نگاهی به نقض گسترده حقوق بشر در سیستم زندان‌های عربستان

12:11 - 08 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۸۹۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیستم زندان‌های عربستان فاقد هرگونه شفافیت و نظارت مستقل است و دائما مرتکب نقض حقوق بشر علیه زندانیان می‌شود.

خبرگزاری میزان - سیستم زندان‌های عربستان فاقد شفافیت و نظارت مستقل است و این امر به احتمال نقض جدی حقوق زندانیان از جمله دستگیری و بازداشت غیرقانونی کمک می‌کند.

به گزارش گروه حقوق بشری «alqst»، بازداشت طولانی مدت پیش از محاکمه؛ استفاده نظام‌مند از شکنجه در طول بازجویی؛ غفلت و قصور پزشکی و عدم رعایت ضمانت‌نامه‌های قانونی از جمله این موارد نقض حقوق بشر در زندان‌های عربستان به شمار می‌روند.

با وجود دسترسی محدود به اطلاعات نهادهای مربوطه در عربستان، نهادهای حقوق بشری نگرانی‌های اصلی را با بررسی شرایط زندان و برجسته کردن موارد قابل توجه تخلفات بررسی کرده‌اند.

عربستان به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل، موظف به رعایت برخی اصول حقوقی است که با این حال، در قوانین داخلی به‌طور ضعیفی پذیرفته شده‌اند و در عمل ضعیف اجرا می‌شوند.

گروه‌های خاصی مانند زندانیان عقیدتی، از جمله زنان، و همچنین ساکنان غیرقانونی و مهاجران، در معرض خطر خاصی قرار دارند.

سیستم حقوقی عربستان با فقدان قانون کیفری مکتوب، مقصر اصلی در افزایش میزان بازداشت و حبس و نقض رویه قضایی است، چرا که قوانین به طور مکرر و خودسرانه توسط احکام سلطنتی و دستورات وزیران نقض می‌شوند

. هم کاستی‌ها و هم مفاد آنها با استفاده گسترده مقامات از دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و سایر اشکال بدرفتاری نقض می‌شود؛ علاوه بر این هیچ نظارت مستقلی بر شرایط زندان‎ها در عربستان مجاز یا امکان پذیر نیست؛ به نظر می‌رسد که نهادهای حقوق بشری تحت حمایت رسمی دولت این کشور، کمیسیون حقوق بشر عربستان (HRC) و جامعه ملی حقوق بشر (NSHR)، عمدتاً به عنوان پنجره‌ای برای مقامات عمل می‌کنند، اما حتی آنها نیز یک سری گزارش‌های توهین‌آمیز منتشر کرده‌اند.

در مورد شرایط زندان‌های عربستان که مقامات تا حد زیادی آن را نادیده گرفته اند؛ ساختار و کنترل سیستم زندان عربستان به طور گسترده شامل زندان‌های عمومی و بازداشتگاه‌های زیر مجموعه وزارت کشور عربستان است.

زندان‌های سرویس‌های اطلاعاتی و بازداشتگاه‌های مخفی زیر نظر ریاست امنیت این کشور و مراکز نگهداری و توقیف نوجوانان زیر نظر وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی هستند.

علاوه بر این، خارج از این ساختار، مقام‎های عربستان از بازداشتگاه‌های غیررسمی استفاده می‌کنند؛ جایی که برخی از بدترین نقض‌های حقوق بشر به صورت مخفیانه در آنها روی می‎دهد؛ در همین حال نهادهای دولتی عربستان و رسانه‌های داخلی تلاش‌های سازمان‌دهی شده‌ای برای سفید کردن چهره زندان‌ها در این کشور انجام می‌دهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *