شیوع سل در زندان «جو» بحرین؛ نتیجه سهل انگاری سیستماتیک مقام‌های بحرینی

12:40 - 25 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۳۰۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دور جدید شیوع بیماری سل در زندان «جاو» بحرین بار دیگر موضوع سهل انگاری پزشکی در سیستم زندان‌های این کشور را برجسته کرده است.

خبرگزاری میزان – موارد جدید ابتلا به بیماری سل و دیگر بیماری‌ها در زندان «جو» بحرین سبب پیش بینی درباره تشدید بحران ابتلا با توجه به سهل انگاری سیستماتیک پزشکی از سوی مقام‌های بحرینی به ویژه درباره زندانیان عقیدتی شده است.

گروه‌های حقوق بشری بحرینی، منطقه ای و بین المللی نگرانی عمیق و شدید خود را در این باره اعلام کرده و شیوع سل را تنها یک مورد از نقض مداوم مسئولیت مقام‌های بحرینی در قبال زندانیان عقیدتی می‌دانند.

وضعیت بحرانی زندان جو بحرین

شیوع بیماری سل در زندان «جو» تاکیدی بر یک تراژدی کاملا قابل اجتناب و شناخته شده، یعنی رژیم خودسرانه بازداشت و سهل انگاری در مورد وضعیت سلامتی و بهداشتی زندان‌های بحرین از سوی مقام‌های بحرینی است.

ناتوانی یا عدم اراده مقام‌های بحرینی برای پاسخگویی مناسب به این مسئله سبب تقویت این ایده شده که بحرین عامدانه حقوق زندانیان را نادیده می‌گیرد.

گروه‌های حقوق دولت بحرین را متهم می‌کنند که به موقع برای محدود کردن شیوع بیماری سل در زندان «جو» مداخله نکرده و این موضوع فقط زمانی مطرح شد که خانواده‌های زندانیان در رابطه با وضعیت سلامت آن‌ها ابراز نگرانی کردند.

دولت بحرین حتی در پی آشکار شدن این مسئله از انجام اقدام‌های مناسب برای جلوگیری از فاجعه خودداری کرد.

عدم اقدام قاطع مقام‌های بحرینی سبب می‌شود تا سهل انگاری پزشکی همچنان یک پدیده بسیار جدی باشد که جان زندانیان عقیدتی را در بحرین تهدید می‌کند.

زندان «جو» که تحت مدیریت وزارت کشور بحرین است، بزرگ ترین زندان در این کشور پادشاهی محسوب می‌شود.

هزار و 500 زندانی عقیدتی در این زندان در کنار جنایتکاران و افراد مغضوب شده دوره حبس خود را می‌گذرانند و شمار کارکنان پزشکی آن دو یا سه نفر است.

«جو» به دلیل اسکان زندانیان عقیدتی و فعالان حقوق بشری و بدرفتاری با آن‌ها، ازدحام بیش از حد جمعیت، آزار جسمی، شرایط نامطلوب بهداشتی، عدم مراقبت‌های پزشکی، مدیریت ضعیف، اشتباه در تجویز داروهای روتین و ممانعت از دسترسی به امکانات پزشکی خارج از زندان بسیار بدنام است.

وضعیت غیرانسانی در این زندان بخشی از کارزار سرکوب صداهای مخالف در بحرین از طریق شکنجه، سوءرفتار، تهدید و رفتار ناعادلانه است.

بدیهی است که شرایط غیرانسانی زندان «جو» بحرین ناقض استانداردهای بین المللی بازداشت و معیارهای اساسی اخلاق انسانی است که حقوق زندانیان را نادیده می‌گیرد.

محدودیت‌های موجود در زندان «جو» ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر، از جمله میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که بحرین هر دوی آن‌ها را کرده هستند و نیز قوانین استاندارد سازمان ملل برای حمایت از زندانیان است.

سیستم قضایی کیفری عمیقاً معیوب بحرین نیز در خدمت خواسته‌های خانواده سلطنتی این کشور به وزارت کشور بحرین کمک می‌کند.

گفته‌های زندانیان زندان «جو» در مورد قصور و سهل انگاری پزشکی در این زندان روشنگری‌هایی انجام داده اند؛ به باور آن‌ها، سهل انگاری پزشکی نوعی «مرگ تدریجی» و شکل دیگری از شکنجه است که با رویکردی سیاسی انجام می‌شود.

به گفته آن‌ها، قصور پزشکی سبب شد تا تعداد مرگ و میر زندانیان عقیدتی در زندان «جو» افزایش یابد.

افشاگری فعالان بحرینی

به گزارش « revolutionbahrain»، «علی مشیمع»، فعال بحرینی با اشاره به آزادی شماری از زندانیان عقیدتی به عنوان اجساد بی جانی که بیماری شهادتشان را رقم زد، می‌گوید «سهل انگاری پزشکی در زندان‌های بحرین یک سیاست انتقام جویانه از زندانیان عقیدتی است.

به گزارش «بحرین الیوم»، پدر «حسین مهنا»، زندانی عقیدتی می‌گوید «زندانیان مبتلا به سل در ساختمان شماره پنج زندان مخوف جو نگهداری می‌شوند.»

وی گفت «وضعیت زندان جو مرگ آرام زندانیان است.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *