ریشه‌های سفیدبرترپنداری اروپایی در نژادپرستی پلیس کانادا

12:54 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۶۵۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تعصب نژادی و خطاهای کشنده پلیس کانادا اعضای اقلیت‌های قومی و نژادی ساکن این کشور را قربانی می‌کند.

خبرگزاری میزان – بررسی تفاوت نژادی در تیراندازی‌های پلیس کانادا شواهدی گسترده از رویکرد نژادپرستانه فراگیر در این نهاد ارائه می‌دهد که به زعم کارشناسان و مدافعان حقوق بشر نگران کننده به نظر می‌رسد.

در روزهای اخیر، پرونده قتل یک زن بومی 26 ساله توسط افسر سفیدپوست پلیس کانادا در ژوئن 2020، کارزاری برای درخواست نژادپرستی سیستماتیک در پلیس این کشور را به راه انداخته و موضوع فرهنگ نژادپرستی در پلیس کانادا را به مرکز ثقل مباحث حقوق بشری آورده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شوند که کانادا داعیه دار حفظ و پیشگامی حقوق بشر در جهان است.

به گزارش «گاردین»، در بازه زمانی 2003 تا 2017 در «ثاندر بِی» در شمال کانادا صدها مورد اتهام نژادپرستی از سوی پلیس مطرح شد؛ در سال 2016 یکی از بزرگ ترین بررسی‌ها در تاریخ «انتاریو» به این نتیجه رسید که مردم بومی منطقه تحت نظارت بیش از حد پلیس قرار دارند؛ این در حالیست که جنایت‌های صورت گرفته علیه آن‌ها کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

دو سال پس از تحقیقات مذکور، گزارش مهم دیگری منتشر شد که نقایص قابل توجهی درباره تحقیقات پیرامون مرگ 9 بومی و نیز «الگوی واضح و غیرقابل انکار» نژادپرستی در پلیس «ثاندربِی» در استان «انتاریو» را نشان می‌داد. انتشار گزارش مذکور سبب انحلال هیئت پلیس این شهر شد.

در حالی که بومیان در کانادا قربانی نژادپرستی مرگبار پلیس می‌شوند، تحقیق های درهم و برهم پلیس، اسناد مفقود یا ناقص، انحراف تحقیقات پلیس از استانداردها و نژادپرستی سیستماتیک در این نهاد، سبب شده تا تحقیقات در این باره به نتیجه نرسند.

براساس گزارش‌ها، پرونده جنایت علیه اقلیت‌های قومی و نژادی در کانادا عمدتا با عدم حضور تیم پزشکی قانونی در صحنه مرگ یا حتی عدم صدور دستور کالبدشکافی مواجه می‌شوند؛ آسیب شناسان و پلیس قبل از انجام معاینه‌های لازم، نظرات زودهنگام خود را اعلام می‌کنند.

به گزارش «کانورسیشن»، در موضوع کاروان‌های اعتراض علیه سیاست‌های دولت «جاستین ترودو» و کارزار «Black Live Matter»، مشخص شد که نیروهای پلیس تحمل کمی نسبت به معترضان سیاهپوست دارند.

«دزموند کول»، روزنامه نگار کانادایی می‌گوید «نهادهای دولتی در کانادا مانند پلیس، محصول یک ایدئولوژی سفیدبرتر پندارانه هستند که از تفکر و عملکرد استعماری سفیدپوستان اروپایی نشئت گرفته است که با سرقت زمین از بومیان آغاز شد.»

نژادپرستی سیستماتیک در کانادا اگرچه در قوانین این کشور جایی ندارد اما در عمل به صورت گسترده اعمال می‌شود.

« utm» در گزارشی تاکید دارد که نژاد پرستی در پلیس در کشورهای واقع در آمریکای شمالی نگران کننده است؛ چراکه سیاهپوستان غیرمسلح در آمریکا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان به ضرب گلوله پلیس کشته می‌شوند و براساس شواهد، سیاه پوستان و بومیان در کانادا بیشتر از سفیدپوستان به دست پلیس کشته می‌شوند.

«گلوبال نیوز»، نیز از وجود استاندارد دوگانه پلیس کانادا خبر داد و تاکید کرد که بومیان و سیاهپوستان با نژادپرستی گسترده و فراگیر از سوی پلیس مواجه هستند. به همین دلیل آن‌ها به پلیس اعتماد کمی دارند یا اصلا اعتماد ندارند.

با وجود این، بومیان و به ویژه سیاهپوستان بیشتر به پلیس در مورد تبعیض نژادی در اماکن مختلف گزارش می‌دهند.

اگرچه قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاهپوست آمریکا به دست پلیس این کشور سبب شد تا توجه به نژادپرستی پلیس در کانادا نیز مورد توجه بیشتر قرار گیرد اما فرهنگ نژادپرستی در پلیس این کشور را تغییر چندانی نداده است.

اقلیت‌های قومی و نژادی در کانادا در حالی متحمل رویکرد و عملکرد نژادپرستانه پلیس این کشور می‌شوند که در زمینه‌های مختلف زندگی خود به دلیل تبعیض به حاشیه رانده شده اند. به حاشیه رفتن آن‌ها در پی شیوع همه گیری کرونا رشد بیشتری نیز داشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر کانادا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *