استفاده انگلیس از شهروندان این کشور برای انجام آزمایش‌های شیمیایی

12:45 - 25 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۸۸۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت انگلیس از مناطق مختلف این کشور برای انجام آزمایش‌های جنگ شیمیایی استفاده می‌کرد.

خبرگزاری میزان - طی یک دهه گذشته، فایل‌های طبقه‌بندی شده ای به تدریج منتشر شدند که نشان می‌دادند وزارت دفاع انگلیس از پایان جنگ تا اواخر دهه 1970، عمدتاً با استفاده از مرکز «پورتون داون»، بخش‌های وسیعی از کشور را به آزمایشگاهی غول‌پیکر برای انجام یک سری میکروب‌ها و ویروس‌های مخفی تبدیل کرده است.

بسیاری از آزمایش‌های مذکور شامل انتشار مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌های بالقوه خطرناک در میان بخش‌های وسیعی از جمعیت بود. اعتقاد بر این است که بیش از 200 آزمایش مخفی از این دست بین سال‌های 1949 و 1979 انجام شده است.

یکی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که به کارکنان نظامی اطلاع داده شد تا به هر «پرسشگر کنجکاو» بگویند که آزمایش‌ها بخشی از پروژه‌های تحقیقاتی در مورد آلودگی هوا بوده است.

براساس تبلیغات رسمی، این آزمایش‌ها برای کمک به وزارت دفاع در ارزیابی آسیب‌پذیری انگلیس در صورتی که اتحاد جماهیر شوروی ابرهایی از میکروب‌های کشنده را بر فراز کشور منتشر کند، طراحی شده بود.

در بیشتر موارد، در آزمایش‌های مذکور از سلاح‌های بیولوژیکی استفاده نمی‌شد، بلکه از جایگزین‌هایی استفاده می‌شد که دانشمندان معتقد بودند جنگ میکروبی را تقلید می‌کنند. وزارت دفاع انگلیس نیز ادعا می‌کرد که این جایگزین ها بی‌ضرر هستند.

با وجود این، خانواده‌هایی در مناطقی از انگلیس که اکنون مشخص شده که آزمایش در آن مناطق انجام شده، دارای فرزندانی با نقص‌های مادرزادی، ناتوانی‌های جسمی و مشکلات یادگیری هستند. این خانواده‌ها نیز خواستار تحقیق عمومی درباره آزمایش‌های مذکورند.

براساس شماری از بررسی های انجام شده،

  • بین سال‌های 1955 و 1963 هواپیماهای انگلیسی از شمال شرقی انگلیس تا «کورنوال» در امتداد سواحل جنوبی و غربی پرواز کرده و مقادیر زیادی «سولفید کادمیوم» را روی جمعیت می‌ریختند.
  • در آزمایش دیگری نیز «سولفید کادمیوم»، به مدت یک ساعت در امتداد جاده ای در نزدیکی «فروم سامرست» منتشر شد.
  • بین سال‌های 1961 تا 1968 بیش از یک میلیون نفر در امتداد سواحل جنوبی انگلیس در معرض باکتری‌هایی از جمله « E.coli» و « bacillus globigii» قرار گرفتند. این عملیات با یک کشتی نظامی انجام شد.
  • بین سال‌های 1971 تا 1975 انگلیس و آمریکا به صورت مشترک مقادیر زیادی از باکتری «سراشیا مارسسنس» را به هوا اسپری کردند.
  • باکتری‌های مشابهی نیز در سال های 1952 تا 1964 با ادعای تعیین آسیب پذیری ساختمان‌های دولتی بزرگ از طریق شبکه عظیم تونل‌هایی بود که در 100 فوتی زیر مرکز لندن قرار داشتند. این تونل‌ها به اتاق‌های جنگی می رسند که برای حفظ نخبگان سیاسی و مالی انگلیس در صورت حمله هسته ای طراحی شده اند.

«ایندیپندنت» در گزارشی به موضوع آزمایش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی بر روی هزاران نفر در دوران جنگ سرد پرداخته و از گستردگی غیر قابل باور این آزمایش‌ها خبر داد.

براساس این گزارش، دولت انگلیس در دوران جنگ سرد از عموم مردم این کشور به عنوان موش آزمایشگاهی برای آزمودن تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی استفاده کرد. در بیش از 750 عملیات مخفی، صدها هزار شهروند انگلیسی در معرض حملات بیولوژیکی و شیمیایی که از هواپیماها، کشتی‌ها و وسایل نقلیه جاده‌ای انجام می‌شد، قرار گرفتند.

مورخان تاکنون تصور می‌کردند که تعداد چنین عملیات‌هایی بسیار کمتر بوده است. «اولف اشمیت»، پروفسور تاریخ معاصر در دانشگاه «کنت» انگلیس، پس از انجام پژوهشی در این رابطه گفت که  هواپیماهای نظامی انگلیس هزاران کیلوگرم ماده شیمیایی با پتانسیل سمی تا حد زیادی ناشناخته را بر روی جمعیت غیرنظامی این کشور در داخل و اطراف « ویلتشیر» رها کردند.

تحقیقات وی که در کتابی با نام « Secret Science»، منتشر شد همچنین نشان می‌دهد که مسافران متروی «لندن» در مقیاسی بزرگ تر از آن چه پیشتر تصور می‌شد، به عنوان موش آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفتند.

تحقیقات جدید نیز نشان می‌دهند که یک آزمایش میدانی جنگ بیولوژیکی تاکنون ناشناخته در مه 1964 در سیستم لوله کشی پایتخت انجام شده است. این عملیات مخفی که توسط دانشمندان مرکز «تحقیقات جنگ شیمیایی و بیولوژیکی» در «پورتون داون»، انجام شد، شامل انتشار مقادیر زیادی باکتری به نام «باسیلوس گلوبیجی» بود. باکتری «باسیلوس گلوبیجی» عامل مسمومیت غذایی، عفونت چشم و حتی سپتیسمی در است.

دولت انگلیس در واکنش به انتشار گزارش‌های مذکور مدعی شد که مواد شیمیایی آزمایش شده، بی خطر هستند، اما فقط در مورد «سولفید کادمیوم» می‌توان گفت که این ماده شیمیایی در طول جنگ جهانی دوم توسط نیروهای متفقین به عنوان یک سلاح شیمیایی طبقه بندی شد و اکنون نیز به عنوان عامل سرطان ریه شناخته می‌شود.

در سال‌های اخیر خود دانشمندان وزارت دفاع انگلیس به آسیب زا بودن آزمایش‌های مذکور پرداختند. در سال 1989 پس از توافق آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در مورد انهدام و عدم تولید سلاح‌های شیمیایی، رسما اعلام شد که آزمایش عامل اعصاب در «پورتون داون» متوقف شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *