علت مرگ توله یوزپلنگ‌هاى ایران در مجلس بررسی شد

11:34 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۶۷۷۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: نشست مشترک کمیسیون اصل ۹۰ و فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد مرگ توله یوزپلنگ‌های ایران فردا برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - بنا به اعلام خانه ملت، نشست مشترک فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ امروز (شنبه، 31 اردیبهشت ماه‌) به منظور بررسی مرگ توله یوزپلنگ‌های ایران با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ابتدای این نشست گفت: در حال حاضر متوجه شدیم که سازمان محیط زیست قرار است فردا نشست خبری را با رسانه‌ها برای تشریح ابعاد تولید یوزها داشته باشد البته بر اساس قولی که دادیم نشست امروز فراکسیون محیط زیست به صورت زنده برگزار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم این موضوع را به خوبی دنبال کنیم و از آن نتیجه بگیریم.

وی افزود: برخی از رسانه‌ها پیش از برگزاری این جلسه پرسیدند که چرا کمیسیون اصل 90 و فراکسیون محیط زیست باید به صورت مشترک به این مسئله بپردازند؛ در این رابطه گونه یوزپلنگ ایرانی و آسیایی گونه‌ای ذی‌قیمت و ارزشمند اکولوژیک و حفظ آن برای ما بسیار مهم است و با هیچ عدد و ریالی نمی‌توان آن را مقایسه کرد بنابراین ورود مجلس به این موضوع از همین حیث است.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم یادآور شد: وقتی صحبت از محیط زیست می‌شود یعنی حفاظت از گونه‌ها و سرمایه‌های طبیعی باید در اولویت باشد. ما در تمامی روزهای تعطیل و به طور مداوم درگیر به ثمر نشاندن معضل ریزگردها هستیم و این مسئله برای ما مهم است اما از مسئله یوز هم نمی‌توان به سادگی عبور کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: برای این پروژه بیش از دو سال تلاش شد و افراد توانمندی داریم که برای تحقق این موضوع طی این دو سال فعالیت و زحمت کشیدند و باور داریم اگر به داشته‌های خودمان اتکاء کنیم و دقت لازم را داشته باشیم می‌توان بسیاری از پروژه‌ها را به بهترین شکل به ثمر بنشانیم؛ این زادآوری کار خوبی بود و نتایج آن را در نشست امروز بررسی خواهیم کرد البته سازمان حفاظت محیط زیست با حجم زیادی از فعالیت‌ها در حوزه محیط زیست انسانی، طبیعی،شهری و دریاها مواجه است و بخشی از وظایف را با سایر دستگاه‌ها شریک است و سازمان وظیفه نظارت بر سایر دستگاه‌ها را دارد اما در حوزه حیات وحش یکه تاز است یعنی دستگاه دیگری نداریم که بخواهد در این حوزه دخل و تصرف داشته باشد.

مأموریت رئیس سازمان محیط زیست برای بررسی کوتاهی‌های صورت گرفته در خصوص توله‌های یوزپلنگ

اکبری معاون سازمان محیط زیست در تشریح روند زنده گیری، تکثیر و زایمان توله‌های یوزپلنگ افزود: ما مسئله یوز را نمی‌توانیم از بقیه مسائل سازمان جدا کنیم و باید با تکثیر آن در یک پکیج ببینیم؛ ضمن آن که بنده بعد از اینکه وارد این سازمان مرکزی شدم اطلاعات این بخش را مرور کردم که نشان می‌داد ما چندگونه 12تایی داریم که وضعیت بحرانی دارند کما اینکه میش مرغ که تقریباً زیستگاه آن نصف غرب کشور بوده است، در شرایط کنونی تعداد 7 عدد از آن در جنوب آذربایجان غربی باقی مانده است؛ همچنین گوزن زرد که نیم قرن بوده که در اسارت است در شرایط کنونی 280 رأس از آن باقی مانده که کمتر از 60 عدد از آنها ماده هستند و این یعنی افت شدید جمعیت گوزن‌ها که نشان می‌دهد در حال انقراض است. همچنین در مورد گورخر ایرانی که نماینده یک راسته در ایران است وضعیت‌شان بسیار بحرانی است که نشان می‌دهد منابع زیستی کشور به شدت رو به فرسایش می‌رود بنابراین باید در این خصوص یک تعادلی بین منابع و ظرفیت‌های محیط زیست برای نجات منابع زیستی کشور ایجاد کنیم که در این راستا یوز اول قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بعد از یوز، میش، مرغ، بعد گورخر و بعد گوزن زرد قرار می‌گیرد که باید منابع‌مان را بین آنها تقسیم کنیم و طوری انرژی بگذاریم که بعد از آن پشیمان نشویم، بنابراین با این هدف منابع این بخش را بررسی کنیم اما از حیث نیرو و امکانات کارشناسی و تجهیزات با مشکل مواجه هستیم .

معاون سازمان محیط زیست یادآور شد: ما برای یوز آسیایی که مهمترین گونه است بالاترین رقم اعتباری یعنی 3 میلیارد تومان برای 5 استان گرفتیم و کل اعتباری که برای تکثیر و پرورش یوز دیده شد 600 میلیون تومان بود ضمن اینکه موافقتنامه‌ها در این مورد بسته بود و هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم.

اکبری افزود: توله‌ای که در پردیسان بود چند بار توسط رادیولوژیست و سونوگراف بررسی شد و برای این مدت ما باید حدود 200 میلیون تومان بپردازیم چرا که حقوق دو نفر یوزبان پرداخت نشده و تعدادی دوربین برای این بخش خریداری شده است ضمن اینکه بنده وسط این پروژه وارد عمل شدم در حالی که یوز نر و ماده در توران آماده جفت‌گیری بودند که 7 ساعت با تهران فاصله دارد.

وی تأکید کرد: ما در سال 94 پیشنهاد دادیم که طرح تکثیر یوز در شرایط نیمه طبیعی مورد نیاز است یعنی در یک محدوده 50 هزار هکتاری باید یوزها را در حالت طبیعی پرورش دهیم و اجازه دهیم که آنها خودشان شکار کنند، تکثیر شوند و مراقب باشیم توله‌ها بیرون نروند که تلف شوند ولی این پروژه در نهایت فقط یوز تکثیرشده باغ وحشی ایجاد می‌کند که امکان ندارد به طبیعت برگردد و نهایت بتوانیم با ارائه آموزش آنها را به شرایط نیمه طبیعی برگردانیم.

معاون سازمان محیط زیست تصریح کرد: ما بلافاصله در فاصله 9 ماهه طرح را تهیه کردیم و به سازمان برنامه و بودجه فرستادیم و گفتیم دو سال وقت نیاز است تا یوز را نجات دهیم در غیر این صورت در سال 1402 یوز نخواهیم داشت و اعتباراتی را برای اجرای این عملیات ، تأمین نیرو و تجهیزات مورد نیاز درخواست کردیم که کمی ضرایب حفاظتی بالا برود که یک بند از آن تکثیر در اسارت بود. در آن سال در ابتدا 5 میلیارد تومان اعتبار درخواست شد اما سازمان برنامه پاسخ داد امکان افزایش اعتبارات وجود ندارد، ما از دکتر عدل دعوت کردیم پروژه را ببینید اما نتیجه‌ای به همراه نداشت و نتیجه این شد که تاکنون یک ریال از سازمان برنامه اعتبار دریافت نکرده‌ایم بنابراین با تخلف جابجایی اعتبار، بخشی از این مقدمات توسط مدیرکل استان که مدیریت اجرایی را دارد، انجام شد.

اکبری ضمن قدردانی از دامپزشک معتمد این پروژه که با جسارت پای کار آمده، افزود: ما هیچ تجربه‌ای بابت این موضوع نداشتیم و از کارشناسان آموزش دیده و اطلاعات لازم در مورد تکثیر برخوردار نبودیم. مشاور خارجی نیز آوردیم اما ناموفق بود.

وی یادآور شد: بسیاری معتقد بودند جفت‌گیری اتفاق نمی‌افتد یا اگر هم محقق شود باروری اتفاق نمی‌افتد؛ چند هفته قبل از زایمان علیرغم نبود اعتبارات به استان اعلام شد.

بر اساس این گزارش؛ اخبار جفت‌گیری دو یوز «ایران و فیروز» در پارک ملی توران در استان سمنان و سپس تولد سه قلوزایی «ایران» در پی سزارین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کشور داشت. مواردی همچون تعیین جنسیت توله یوزها، مرگ دو توله یوز و ... موضوعات بحث امروز نشست مشترک فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ بود.

تکثیر یوز در اسارت امری ضروری است

مرتضی اسلامی دهکردی عضو موسسه انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: تکثیر در اسارت در شرایط کنونی امری ضروری است آن هم در شرایطی که تمام زیستگاه‌های کشور از دست رفته و یا در حال از دست رفتن است و فقط پارک ملی توران باقی مانده است.

وی یادآور شد: تاکنون 12 یوز دارای شناسنامه در ایران وجود دارد و با تولد این 3 توله جمعیت آنها 25 درصد افزایش یافته که اتفاق بزرگی بود و با این وضعیت آینده یوز در طبیعت نامعلوم است و همچنان اولویت با حفاظت از زیستگاه آنها است ضمن اینکه خروج دام از توران مهم است و به 300 میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد.

اسلامی دهکردی خاطر نشان کرد: هم اکنون مهاجرت یوزپلنگ، تأمین تجهیزات برای محیط بانان و افزایش تعداد آنها در اولویت قرار دارد اما از اهمیت تکثیر یوز در اسارت کم نمی‌کند.

هومن ملوک پور جراح، دامپزشک متخصص  حیات وحش در این نشست خطاب به مسئولان محیط زیست با بیان اینکه پیش از زادآوری یوز چه تمهیداتی را در نظر گرفتید؟ گفت:  زمانی که متخصصان متوجه شدند، یوز ایران باردار است، چه امکانات و تمهیداتی در توران فراهم شد که یوزپلنگ آسیایی برای نخستین بار در اسارت زایمان کند؛ در محل درمانی ما در تهران حتی اگر یک گربه خیابانی بخواهد زایمان کند، تمهیدات زیادی را در نظر می گیریم، چگونه برای زایمان این گونه نادر تمهیدات لازم اتخاذ نشد؟

وی ادامه داد: تخصص بهرنگ اکرامی جراحی نیست و صلاحیت انجام سزارین را نداشت و باید از ظرفیت جراحانی که قبلا این کار را انجام دادند، استفاده می شد؛ در شرایط اضطرار و قبل از انجام جراحی باید تمهیداتی برای سزارین و نگهداری توله ها در نظر گرفته می شد. متاسفانه فیلم های منتشر شده توسط سازمان محیط زیست بیانگر این است که توله ها در بدترین حالت ممکن و بر روی تخت محیط بانی نگهداری می شدند!

جواب درستی از مسئولان مربوطه در نشست امروز نگرفتیم

سمیه رفیعی  رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم در پایان این نشست با انتقاد از اینکه جواب درستی از مسئولان مربوطه در نشست امروز نگرفتیم، گفت: حسن اکبری معاون سازمان محیط زیست در حوزه اختیارات خود پاسخ هایی داد، اما مسائل دیگری هم برای خروجی گرفتن از پروژه یوز در اسارت وجود دارد؛ اکرامی ریسک سزارین را پذیرفت، اما بحث نگهداری توله یوزها مسئله ای بسیار مهم است و براساس شنیده ها یوز ایران بیش از یکبار بیهوش شده و هرچند شیر خشک خارجی به طریقی تامین شده، اما از دادن آن به توله ها امتناع شده و همچنین توله دوم به دلیل عدم تناسب در آماده کردن شیر تلف شده است.

وی ادامه داد: چرا توله ها باید در مهمانسرای سازمان نگهداری می شدند؟ و چنین مسائلی باید بررسی شود، ضمن اینکه سوالات زیادی توسط فعالان محیط زیست مطرح شده که ما آنها را به سازمان محیط زیست ارسال خواهیم کرد.

رفیعی خطاب به اکبری معاون سازمان محیط زیست گفت: شما از متخصصان حوزه اکولوژیک هستید و ما مواردی که متخصصان محیط زیست مطرح کردند را در فضایی کاملا غیررسانه ای به سازمان محیط زیست منعکس کردیم، اما بازخوردهای خوبی نگرفتیم و تاکید کردند که شرایط مطلوب است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: ما به عنوان فراکسیون محیط زیست در کمیسیون اصل 90 طرح موضوع کردیم و نشست امروز، جلسه فنی بررسی موضوع بود، اما سوالات زیادی باقی مانده و با اعضای هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 بحث و گفت وگو کردیم و پاسخگویی به این سوالات از طریق کمیسیون اصل 90 پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه قبول داریم پروژه یوز در اسارت پروژه بزرگی است و توان فنی این کار و کارشناسان خبره ای داریم و اصل کار را زیر سوال نمی بریم، اما متاسفانه با بدسلیقگی ها، بی تدبیری ها و بی دقتی ها در مدیریت پروژه مواجهیم و این مورد سوال ما است که چرا با عملکرد نادرست در مورد گونه ارزشمند و نادر در دنیا به راحتی مورد قضاوت بگیریم.

 حسن اکبری 28 اردیبهشت درباره تلف شدن دومین توله یوز گفته بود: صبح روز گذشته دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود که به فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری های دفتر حیات وحش منعکس و با هماهنگی  دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل شده و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام می‌کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان عنوان داشت: پس از بررسی های انجام پذیرفته، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله ها، برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متاسفانه یکی از توله ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.

 وی گفت: توله دوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی منتقل و تحت نظارت های دامپزشکی قرار دارد. تلف شدن توله یوز در دست بررسی و علت دقیق آن پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تلف شدن دومین توله یوز آسیایی

انتهای پیام/


برچسب ها: مجلس یوزپلنگ

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *