سیاست‌های متناقض فرانسه در قبال پناهجویان

9:29 - 02 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۷۹۷۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت فرانسه در قبال پناهجویان و مهاجران در این کشور سیاست‌های متناقضی را به کار بسته است.

خبرگزاری میزان - در حالی که «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، از پناهندگان اوکراینی استقبال می‌کند، کمپین او سیاست متناقضی را در قبال پناهجویان غیر اروپایی در پیش گرفته است.

به گزارش «یو‌ اس نیوز»، «مکرون» که کشورش ریاست شورای اروپا را به مدت شش ماه بر عهده دارد، باید با آنچه سازمان ملل متحد آن را «سریع‌ترین رشد بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم» توصیف کرده است، مقابله کند.

ماه گذشته، رئیس جمهور فرانسه برای بازگرداندن دستورالعمل حفاظت موقت در سراسر اتحادیه اروپا، به اوکراینی‌ها اجازه داد تا حداکثر سه سال در کشورهای عضو بمانند و مسیری هموار برای مجوزهای اقامت فراهم کند. دولت «مکرون» علاوه بر این وعده مسکن و کمک به کودکانی که در مدارس فرانسه ادغام می‌شوند، داده است.

وی در اوایل ماه مارس گفت «امیدوارم با مردان و زنان اوکراینی که ترس و وحشت را پشت سر گذاشته‌اند و از اروپا عبور کرده‌اند تا به خانواده‌هایشان در خاک انگلیس برسند، رفتار بهتری داشته باشند».

اما در حالی که نزدیک به 45 هزار اوکراینی در کشوری که ادعای آن «آزادی، برابری و برادری» است، مورد استقبال گرمی قرار گرفته‌اند اما «مکرون»، در طول تاریخ لحن متفاوتی را نسبت به مهاجران خارج از اتحادیه اروپا نشان داده است.

در سال 2018، سازمان ملل از فرانسه و دولت «مکرون» به دلیل «سیاست‌های مهاجرتی هولناک فزاینده و شرایط غیرانسانی و غیراستانداردی که مهاجران متحمل می‌شوند» انتقاد کرد. دو سال بعد، این کشور توسط دادگاه حقوق بشر اروپا به دلیل رفتار مشابه با سه پناهجو جریمه شد.

فرانسه در دوران تصدی مکرون شاهد تخریب نظام‌مند سکونتگاه‌های مهاجران توسط مقامات در «پاریس» و شهر «کاله» بوده است که نزدیکی آن به کانال مانش، آن را برای مهاجرانی که سعی در رسیدن به انگلیس دارند جذاب کرده است.

مهاجرانی که برای کسب موقعیت قانونی تلاش می‌کنند با تأخیرهای قابل توجهی در این روند دست و پنجه نرم می‌کنند و آنچه «فابین گوا»، محقق عفو بین‌الملل، آن را «جرم‌انگاری کمک‌ها» می‌نامد، موجب می‌شود داوطلبان بالقوه به طور قانونی از ارائه کمک‌های بشردوستانه به مهاجران منع شوند.

مهاجران غیر اروپایی نسبت به سایر کشورهای عضو، بخش کمتری از جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دهند. بر اساس آمار ژانویه 2021، تعداد اتباع غیر اروپایی در این کشور به 3.7 میلیون نفر یا 5.5 درصد از جمعیت رسید که بسیار کمتر از درصد مهاجران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

«مکرون» به عنوان بخشی از کمپین اخیر خود، ایجاد شرایط لازم برای مهارت زبان فرانسه را برای کسانی که به دنبال اقامت طولانی مدت هستند، پیشنهاد کرد.

در طول دوره شش ماهه ریاست دوره‌ای فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا که در ژوئن به پایان  می‌رسد، او تلاش کرده تا مرزهای خارجی اتحادیه اروپا را در برابر افرادی که به طور غیرقانونی وارد منطقه عاری از گذرنامه می‌شوند، تقویت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *