افزایش دسترسی به ارز با اصلاح ارز 4200 تومانی/ تورم اصلاح نظام یارانه‌ها کمتر از ۱۰ درصد است

16:53 - 21 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۳۹۸۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: تورم ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها از سمت عرضه در کالاهای اساسی کمتر از 10 درصد است و هر میزانی باشد دولت آن را از طریق یارانه یا کالابرگ جبران می‌کند.

خبرگزاری میزان - علی صالح‌آبادی در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره مسدود شدن حساب سرپرستان خانوار پس از واریز یارانه جدید، اظهار داشت: حساب سرپرستان خانوار مسدود نشده است و تنها بخشی از موجودی که همان یارانه کمک معیشتی بود که واریز شده بود، مسدود است.

وی افزود: اگر مشکلی داشت افراد می‌توانند به بانک مربوطه یا به سازمان هدفمندی اعلام کنند تا اصلاح شود البته پولی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز کرده تا زمانی که اطلاعیه‌ها صادر شود قابل برداشت نیست.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تغییر یارانه حمایتی توضیح داد: روش گذشته روش قابل دفاعی نبود و عوارض متعددی داشت و در روش جدید روش پرداخت تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در روش قبلی ارز ترجیحی به واردکننده داده می‌شد اما هم‌اکنون واردکننده ارز نیمایی دریافت می‌کند و مابه‌التفاوت به حلقه آخر که مصرف‌کننده است پرداخت می‌شود، بنابراین شکل پرداخت تغییر می‌کند.

صالحی آبادی بیان کرد: پرداخت به واردکننده عوارضی داشت؛ یکی اینکه وقتی واردکننده ارز ارزان‌قیمت دریافت می‌کرد این تفاوت قیمت ۲۰ هزار تومانی باعث می‌شد واردات بیش از نیاز کشور رخ دهد با اصلاح ارز میزان واردات ما کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل جنگ اوکراین قیمت جهانی کالاهای اساسی در دنیا گران شد و بسیاری از کشورها برای تأمین مواد غذایی خود تعرفه را صفر کردند در این شرایط وقتی تعرفه صفر می‌شود، واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب می‌شود واردات افزایش یابد و مازاد به‌صورت قاچاق ارسال شود.

صالح آبادی اضافه کرد: جبران اصلاح قیمتی صورت گرفته به طور کامل به مردم پرداخت می‌شود و تا زمانی که زیرساخت کالابرگ الکترونیک راه‌اندازی شود این یارانه به شکل نقدی پرداخت خواهد شد.

وی اظهار داشت: واردات کالاهای اساسی مثل روال قبل خواهد بود. قبلا بانک مرکزی مسئول تامین ارز 4200 تومانی برای واردات بود، اما الان چون نرخ ارز به نرخ نیما تغییر کرده، واردکنندگان هم می‌توانند از طرف دولت و بانک مرکزی و هم از طریق صادرکنندگان ارز خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌ از سامانه نیما تامین کنند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: طرح کالابرگ الکترونیکی برای نان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در صورتی که با موفقیت همراه باشد، به کالاهای دیگر نیز تعمیم داده می‌شود.

صالح آبادی افزود: در طرح کالابرگ الکترونیکی بخشی از قیمت توسط خود فرد و بخش دیگر از منابع سازمان هدفمندی به حساب فروشنده واریز می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح زیرساخت‌های فنی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ نیاز دارد و هر زمان این زیرساخت فراهم شود، با اطلاع‌رسانی و آموزش مردم وارد فاز اجرایی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: متولی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی وزارت اقتصاد است و ایجاد زیرساخت آن حدود دو ماه طول می‌کشد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، وقتی ارز تک نرخی می‌شود و به نرخ نیما فروخته می‌شود ریال معادل آن از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مردم داده می‌شود.

وی همچنین گفت که تورم ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها از سمت عرضه در کالاهای اساسی کمتر از 10 درصد است و هر میزانی باشد دولت آن را از طریق یارانه یا کالابرگ جبران می‌کند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه تمامی تسهیلات و خطوط اعتباری در سامانه سمات ثبت می‌شود، گفت: نظارت بانک مرکزی بر اعطای تسهیلات بانکی با ارتقاء سامانه سمات کاملا هوشمند خواهد شد.

وی افزود: تمام تراکنش‌های بانکی در سیستم بانکی توسط بانک مرکزی به صورت هوشمند رصد می‌شود.

به گفته وی، در یکی از بانک‌ها اقدامات مرتبط با قاچاق ارز صورت می‌گرفت که علاوه بر مسدود کردن حساب فرد خاطی، با مدیر آن بانک نیز برخورد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *