مهم‌ترین مصادیق نقض حقوق بشر در سوئد در سال 2021

15:29 - 13 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۱۰۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فهرست موارد نقض حقوق بشر در سوئد در سال 2021 گسترده و جامع بود.

خبرگزاری میزان – نقض حقوق بشر در سوئد در سال 2021 ابعاد گسترده ای داشت؛ جوامع مهاجر همچنان در میان آسیب دیده ترین جوامع کرونازده قرار دارند.

در سال 2021 در سوئد، پروژه‌های توسعه ای در شمال سوئد بدون رضایت جوامع بومی آسیب دیده انجام می‌شوند؛ پیشنهادهایی برای افزایش اختیارات نظارتی پلیس و گسترش اختیارات شرکت‌های امنیتی خصوصی برای استفاده از زور وجود داشت؛ پناهندگان و مهاجران متقاضی پیوست به خانواده با محدودیت‌های جدیدی مواجه شدند؛ و اتهام‌هایی علیه نمایندگان شرکت نفت «لاندین انرژی» در رابطه با جنایت‌های جنگی در سوئد مطرح شد.

در زیر مهم ترین موارد نقض حقوق بشر در سوئد در سال 2021 فهرست شده اند:

خشونت تسلیحاتی: رشد خشونت تسلیحاتی در سوئد در مناطق با نرخ بالای جرم و جنایت و انزوای اجتماعی شدید، عمدتا مردان جوان را گرفتار یا قربانی می‌کند. زنان آسیب دیده از این بحران در سپتامبر 2021 اعتراضی را سازماندهی کردند و خواستار تلاش بیشتر برای رفع نابرابری اجتماعی و فقر شدند.

نقض حق تحصیل: کمیسیون کرونای تشکیل شده توسط دولت سوئد دریافت که سیستم آموزشی در طول شیوع کرونا، دانش آموزان آسیب پذیرتر را در موقعیت دشوارتری قرار داد.

نقض حق سلامتی: بررسی‌ها نشان می دهد که مهاجران در سوئد همچنان به شکلی نامتناسب از سطوح بالای بیماری و مرگ بر اثر کرونا رنج می‌برند. این بررسی‌ها به عوامل اقتصادی و اجتماعی از جمله نرخ پایین واکسیناسیون در میان مهاجران اشاره کردند.

نقض حقوق بومیان: پروژه‌های استخراج مواد معدنی، افزایش بهره برداری از چوب و توسعه نیروگاه بادی در شمال سوئد در حالی ادامه یافت که رضایت جوامع بومی آسیب دیده جلب نشد. برخی از پروژه‌ها اثرات مخربی بر جوامع بومی داشتند.

افزایش اختیارات پلیس: دولت سوئد در ماه نوامبر پیشنهادهایی مبنی بر افزایش اختیارات نظارتی پلیس شامل استفاده از دوربین، شنود و بازرسی منزل بدون شک وقوع جرم را داد. این پیشنهاد همچنین اختیارات محافظان امنیتی خصوصی را برای استفاده از زور جهت حفظ نظم گسترش می‌داد. نگرانی‌های جدی در مورد عدم ضمانت امنیت اقلیت‌های نژادی در صورت اجرای این پیشنهادها مطرح شد.

نقض حقوق پناهندگان و مهاجران: سوئد در ماه جولای سال 2021 تغییراتی در قانون مهاجرتی خود ایجاد و الزامات جدیدی را تحمیل کرد که توانایی پناهندگان و مهاجران را برای استفاده از حقوق پیوست خانواده به عنوان یکی از معدود راه‌های ایمن و قانونی برای حمایت از مهاجران، را به شدت محدود کرد. اخراج اجباری مهاجران و پناهجویان نیز از دیگر موارد نقض حقوق بشر در سوئد در سال 2021 بود.

جنایت جنگی شرکت سوئدی در سودان: در ماه نوامبر دادستان سوئد اتهام‌های رسمی علیه دو شرکت نفتی را به اتهام همدستی در جنایت‌های جنگی در سودان جنوبی مطرح کرد.

سوئد در حالی تلاش دارد خود را به عنوان کشور پیشگام در حفظ و اجرای حقوق بشر معرفی کند که رویدادهای مختلفی به ویژه در عرصه بین المللی نشان دهنده رویکرد مبهم حقوق بشری این کشور هستند.

 از جمله این رویدادها می‌توان به سکوت و انفعال برده داری مدرن و کار اجباری در زنجیره تامین مواد غذایی و صنعتی لوکس مانند شکلات، حمایت از فرانسه در سازمان ملل در موضوع جنگ استقلال الجزایر در سال 1956 و رابطه خصمانه با سیستم حقوق بشر اروپا به عنوان نمونه‌های مهم اشاره کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *