کارشناس حقوق بین‌الملل: روند محاکمه حمید نوری در سوئد با تناقض‌های بسیاری همراه بود

9:28 - 25 تير 1401
کد خبر: ۴۳۱۳۹۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک کارشناس حقوق بین المللی می‎گوید که روند محاکمه حمید نوری در دادگاه سوئد با تناقض‌های بسیاری همراه بوده است.

«سید نصرالله ابراهیمی»، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و حقوقدان حوزه بین‌الملل، در گفتگو با خبرگزاری میزان، گفت: روند محاکمه حمید نوری در سوئد با تناقض‌های بسیاری همراه بوده است.

«ابراهیمی»، بیان کرد: «در این پرونده تناقضات زیاد است؛ یکی از تناقضات در زمینه مواردی است که شهود علیه حمید نوری مطرح کردند؛ شهادت‎های متناقض داده شده و فرصت شهادت برای متهم و وکلای متهم فراهم نشد چرا که اکثر وقت‌ها دادگاه را دادستان برای خود اختصاص داده نه به اصطلاح برای متهم.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه، افزود: «اصلا جرم حمید نوری چه بوده؟ اصلا ماهیت جرم چه بوده؟ چه اتفاقی افتاده؟ آیا اصلا منتسب به ایشان است؛ قاضی اصلا به این موضوع ورود پیدا نکرده است.»

به گفته وی، «اصلا باتوجه به اینکه اساساً اینجا یک جنگ بین‌المللی وجود نداشته، مطرح کردن  جنایت جنگی یعنی در این پرونده هم بحث وقایع شکلی و مادی پرونده و هم در خصوص تحویل‌های حقوقی پرونده، به نظر می‌رسد کلی ایراد وجود دارد و این پرونده بر اساس آن دلایل و مدارک مستند، نبوده است.»

این حقوقدان حوزه بین‌الملل، ادامه داد: «این پرونده «اوضاع و احوالی» است یعنی بر اساس گمانه‌زنی است و این پرونده گمانه‌زنی نمی‌تواند مستند حکم قاضی قرار بگیرد.»

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و حقوقدان حوزه بین‌الملل، در پایان گفت: «اکنون که قاضی تحت جو رسانه‌ای معاندان این پرونده مجبور شد رای دهد، و حبس ابد را تأیید کند، طبیعتاً خانواده حمید نوری این فرصت را برای اعتراض به این رای در مرحله استیناف و حتی بردن این پرونده در دادگاه حقوق بشر اروپایی دارند.»

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد حمید نوری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *