تاکید دبیر ستاد حقوق بشر بر شناسایی و حل مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور

20:18 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۵۵۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
در جلسه مشترک دبیر ستاد حقوق بشر و مدیر شبکه جهانی جام جم بر ضرورت همکاری مشترک و دو جانبه برای پیگیری مطالبات ایرانیان خارج از کشور و تهیه برنامه‌های مشترک با موضوع حل مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی این هموطنان تاکید شد.

خبرگزاری میزان – کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین ‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در بازدید از شبکه جهانی جام جم و دیدار با مدیران این شبکه،‌ با اشاره به تشکیل جلسات متعدد مبنی برهم ‌اندیشی و برنامه ‌ریزی برای آینده در حوزه برنامه‌سازی و همکاری ویژه با رسانه ملی، اظهار داشت: برای رسیدگی به نیازها و مسائل ایرانیان خارج از کشور نیاز به کار گروهی و تیمی داریم.

غریب آبادی افزود: با توجه به شروع فعالیت مجدد شورای عالی ایرانیان خارج از، کشور هر دستگاه باید وظایف محوله خود را به نحو مناسب مشخص کرده و با انجام آن ها، حرکت رو به جلو داشته باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان، در ادامه ضمن تاکید بر اینکه مرتفع ساختن مشکلات حقوقی و قضائی ایرانیان خارج از کشور بخشی از وظایف معاونت امور بین الملل قوه قضائیه است، گفت: طیف وسیعی از مباحث دیگر وجود دارند که سایر دستگاه ها باید با توجه به رسالت و اهداف خود، موظف به انجام آنها هستند. رسانه ملی و شبکه جهانی جام جم نیز باید وظایف و اهداف خود را مشخص کرده و با اولویت بندی موضوعات، در این مسیر حرکت کنند و چهره واقعی از ایران و ایرانی به نمایش بگذارند.

غریب آبادی تصریح کرد: بهترین راه حل برای جذب اعتماد ایرانیان خارج از کشور، ارائه خدمات متناسب با نیاز‌های آنهاست؛ اگر ما صرفا بر موضوعاتی مانند جذب سرمایه و... متمرکز شویم، در واقع این یک رویکرد ابزاری است. نگاه ما به ایرانیان خارج از کشور، نباید متفاوت از ایرانیان داخل کشور باشد؛ چرا که حاکمیت در خصوص همه افراد، صرف ایرانی بودنشان مسئولیت‌هایی دارد که باید انجام دهد.

وی در ادامه درخصوص تهیه و تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور، گفت: این طرح در جلسه شورایعالی ایرانیان خارج از کشور به تصویب رسید و به وزارت دادگستری محول شد. پیش نویس این قانون در پژوهشگاه قوه قضائیه آماده شده است که با انجام این مهم و تبدیل آن به قانون، اقدام بزرگی در رابطه با ایرانیان مقیم صورت خواهد گرفت.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه ‌ای توسط جریانات سیاسی و معاند در راستای ایران ستیزی، بیان کرد: درخصوص تردد، هیچ‌گونه منعی برای تردد ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد؛ برای عده ‌معدودی که برای سفر به ایران تردید دارند، قوه قضائیه با همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های ذیربط سامانه ای را برای استعلام و رفع نگرانی ها راه‌ اندازی و فعال کرده است. از سوی دیگر، برخی ایرادات سامانه ثنا نیز رفع شده تا هموطنان خارج از کشور دسترسی آسان تر و بهتری به آن داشته باشند.

غریب‌آبادی ادامه داد: بستر‌هایی را در قوه قضاییه با همکاری مرکز آمار و فناوری فراهم کردیم تا ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به خدمات مشابه خدمات دفاتر قضائی، به سفارت بروند. همچنین، آمادگی داریم تا میز خدمات قضایی و حقوقی را در کشورهای دارای جمعیت ایرانی بالا راه اندازی کنیم. طبیعتا در صورت پذیرا بودن وزارت امور خارجه، این دو خدمات ارائه خواهند شد.

معاون امور بین الملل قوه قضا تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه‌ایم، تعداد بالای زندانیان ایرانی در خارج از کشور است که حدود ۴ هزار نفر هستند. از این تعداد، حدود ۵۰ درصد در ترکیه هستند. با این‌حال، ما وظیفه خود می دانیم مانند سایر زندانیان داخل کشور از آن‌ها حمایت کنیم؛ بدین شکل که برخی از این افراد با زندانیان آن کشور‌ها در فرایند انتقال محکومین قرار می گیرند؛ یا حتی در برخی از موارد، جرم زندانیان خارجی محبوس در ایران به قدری سنگین بوده که مجازات اعدام برای آن‌ها صادر شده است؛ اما به منظور آزادی زندانیان ایرانی در کشور‌های مختلف، ما از اجرای مجازات اعدام مجرم چشم پوشی کرده و اقدام به مبادله زندانیان با تعداد بیشتری از ایرانیان زندانی در آن کشور‌ها می‌کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر ضمن اعلام آمادگی برای تولید برنامه هایی مثل برنامه «محکمه تاریخ» به پیشنهاد مدیر شبکه جام جم، گفت: تولید چندین مستند و میان برنامه و نیز یک برنامه منظم با موضوع حقوق بشر از موارد مشترک همکاری ما خواهد بود.

 هدف رسانه ملی افزایش تعامل ایرانیان داخل و خارج از کشور است

در ادامه این دیدار،‌ حسن ملکی، مدیر شبکه جهانی جام جم، ضمن تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه قوای سه گانه از ایرانیان خارج کشور و حفاظت از آن‌ها در مقابل نقض حقوقشان در کشور‌های مختلف، گفت: هدف ما ضمن ایجاد شرایطی برای افزایش تعامل ایرانیان داخل و خارج کشور، حفظ هویت ملی، دینی و زبان فارسی آن‌ها و آگاهی مخاطبان از پیشرفت‌های کشور نیز است.

مدیر شبکه جهانی جام جم در ادامه به اهتمام این شبکه به تشریح وضعیت حقوق بشر در ایران و دنیا اشاره کرد و گفت: حقوق بشر صرفاً یک ابزار در دست غرب است، به این دلیل که اگر قصد اروپا و آمریکا رعایت حقوق بشر و دفاع از بشریت به معنای واقعی بود، می بایست به نقض حقوق بشر در بسیاری از کشور‌های متحد آمریکا و حتی کشور‌های غربی مدعی دفاع از حقوق بشر اشاره می‌کردند.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی در عربستان وجود دارد، چرا غرب سکوت کرده است؟ در کشور یکی دو میلیونی بحرین هزاران زندانی سیاسی تحت شرایط سختی قرار دارند، چرا یک گزارش راجع به آن‌ها نوشته نمی‌شود؟ چرا غرب چشم‌های خود را بر روی جنایات صهیونیست ها علیه زنان و کودکان فلسطینی بسته است؟ چرا تبعیض نژادی، قتلِ امثال جورج فلویدها، محدود کردن مسلمانان مهاجر و امثال آن در آمریکا در رسانه‌های مدعی حقوق بشر غربی انعکاس لازم پیدا نمی‌کند. مجامع بین المللی و سازمان ملل در اینگونه موارد کجا هستند؟ متأسفانه نظام بین المللی به تبعیت از آموزه‌های لیبرالیستی غرب به سوی رویه‌های غیر دینی پیش رفته و طبعا فرآیند‌ها و گفتمان حاکم بر مباحث حقوق بشری که غرب دنبال می‌کند هم از همین دیدگاه لائیک نشات گرفته است.

ملکی گفت : سینماگران ما باید به خلق آثاری بپردازند که هویت، فرهنگ و تمدن صلح طلبانه و اخلاق مدار ایرانی و اسلامی را به جهانیان نشان دهد.

وی ضمن اشاره به جنایات فراوان افرادی چون صدام، بوش پدر و پسر، مسعود رجوی، دونالد ترامپ و مشابه آن گفت: ما در شبکه جهانی جام جم برنامه‌ای در قالب نمایش تلویزیونی با عنوان «محکمه تاریخ» را در دست تولید داریم که طی آن، این ناقضان حقوق بشر به صورت نمادین در حضور قضات عالیرتبه و خانواده‌های آسیب دیده از این جنایات با ارایه مدارک و اسناد متقن محاکمه می‌شوند. قطعا اگر ستاد حقوق بشر کشور از این برنامه حمایت کند، می‌توانیم تاثیرگذاری آن را بسیار بیشتر نماییم.

مدیر شبکه جهانی جام جم در خاتمه سخنانش گفت: اکنون جهاد تبیین وظیفه قانونی همه ماست و یک عرصه سترگ برای تبیین، مباحث حقوق بشری است؛ لذا پیشنهاد من در سطحی کلان‌تر راه اندازی «کارگروه رسانه ملی و حقوق بشر» است تا از این طریق بتوان جریان سازی رسانه‌ای در زمینه حقوق بشر را مستمر، منسجم و هوشمندانه‌تر کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *