رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آزمایش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی انگلیس فراتر از مرزهای جغرافیایی و گونه‌های انسانی

12:35 - 26 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۸۸۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت انگلیس از شهروندان کشورهای دیگر برای انجام آزمایش‌های شیمیایی خود استفاده می‌کرد.

خبرگزاری میزان – انگلیس، آزمایش‌ تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک خود را فراتر از مرزهایش انجام داد و افراد زیادی را قربانی این ماجراجویی خود کرد.

آزمایش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی انگلیس در آفریقای جنوبی

در سال 1992 «ووتر باسون» که با نام دکتر مرگ شناخته می شود، پروژه ای با نام «پروژه ساحل» را کلید زد که هدفش تولید تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک برای حذف سیاهپوستان و معترضان سیاسی در آفریقای جنوبی بود.

وزارت دفاع انگلیس اعتراف کرده که ارتباطی میان «باسون» و محققان «پورتون داون» درباره دفاع از خود در برابر تسلیحات شیمیایی وجود داشت.

 از سال 2001، «پورتون داون» به عنوان آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی (DSTL) شناخته می شود.

آزمایش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی انگلیس روی حیوانات

انگلیس مدعیست حفظ «پورتون داون» به دلیل شناسایی راه‌های پیشگیری، کاهش و درمان ابتلا به عوامل بیماری‌زای خطرناک و همچنین آزمایش و توسعه راه‌هایی برای ضدعفونی مؤثر مناطق، کارکنان و تجهیزات در معرض خطر است.

این ادعای انگلیس موضوع بحث برانگیز آزمایش حیوانی را مطرح می کند. هرچند «پورتون داون» متعهد شده تا آزمایش‌های حیوانی را نیز کاهش دهد اما این نگرانی همچنان وجود دارد.

آزمایش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی انگلیس در قلمروهای برون مرزی

پس از این که یک آزمایش خاص شامل رهاسازی باکتری های زنده طاعون در سواحل غربی اسکاتلند در سال 1952 انجام شد، «وینستون چرچیل»، نخست وزیر انگلیس طرحی برای انجام آزمایش های مشابه در قلمروهای برون مرزی انگلیس از جمله «باهاما» تصویب کرد.

دانشمندان دولت انگلیس در آن زمان بر این باور بودند که «باماها» بهترین مکان روی سطح کره زمین برای انجام آزمایش‌های بدون محدودیت است. در نهایت در سال 1954، دولت انگلیس، دانشمندان جنگ بیولوژیکی را به نزدیکی جزیره‌ای خالی از سکنه در «باهاما» فرستاد تا ابرهایی از ویروس‌های خطرناک «آنسفالیت اسب ونزوئلا» را آزاد کنند. این ویروس قادر به ایجاد تب بالا، خستگی طولانی مدت، سردرد و گاهی مرگ انسان بودند.

تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهد که «نیجریه»، به عنوان یکی از قلمروهای فرامرزی انگلیس، مکانی برای آزمایش‌های میدانی جنگ شیمیایی بوده است. انگلیس برای اجرای چهار ماموریت علمی در مجموع حدود 15 ماه را صرف پراکندگی و ارزیابی اثرات مقادیر زیادی از سلاح‌های آزمایشی گاز اعصاب در جنوب «نیجریه» کردند. مزیت این مکان این بود که اجازه می‌داد آزمایش‌های میدانی در یک محیط گرمسیری انجام شود.

میزان تاثیر عوامل اعصاب آزمایش شده بر افراد محلی هنوز مشخص نشده است.

آزمایش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی انگلیس روی سربازان هندی

براساس گزارش «گاردین»، دانشمندان نظامی انگلیس در طول بیش از یک دهه قبل از جنگ جهانی دوم و در طول جنگ مذکور، یک سلاح شیمیایی را بر روی سربازان هندی به عنوان کشور مستعمره خود آزمایش کردند.

براساس گزارش مذکور، صدها سرباز هندی و انگلیسی در آزمایش‌های انجام شده در «راولپندی»، که در آن زمان بخشی از مستعمره انگلیس بود و اکنون در خاک پاکستان قرار دارد، در معرض گاز خردل قرار گرفتند.

در اسناد مربوط به این آزمایش که در آرشیو ملی انگلیس موجود است، آمده است که گاز خردل سبب سوزش شدید پوست سربازان شد که در برخی موارد تا هفته‌ها ادامه یافته یا حتی منجر به بستری شدن برخی از سربازان در بیمارستان‌ها شد.

اسناد مذکور نشان می‌دهند که دانشمندان انگلیسی می‌خواستند تاثیر گاز را بر پوست هندی‌ها با نتایج آزمایش‌های انجام شده بر روی سربازان انگلیسی مقایسه کنند. هدف از این آزمایش نیز تولیدگازهای سمی برای استفاده علیه نیروهای ژاپنی بود.

گزارش «گاردین» تاکید دارد که هیچ تلاشی برای اندازه گیری اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض گاز خردل در این مورد انجام نشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *