرده باشید، در مرحله آخر پیامی با محتوای «درخواست احراز هویت شما با موفقیت ارسال شد» مشاهده می‌کنید. پس از آن «رمز شخصی» برای شما پیامک می‌شود که با استفاده از آن می توانید خدمات مورد نیاز را به صورت الکترونیک و غیرحضوری دریافت کنید.

نکاتی برای احراز هویت سریع

بدیهی است برای ثبت عکس و ویدئو نیاز به دستگاهی دارید که دوربین داشته باشد. موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها عموما دارای دوربین هستند، اما اگر از کامپیوترهای رومیزی(PC) که مانیتور آنها فاقد دوربین است، استفاده می‌کنید، لازم است که دوربین(وب‌کم) مناسبی تهیه کنید. سعی کنید شرایط لازم برای تصویربرداری را پیش از شروع ضبط مهیا کنید. نور مناسب(نه کم، نه زیاد)، دوربین با کیفیت، فاصله مناسب از دوربین برای قرار گرفتن درست چهره در کادر، حضور در مکانی که اشیاء اضافه در تصویر نباشد و استفاده نکردن از آرایش باعث می‌شود که بدون زحمت احراز هویت شوید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *