رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفر رئیس‌جمهور به مسقط گامی مهم برای گسترش روابط اقتصادی بین ایران و عمان

8:42 - 02 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۷۹۶۸۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سفر رئیس جمهور کشورمان به مسقط گامی مهم برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور خواهد بود. این در حالی است که در شرایط تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه کشورمان، تعامل با کشورهای همسایه و منطقه‌ای راهکار مناسبی برای حل مشکلات پیش رو در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی است.

خبرگزاری میزان –  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، روز دوشنبه دوم خرداد در راس هیئتی بلندپایه عازم مسقط پایتخت این کشور شد.

استقبال رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهور کشورمان به این کشور است.

سفر آیت‌الله رئیسی به مسقط، اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

سفر رئیس جمهور

در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیئتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

برنامه‌های منطقه‌ای رئیس جمهور با قوت در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت خارجه ۲۶ اردیبهشت در نشست خبری درخصوص سفر ‌آیت‌الله رئیسی به منطقه و سفر امیر قطر به تهران هم گفته بود: برنامه‌های منطقه‌ای رئیس جمهور با قوت در حال پیگیری است و آقای رئیسی عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود.

خطیب‌زاده بیان داشت: هم سفر امیر قطر و هم سفر قبلی ایشان به دوحه و سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس حاکی از اهمیتی است که برای روابط با همسایگان قائلیم، آنچه در سیاست خارجی به صورت گزاره به اطلاع می‌رسد در عمل شاهدید. امیدواریم سفر رئیس جمهور به آن کشور همراه با دستاوردها برای مردم باشد.

با روی کار آمدن دولت رئیسی با شعار «دولت مردمی ایران قوی» فعالیت در عرصه دیپلماسی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای؛ آغاز استراتژی عمل‌گرایانه دولت رئیسی

عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری های شانگهای در ۲۵ و ۲۶ شهریورماه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان یکی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی به شمار می‌رود. سران هشت کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند. این موضوع نقطه عطفی در آغاز استراتژی عمل‌گرایانه دولت رئیسی در نگاه به شرق و همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود.

از سویی امضای قراردادهای همکاری طولانی مدت با روسیه و چین و سفر آیت‌الله رئیسی سفری به روسیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. 

همچنین نشست تهران با حضور کشورهای منطقه پیرامون بررسی تحولات افغانستان و دومین دور نشست وزیران امور خارجه همسایگان افغانستان ۵ آبان‌ماه در وزارت امور خارجه با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه و وزیران امور خارجه ازبکستان، چین، ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان گام مهم دیگر دولت سیزدهم برای گسترش همکاری و تعاملات با کشورهای همسایه به شمار می‌رود در این نشست، وزیران امور خارجه چین و روسیه و نیز «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به صورت مجازی شرکت داشتند. 

در ادامه سیاست‌های گسترش روابط دولت سیزدهم با کشورهای همسابه محمد مخبر روز گذشته با «بخیت سلطان اف» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان دیدار کرد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید براینکه باید هر چه سریعتر موانع و مشکلات موجود بر سر راه تعمیق همکاریها بین دو کشور برطرف شود، خاطر نشان کرد: فعالیت و همکاری های متقابل بخش خصوصی و تجار ایران و قزاقستان می تواند نقش اساسی در بالا بردن حجم روابط تجاری و اقتصادی ایفا کند. 

وی بر توسعه روابط بانکی و مالی، حمل و نقل، کشت فراسرزمینی و بنادر جمهوری اسلامی ایران با جمهوری قزاقستان تاکید کرد و گفت: دو کشور توانایی دارند تا در زمینه تامین امنیت غذایی و حمل و نقل تبدیل به یک هاب منطقه ای شوند که گسترش همکاری های گمرکی و افزایش حجم صادرات و واردات بین دو کشور می تواند نقطه شروع خوبی برای رسیدن به این هدف و روابط دراز مدت شود. 

مخبر افزود: باید نمایشگاه های تجاری و معرفی دستاوردها و محصولات ایرانی و قزاقستانی در راستای گسترش همکاری های بخش خصوصی و تجار دو کشور هر چه زودتر راه اندازی شود.

رئیس جمهور صبح امروز دوشنبه پیش از ترک تهران درباره اهداف سفر رسمی خود به عمان، با اشاره به اینکه این سفر با دعوت رسمی آقای هیثم بن طارق سلطان محترم عمان انجام می‌شود، گفت: روابط خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و و کشور دوست، برادر و همسایه عمان وجود دارد.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: سفر بنده به عمان در راستای توسعه سیاست همسایگی دولت مردمی با کشورهای همسایه و منطقه اهمیت زیادی دارد و در مذاکرات خود توسعه روابط دو جانبه و منطقه‌ای را پیگیری خواهیم کرد.

به نظر می‌رسد سفر رئیس جمهور کشورمان به مسقط گامی مهم برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور خواهد بود. این در حالی است که در شرایط تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه کشورمان، تعامل با کشورهای همسایه و منطقه‌ای راهکار مناسبی برای حل مشکلات پیش رو در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی است.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور «قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» و ۲ قانون دیگر را برای اجرا ابلاغ کرد

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *