انتخابات فرانسه و آشکار شدن رشد نژادپرستی در جامعه اروپا

14:18 - 18 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۶۵۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انتخابات اخیر فرانسه و نتایج آن نشان دهنده گسترش روزافزون نژادپرستی در سراسر اروپاست.

خبرگزاری میزان – انتخابات اخیر فرانسه نشان واقعیت‌های بسیاری را درباره وضعیت این کشور و همچنین اروپا نشان داد.


به گزارش «تی آر تی»، اگرچه پیروزی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مانند شکست راست افراطی مطلوب به نظر می‌رسد اما کارشناسان بر این باورند که نتایج، موضوع مرموز دیگری را می‌گوید.


«مارین لوپن»، نامزد راست افراطی در انتخابات فرانسه طی یک سخنرانی خطاب به حامیان خود با تمجید از یک «پیروزی درخشان» حتی در میانه شکست از «مکرون»، گفت «ایده‌هایی که ما نمایندگی می‌کنیم به قله‌های جدیدی رسیده‎اند.»

«لوپن» که برجسته‌ترین چهره در سیاست راست افراطی در فرانسه است، نژادپرستی، مهاجرت و ملی گرایی سفیدپوست را دامن می‌زند.


کارشناسان نگرانی‌های خود را در مورد افزایش شدت نژادپرستی در فرانسه و پیامدهای بیشتر آن در اروپا پس از افزایش قابل توجه آرای «لوپن» مطرح کردند.


یک تحلیلگر سیاسی فرانسوی و رئیس کمیته عدالت و آزادی‌ها (CJL) می‌‌گوید که نتیجه انتخابات فرانسه پیامی است که می‌گوید «نژادپرستی یک ایدئولوژی ساختاری در چشم انداز سیاسی فرانسه است.»


به گفته این تحلیلگر فرانسوی، «این دیگر در انحصار گروه‌های منزوی مانند جبهه ملی در دهه 1970 و اوایل دهه 1980 نیست. امروز این یک ایدئولوژی است که افراد کافی را گرد هم می‌آورد و از شتاب کافی برای رسیدن یک نامزد به دور دوم انتخابات برخوردار است.»


همانطور که «لوپن» نیز مدام می‌گوید، تقریبا همه احزاب سیاسی در فرانسه از ایدئولوژی یکسانی با راست افراطی دفاع می‌کنند؛ از بستن مساجد تا جلوگیری از حمایت از فلسطین، این دیدگاه به نقطه مشترک اکثریت قاطع احزاب در سیاست فرانسه تبدیل شده است.

یک کارشناس سیاسی فرانسوی دیدگاه‌های «لوپن» و «مکرون را یکسان توصیف کرده و می‌گوید «امانوئل مکرون از دستور کار لوپن در پنج سال گذشته در مورد مسائل هویتی استفاده کرده است.»


هر دوی آن‌ها از یک دستور کار جدید پیروی می‌کنند، هر دوی آن‌ها خواهان تخریب خدمات عمومی هستند، در چند سال گذشته موجی از نژادپرستی اروپا را درنوردیده و نژادپرستی در فرانسه بقیه اروپا را تحت تاثیر قرار داده است.


فرانسه کشور حقوق بشر نیست؛ ممکن است کشوری باشد که حقوق بشر در آن اعلام شده است اما حقوق بشر هرگز اعمال نشده است.


زمانی که فرانسه ممنوعیت حجاب را در دستور کار قرار داد، بسیاری از کشورها از فرانسه به عنوان نمونه صحبت کردند؛ این کشورها گفتند که اگر فرانسه می‌تواند این کار را انجام دهد، چرا ما نتوانیم؟


نگارنده در پایان می‎نویسد «مکرون حتی سعی کرد کشورهای دیگر را در سرکوب به اصطلاح اسلام سیاسی دور خود جمع کند؛ این امر مشکلات بیشتری را برای پروژه اروپایی در آینده نزدیک و حتی چالش‌های بیشتری را برای اقلیت‌هایی که از مسلمانان، سیاه پوستان و گروه‌های دیگر شروع می‌شود، ایجاد می‌کند.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *