روایتی از وضعیت پناهجویان در اروپا

13:45 - 02 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۰۴۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پناهجویان اوکراینی و غیر اوکراینی در کشورهای اروپایی در وضعیتی کاملا متفاوت به سر می‌برند.

خبرگزاری میزان – از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ماه فوریه بیش از سه میلیون اوکراینی از طریق مرزهای لهستان از کشور خود خارج شده‌اند.

به گزارش «الجزیره»، دولت و جامعه لهستان به سرعت وارد عمل شدند تا اطمینان حاصل کنند که پناهندگان اوکراینی احساس خوشایندی داشته باشند.

پناهجویان اوکراینی حق دریافت کمک هزینه اولیه (67 دلار) را دارند و می‌توانند برای یک شماره شناسایی ملی (PESEL) ثبت نام کنند که به آنها امکان می‌دهد به خدمات بهداشتی و آموزشی مشابه شهروندان لهستانی دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، پناهجویان اوکراینی حق کار دارند و دستکم دو ماه مسکن رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

اما آنها تنها پناهندگانی نیستند که در لهستان به سر می‌برند؛ در شرق این کشور، در امتداد حدود 400 کیلومتر مرز لهستان و بلاروس، پناهجویان و مهاجران در یک منطقه جنگلی گرفتار شده‌اند. جایی که نیروهای مرزی لهستان به طور مداوم در حال گشت‌زنی هستند.

زمانی که این پناهجویان موفق می‌شوند وارد لهستان شوند، اغلب آنها را به بازداشتگاه‌ها می‌برند یا به بلاروس بازگردانده می‌شوند.

پناهندگان و مهاجران غیراوکراینی اغلب توسط سیاستمداران و در رسانه‌‎های اروپایی مورد توهین قرار می‌گیرند و از دریافت کمک منع می‌شوند و تنها یک شبکه اختصاصی و مخفی از فعالان محلی باقی می‌ماند که اعضای این شبکه نیز تهدید شده‌اند در صورت کمک به پناهجویان به 8 سال زندان محکوم می‌شوند.

وضعیت در اروپا برای پناهجویان اوکراینی و غیر اوکرینی از کشورهایی مانند عراق، سوریه، سودان، یمن و ... بسیار متفاوت است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *