سایه بحران اقتصادی بر سر اروپا و آمریکا

15:13 - 21 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۳۷۳۱
بر اساس گزارش‌ها، هزینه‌های زندگی در آمریکا و انگلیس افزایش یافته و باعث ایجاد نگرانی در میان مردم این کشورها شده است.

خبرگزاری میزان - با ادامه افزایش قیمت بنزین، هزینه های مواد غذایی و سایر نیازهای اساسی در آمریکا، «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور در سخنانی در کاخ سفید به این بحران رو به گسترش پرداخت.

به گزارش پایگاه «سی‌بی‌ان»، بر اساس گزارش سازمان غیردولتی «AAA»، میانگین ملی بهای یک گالن بنزین معمولی در حال ثبت رکورد جدید با 4.37 دلار است که 23 سنت در مقایسه با ماه گذشته افزایش یافته است.

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت متوسط هر گالن بنزین تا تابستان به 4.50 دلار افزایش پیدا کند.

بر اساس آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف کننده، قیمت مواد غذایی در آمریکا طی 12 ماه گذشته 10 درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش 12 ماهه از سال 1981 تاکنون به حساب می‌آید.

در وال استریت، سهام افت بیشتری را تجربه کردند و شاخص S&P به پایین ترین حد خود در بیش از یک سال گذشته رسید.

بایدن تلاش می کند اقداماتی را که برای کمک به مصرف کنندگان آمریکایی برداشته است، مانند آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک نفتی، برجسته کند.

او جنگ در اوکراین را عامل افزایش قیمت انرژی می داند اما حتی برخی از دموکرات‌ها مانند «لری سامرز»، وزیر خزانه‌داری دوران ریاست جمهوری «بیل کلینتون»، می‌گویند بسته‌های مخارج کلان دولت تا حدودی عامل تورم هستند.

در طرفی دیگر، مردم انگلیس هم با شرایط دشواری از نظر اقتصادی روبرو هستند.

یک موسسه خیریه انگلیسی به «اسکای نیوز»، می‎گوید که به هزاران مددجوی جدید کمک می‎کند تا بدهی‎های خود را پرداخت کنند، زیرا خانواده‎ها با افزایش مبلغ صورت حساب‎ها دست و پنجه نرم می کنند.

این وضعیتی است که انتظار می‎رود با ادامه سال شتاب بیشتری بگیرد.

بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرد که اقتصاد انگلیس در حال حاضر در خطر ورود به رکود قرار دارد.

تورم در انگلیس به بالاترین حد در 40 سال گذشته، یعنی بالای 10 درصد تا پایان سال، زمانی که انتظار می‌رود افزایش بزرگ دیگری در سقف قیمت انرژی اعمال شود، افزایش یافته است.

مؤسسه ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی انگلیس تخمین می زند که 1.5 میلیون خانوار انگلیسی، یعنی یک خانوار از هر 20 خانوار، به زودی با قبوض غذا و انرژی مواجه خواهند شد که پس از هزینه های مسکن از فدرت پرداخت آنها فراتر خواهد رفت.

همچنین پیش بینی میشود که انگلیس در نیمه دوم سال جاری میلادی وارد رکود اقتصادی شود.

در همین حال، یک نظرسنجی توسط موسسه BritainThinks  نشان داد که هزینه زندگی اکنون دغدغه اصلی خانوارهای انگلیسی است و 90 درصد از آنها نگران تأثیرات افزایش قیمت‎ها هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *