ازدحام جمعیت زندان‌های سوئد؛ بهانه جدید استکهلم برای اخراج مهاجران و پناهجویان

17:07 - 19 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۹۰۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت سوئد قصد دارد از موضوع ازدحام جمعیت در زندان‌های این کشور برای اخراج مهاجران استفاده کند.

خبرگزاری میزان – ازدحام جمعیت در زندان‌های سوئد سبب شده تا مقام‌های این کشور به دنبال پیروی از رویکرد دانمارک مبنی بر اجاره زندان در خارج از کشور باشند.

به گزارش « expressen»، ازدحام جمعیت در زندان‌های سوئد در حال افزایش است.

در حال حاضر ضریب اشغال فضای زندان‌ها در سوئد 114 درصد است. صف افراد برای ورود به زندان در حالی همچنان افزایش می‌یابد که تخت‌های دو طبقه از زندان‌های سوئد جمع آوری شده و اتاق‌های ملاقات نیز به ظرفیت زندان اضافه شده اند.

مشکل کمبود جا در زندان‌های سوئد سبب شده تا فرصت 50 روزه معرفی محکومان به زندان پس از صدور حکم نهایی، به 100 روز افزایش یابد.

ازدحام جمعیت زندان‌ها در سوئد پیامدهای مختلفی داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اختلال در فعالیت زندان‌ها
  • ارتکاب جنایت‌های جدید از سوی محکومان به زندان  در دوره انتظار ورود به زندان

نکته جالب این که ازدحام جمعیت در زندان‌های سوئد سبب تخفیف مجازات‌ها نشده است. به عنوان مثال، در حالی که انتظار می‌رفت مجازات جوانان 18 تا 20 ساله تخفیف یابد، این موضوع محقق نشد. پیش بینی می‌شود که در سال 2024 حدود 350 جوان بیشتر زندانی شوند.  

سوئد در پی مواجهه با مشکل ازدحام جمعیت در زندان‌های خود، قصد داشت زندان‌های جدیدی را بسازد. اما محاسبه هزینه ساخت زندان و هزینه بالای نگهداری زندانیان سبب شد تا به فکر اجاره زندان در خارج از کشور بیفتد.

اما فاکتور مهم در این تصمیم گیری، امتناع دولت سوئد از هزینه کردن برای زندانیان فاقد تابعیت سوئد است که تقریبا یک سوم جمعیت زندان‌های این کشور را تشکیل می‌دهند. دولت سوئد بر این باور است که دلیلی برای چنین کاری نمی‌بیند.

البته سوئد مدل نروژ را نیز مدنظر دارد؛ در این مدل، زندان‌های ارزان تر و با کیفیت پایین تر برای افرادی که قرار است پس از محکومیت کشور را ترک کنند، اختصاص می‌یابند.

احتمالا این روش بیش از روش دانمارک برای حل بحران ازدحام جمعیت در زندان‌های سوئد مورد توجه «استکهلم» قرار بگیرد؛ زیرا در این صورت برنامه دولت سوئد برای اخراج مهاجران نیز تسریع می‌شود.

دانمارک در پی افزایش جمعیت زندانیان در این کشور و مواجهه با مشکل کمبود فضا در زندان‌ها، با اجاره زندان در «کوزوو» شماری از زندانیان خود را به این کشور منتقل کرد.

نروژ نیز برای کاهش هزینه‌ها زندان‌های با کیفیت پایین تر را به زندانیانی اختصاص داد که حکم اخراج آن‌ها توسط دادگاه صادر شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *