مقدونیه شمالی؛ مبدا، ترانزیت و مقصد قاچاق انسان

14:12 - 30 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۱۵۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشور مقدونیه در میانه بی توجهی مقام‌های آن، به کشور ترانزیت قاچاق انسان تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – مقدونیه شمالی به کشور ترانزیتی جهت قاچاق انسان و عمدتا زنان و کودکان تبدیل شده است؛ البته درست تر این است که این کشور، مبدا، ترانزیت و مقصد قاچاق انسان است.

براساس گزارش تهیه شده از موضوع قاچاق انسان در مقدونیه شمالی در سال 2021، قاچاقچیان انسان در پنج سال گذشته از قربانیان داخلی و خارجی در مقدونیه شمالی سوءاستفاده می‌کنند.

این سوءاستفاده شامل واداشتن قربانیان به گدایی، بیگاری در کار کشاورزی و ساختمانی، ازدواج‌های اجباری و بیگاری جنسی می‌شود.

زنان و کودکان مقدونیه شمالی در داخل این کشور قاچاق می‌شوند؛ زنان و کودکان آلبانیایی، بلغارستانی و کوزوویی از اصلی ترین قربانیان خارجی قاچاق انسان در مقدونیه شمالی هستند؛ در عین حال زنان و کودکان بی شماری از مسیر مقدونیه به اروپای مرکزی و غربی قاچاق می‌شوند؛ همه این افراد قربانی استثمار کاری یا جنسی می‌شوند.

قاچاقچیان انسان در مقدونیه شمالی عمدتا برای پنهان کردن این اقدام غیرانسانی و غیر قانونی خود در بخش‌های خصوصی فعالیت می‌کنند.

چرا قاچاق انسان در مقدونیه شمالی ادامه دارد؟

دولت مقدونیه شمالی از استانداردهای حذف قاچاق انسان پیروی نمی‌کند و با وجود وعده‌های متعدد به سازمان‌های حقوق بشری و نظارتی در این رابطه، اقدام‌های محدودی برای مبارزه با این معضل انجام می‌دهد.

دولت مقدونیه شمالی در سال 2021 هیچ تحقیق یا استرداد بین المللی انجام نداد و فساد و همدستی رسمی در جرم قاچاق انسان همچنان یک نگرانی عمده است.

ضمن این که تلاش‌های ناکافی برای شناسایی و مجازات قاچاقچیان انسان، قربانیان احتمالی را در معرض ارتکاب جنایات قرار می‌دهد.

در عین حال پلیس مقدونیه شمالی بودجه و تجهیزات کافی برای انجام تحقیقات پیشگیرانه در اختیار نداشت و اصولا این نهاد درک درستی از قاچاق انسان ندارد.

سیستم قضایی این کشور از ارائه منابع و پرسنل برای رسیدگی قضایی به این موضوع خودداری می‌کند؛ البته قوانین مقدونیه شمالی در مورد قاچاق انسان نیز سهل گیرانه است و مجازات سختگیرانه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

شیوع کرونا نیز مزید بر علت شد تا سیستم قضایی مقدونیه شمالی در دو سال گذشته ازپیگیری‌های قضایی در رابطه با قاچاق انسان خودداری کند.

باید توجه داشت که نبود سیستم مدیریت پرونده‌ها برای انتقال پرونده‌‎های قاچاق انسان میان دفتار پلیس و دادسراهای مختلف، سبب از بین رفتن یا دستکاری پرونده‌ها شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *