سیاهپوستان در کانادا با نرخ نامتناسبی قربانی شیوع کرونا شدند

11:30 - 26 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۹۷۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آفریقایی تبارهای کانادا در پی شیوع کرونا با نرخ نامتناسبی در زمینه‌های مختلف قربانی این بحران شدند.

خبرگزاری میزان – سیاهپوستان کانادایی همچنان از نژادپرستی ریشه دار در کانادا در عرصه‌های مختلف رنج می‌برند.

بیش از 400 میلیون زن، کودک و مرد سیاهپوست آفریقایی تبار رنج و ظلمی غیرانسانی را به دلیل نژادپرستی در کانادا تحمل کردند؛ نژادپرستی که همچنان در این کشور در جریان است.

سیاهپوستان آفریقایی تبار در کانادا به طرق مختلف به حاشیه رانده و سرکوب شده و قربانی تبعض و نژادپرستی می‌شوند.

اما شیوع کرونا در کانادا، نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی سیاهپوستان و جوامع آنان در کانادا را آشکار کرد.

شمار بیشتری از سیاهپوستان در قیاس با همتایان سفیدپوست خود به دلیل از دست دادن شغل خود دچار فقر شده یا ناچار به کار با دستمزد کمتر شدند؛ آن‌ها همچنین با نرخ بالاتری از ناامنی غذایی، انزوا و مشکلات سلامت روان مواجه شدند؛ ضمن این که بسیاری از سیاهپوستان در کانادا از سلامت ضعیف روانی رنج می‌برند که اغلب تشخیص داده نشده و درمان نمی‌شوند.

نظارت وسواس گونه بر محله‌های سیاه پوستان و مرگ‌های غیر ضروری آنان در کانادا، کلیشه نژادپرستی دوران برده داری را پیش چشم می‌آورد.

موضوع سلامت و بهداشت سیاهپوستان در کانادا نیز متاثر از نژادپرستی نهادینه در این کشور است. آن‌ها به دلیل نابرابری‌های ساختاری و سیستمی، دسترسی محدودی به امکانات پزشکی و بهداشتی دارند. شیوع کرونا این نابرابری ساختاری را آشکارتر کرد.

به گزارش « allianceon»، تداوم نژادپرستی علیه سیاهپوستان در کانادا به این معناست که آن‌ها نرخ‌های نامتناسب بالاتری از فقر و پیامدهای سلامت ضعیف تر را تجربه می‌کنند و بیش از حد گرفتار سیستم عدالت کیفری می‌شوند.

شیوع کرونا و مطرح شدن موضوع اولویت درمان و تصمیم گیری درباره مرگ و زندگی بیماران، سیاهپوستان کانادایی را در معرض آسیب مضاعفی قرار داد. آن‌ها همچنین به دلیل نوع شغل و محل سکونت خود بیش از همتایان سفیدپوستشان با خطر ابتلا به کرونا مواجه بودند.

البته نرخ بالای زندانیان سیاهپوست نیز بر جوامع آنان از نظر ابتلا تاثیرگذار بود؛ چراکه شیوع بیماری در این مراکز بیش از جامعه عمومی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *