بالا گرفتن درگیری‌ها در پایتخت لیبی/نخست وزیر طرابلس را ترک کرد

12:44 - 27 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۱۹۳۰
با ورود نخست وزیر منصوب شده از سوی پارلمان لیبی به طرابلس، این شهر شاهد بالا گرفتن درگیری‌ها میان طرفین بوده است.

خبرگزاری میزان - درگیری‌ها در پایتخت لیبی در روز سه‌شنبه زمانی آغاز شد که «فتحی باشاغا»، نخست‌وزیر منصوب شده از سوی پارلمان لیبی، تلاش کرد کنترل دولت را از یک دولت رقیب که از واگذاری قدرت خودداری کرده است، بگیرد.

به گزارش «فرانس 24»، دفتر «باشاغا» اعلام کرد که او پس از دو ماه بن بست بین دولت های رقیب لیبی، یک شبه وارد طرابلس شد، اما ساعاتی بعد در حالی که درگیری ها در پایتخت بالا گرفت، از آنجا خارج شد.

این بحران ممکن است پس از دو سال صلح نسبی، لیبی را به درگیری‌های طولانی بازگرداند، یا بین دولت «باشاغا»، که تحت حمایت شرق است، و دولت طرابلس تحت ریاست «عبدالحمید الدبیبه» تقسیم شود.

بن بست مذکور پیش از این به محاصره جزئی تأسیسات نفتی لیبی منجر شده و منبع اصلی درآمد خارجی لیبی را به نصف کاهش داده است.

دیپلماسی برای حل بحران یا زمینه سازی برای برگزاری انتخابات جدید لیبی در حال پیشرفت با سرعتی پایین است.

صدای سلاح‎های سنگین و شلیک گلوله‌های سلاح‌های خودکار صبح روز سه شنبه در سرتاسر پایتخت لیبی شنیده شد؛ در پی این درگیری‌ها مدارس طرابلس تعطیل شدند.

«فتحی باشاغا» با همراهی تعدادی شبه نظامی به این امید که دولت را در دست بگیرد به طرابلس وارد شده بود، اما به سرعت با مقابله نیروهای همسو با «الدبیبه»، که سال گذشته از طریق فرآیندی تحت حمایت سازمان ملل منصوب شده بود، مواجه شد.

دفتر «باشاغا» پیش از این بیانیه‎ای منتشر کرد که در آن گفته شده بود که دولت «باشاغا» وظایف خود را از داخل پایتخت لیبی انجام خواهد داد؛ اما این دفتر بعداً اعلام کرد که او و وزرای همراه برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان از طرابلس خارج خواهند شد.

وضعیت لیبی از زمان ناآرامی‌های سال 2011 که به سرنگونی «معمر قذافی» منجرشد، متشنج است؛ این کشور در سال 2014 بین گروه های رقیب شرقی و غربی تقسیم شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: لیبی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *