کابینه و کنست رژیم صهیونیستی در آستانه انحلال قرار گرفتند

12:21 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۶۹۱۱
با گذر زمان اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی و از طرفی اختلافات با احزاب دیگر در حال دامن زدن به اوضاع نابسامان این کابینه ائتلافی است.

خبرگزاری میزان - جلسات تابستانی کنست رژیم صهیونیستی از چند روز پیش آغاز شد.

در پی آن، بحث‎های داخلی درباره آینده کابینه در میانه تهدیدهای مخالفان برای سرنگونی کابینه «نفتالی بنت» آغاز شده است.

این موضوع اختلافات بیشتری را در داخل کابینه این رژیم و موانع بیشتری را برای ثبات آن ایجاد کرده است که ممکن است راه را برای اعلام زودهنگام چرخه جدید انتخابات هموار کند.

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، احزاب رزیم صهیونیستی می‎گویند که بزرگترین چالش پیش روی کابینه ائتلافی نه تنها اقلیت 59 به 60 است، بلکه افتتاح نشست تابستانی کنست نشان داد که این ائتلاف شکننده تر از کمتر از یک سال پیش است که در آن زمان سوگند یاد کرد؛ همزمان، تنش‌‎ها بین اعضای ائتلاف کابینه افزایش می‌یابد.

در حالی که «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی وضعیت بی ثباتی را پشت سر می گذارد، «یائیر لاپید»، نخست وزیر جایگزین و وزیر خارجه، دیوانه وار تلاش می‎‏کند تا به بحران پیش آمده برای رژیم صهیونیستی بر سر مقاومت فلسطینیان در ارتباط با مسجد الاقصی پایان دهد.

این اتفاق در کنار انتشار چندین بیانیه تهاجمی از داخل ائتلاف رخ می‎دهد که همگی به برگزاری انتخابات زودهنگام اشاره دارد.

اندکی پس از آنکه ائتلاف صهیونیستی مخالفان را در آغاز نشست تابستانی کنست شکست داد، برخی شروع به بیان این موضوع کردند که کابینه «بنت» به پایان خود رسیده است، و او اکنون با توجه به توالی وقایع مسجد الاقصی در حال آماده شدن برای انتخابات جدید است.

علاوه بر این، نبرد مخفیانه‌ای بین «لاپید» و «بنت» بر سر سرنوشت موقعیت نخست وزیری در جریان است.

اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند، «لاپید» در نوامبر 2023 این سمت را به دست خواهد گرفت، اما در صورت انحلال کابینه ائتلافی و آغاز مقدمات انتخابات جدید، «لاپید» این وظیفه را طی سه ماه انتخابات و تشکیل مجلس برعهده خواهد گرفت. اما این وضعیت باعث هرج و مرج، اختلاف و مشکلات داخلی می‎شود.

صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر صحنه سیاسی همچنان شاهد تغییرات پی در پی باشد، در آن صورت نبرد پنهانی بین این دو بر سر اینکه چه کسی کابینه را هدایت خواهد کرد، ممکن است کابینه را به پایان خود نزدیک کند و مشارکت آنها منحل شود.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که فراخوان‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام بر محافل سیاسی رژیم صهیونیستی غالب است، و این در حالی است که کمتر از یک سال از تحلیف کابینه فعلی می گذرد. ​​

 با گذشت روزها، تنش‎ها در کابینه افزایش می یابد و گمانه زنی ها مبنی بر قریب الوقوع بودن انتخابات و همچنین ارزیابی‌ها مبنی بر فروپاشی کابینه افزایش می‎یابد.

در عین حال، کابینه رژیم صهیونیستی با چالش های اقتصادی و امنیتی متعددی به ویژه با توجه به عملیات‌مقاومتی اخیر فلسطینی‌ها مواجه است.

مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی از اوضاع میدانی با فلسطینی‎ها استفاده کرده و کابینه را در نتیجه مدیریت اوضاع شکست خورده توصیف کرده‎اند.

همچنین ترس از یک بحران داخلی جدید نیز وجود دارد.

کابینه این رژیم ممکن است هنگام تلاش برای تصویب قوانین توسط کنست با مشکل مواجه شود، زیرا دیگر اکثریت را در اختیار ندارد؛ در نتیجه، برای تصویب بودجه و سایر لوایح برای کمک به ائتلاف خود با مشکل مواجه خواهد شد.

کابینه شکننده «بنت» به دلیل شرایط سیاسی، حزب‌گرایی، علاوه بر تنش امنیتی با فلسطینی‌ها، تحت تنش زیادی قرار دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *