رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقض حقوق بشر انگلیسی‌ها با فروش اسلحه به عربستان/ بازیگران و نویسندگان هم به صادرات اسلحه انگلیسی‌ها اعتراض دارند

7:49 - 10 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۹۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فروش اسلحه از سوی دولت انگلیس به کشور عربستان که منجر به کشته شدن صد‌ها تن از کودکان و زنان بی گناه یمنی شده است حتی باعث واکنش کمپین ضد تجارت سلاح‌های نظامی شده است.

فروش اسلحه توسط انگلستان به عربستان منجر به کشته شدن هزاران نفر از مردم یمن شده استبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، موضوع حقوق بشر در دهه‌های اخیر به یکی از موضوعات داغ دنیای سیاست و به تبع آن سوژه پر خبر رسانه‌های دنیا تبدیل شده است.

موضوعی که پس از جنگ جهانی دوم به شکل گسترده‌ای در بین جوامع غربی رشد کرده و زمامداران غربی و در راس آن آمریکا ژست رعایت حقوق بشر و حقوق مردم را به خود گرفتند.

حقوق بشر ابزاری برای سوء استفاده

اما اکنون که بیش از هفت دهه از عمر سازمان ملل و به تبع آن مباحث حقوق بشری می‌گذرد ملت‌های دنیا به خوبی آگاه شده اند که موضوع رعایت حقوق بشر صرفا ابزاری از سوی سلطه گرایان برای اعمال فشار به برخی کشور‌ها بوده است که از این طریق سلطه خود بر کشور‌های مستقل و ملت‌های آن‌ها را بیشتر کنند.

از جمله کشور‌هایی که در بحث حقوق بشر و رعایت حق و حقوق مردم بسیار دست و پا می‌زند و به قولی گریبان چاک می‌دهد کشور انگلیس است.

از دیگر اختیارات عجیب و غریب ملکه انگلیس می‌توان به داشتن مصونیت کامل قضایی، داشتن شاعر خصوصی، نداشتن پاسپورت برای سفر خارجی، اعطای القاب سلطنتی و .. اشاره کرد.

دست‌های آلوده انگلیس به خون هزاران زن و کودک یمنی

اما به جز این موارد واقعیت‌های دیگری هم درباره وضعیت حقوق بشر این کشور وجود دارد. به عنوان مثال کشوری که پای ثابت رای به قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران است یکی از صادر کنندگان اصلی سلاح برای کشتار مردم یمن است.

لذا در خصوص موضوع حقوق بشر اولین پرسشی که باید از حاکمان این کشور پرسید این است که آیا فروش اسلحه توسط انگلیس به برخی از کشورهاب منطقه جهت سرکوب مردم یمن، به معنای پایمال کردن اصول بنیادین حقوق بشر نیست؟

کمک‌های دولت انگلیس به رژیم سعودی منجر به قحطی و مجازات جمعی مردم یمن شده است.

در این خصوص حتی دبیر سابق انجمن توسعه بین الملل از کمک‌های تسلیحاتی دولت انگلیس به رژیم سعودی که منجر به قحطی و کشتار جمعی مردم یمن شده به شدت انتقاد کرده است.

شیوع بیماری و فاجعه انسانی در یمن

اندرو میشل، دبیر سابق انجمن " توسعه بین الملل" از دخالت انگلیس در این درگیری که منجر به فاجعه انسانی بی مانند در سالیان اخیر شده انتقاد کرد.

وی در رابطه با این اقدام کشور انگلیس معتقد است ائتلاف سعودی اقدام به جنایت در یمن با حمایت نظامی و تسلیحاتی آمریکا و انگلیس می‌کند.

دولت سعودی در پاسخ به حمله موشکی به ریاض، همه بنادر یمن را مسدود کرده و معتقد است قاچاق اسلحه، مهمات و قطعات موشکی از طریق کشتی‌های کمک‌های انسانی به یمن وارد می‌شوند.

عدم موافقت عربستان با بازکردن بنادر یمن

موضوع فشار به مردم یمن به حدی بود که حتی از سازمان ملل افرادی به عربستان اعزام شده و درخواست باز کردن بنادر یمن برای دریافت کمک‌های انسانی را داشتند که متاسفانه این درخواست با موافقت انجام نشد.

جیمی مک گلدریک، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در رابطه با شرایط انسانی در یمن می‌گوید: شدت بحران، خطر قحطی، نیاز به سوخت و وجود ۱۷ میلیون نیازمند کمک در یمن خیلی بزرگتر از نگرانی دولت سعودی در خصوص حمله موشکی به ریاض است.

وی همچنین راجع به شیوع بیماری دیفتری در شمال یمن و بالا رفتن آمار تلفات این بیماری در صورت واکسینه نشدن افراد خبر داد.

فروش میلیاردی اسلحه و سخت افزار‌های جنگی به عربستان سعودی

صادرات تجهیزات نظامی از انگلیس به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷، افزایش چشم‌گیری داشته است. در این رابطه سایت گاردین از افزایش فروش تجهیزات نظامی انگلیس به دولت سعودی تا سقف ۱.۱ میلیارد پوند خبر می‌دهد.

آخرین آمار مجوز صادرات در حالی انتشار یافته که نگرانی پیرامون اقدامات نظامی عربستان سعودی در یمن همچنان ادامه دارد.

آمار بدست آمده از دپارتمان تجارت بین الملل، نشان دهنده فروش ۸۳۶ میلیون پوند اسلحه و سخت افزار‌های جنگی، شامل موشک‌های هوایی، قطعات هواپیما و تفنگ‌های تک تیرانداز، به عربستان سعودی بین ماه‌های آوریل و ژوئن و ۲۸۰ میلیون پوند بین ماه‌های ژانویه و مارس هستند. 

به گفته معاون رهبر حزب لیبرال دموکرات، دولت انگلیس، صرف نظر از هزینه‌ها، باید هرچه سریعتر فروش سلاح‌های نظامی به دولت سعودی را تعلیق کند.

وی معتقد است با توجه به روند اقدامات دولت سعودی در یمن، دولت انگلیس هیچ‌گونه توجیهی در خصوص فروش میلیارد‌ها پوند سلاح به این کشور ندارد. 

واکنش کمپین بین المللی ضد تجارت به اقدامات انگلیس

فروش اسلحه توسط دولت انگلیس به کشور عربستان که منجر به کشته شدن صد‌ها تن از کودکان و زنان بی گناه یمنی شده است، حتی منجر به واکنش کمپین ضد تجارت سلاح‌های نظامی (Campaign Against Arms Trade (CAAT شد.

این کمپین با جمع آوری ادله در محاکم قضایی شکایتی را علیه دولت انگلیس مطرح کرد که نتیجه آن تاثیر زیادی در صدور اسلحه توسطط انگلیس خواهد گذاشت.

اما اقدامات این کمپین جهت فشار بر روی دولت انگلیس در خصوص تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی نتیجه بخش نبود و دادگاه فروش اسلحه توسط دولت انگلیس را قانونی اعلام کرد.

این کمپین معتقد است که دولت انگلیس در جنایت‌های جنگی و نقض قوانین بین‌المللی در یمن، از طریق فروش اسلحه به عربستان همدست است. 

مبنای حرف این کمپین حقوقی این است که دولت عربستان از تسلیحات انگلیسی با نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی در جنگ یمن استفاده می‌کند.

پیمان بین المللی نظارت بر صادرات تسلیحات (International Arms Control Commitment Agreement) که درسال 2014 به تصویب سازمان ملل رسیده است وظیفه رسیدگی به نحوه فروش و استفاده از اسلحه صادراتی در کشور‌های دیگر  را برعهده دارد.

این کمیته در گزارشی اعلام کرده است که احتمال زیادی وجود دارد که اسلحه‌های فروخته شده به عربستان سعودی به نحوی در جنگ یمن به کار گرفته شود که قوانین بین‌المللی ناظر بر امور بشردوستانه و حفاظت از حقوق بشر را نقض کند.

اعتراض بازیگران و نویسندگان انگلیس به صادرات اسلحه توسط انگلیس

گفتنی است در مهر ماه سال جاری شماری از بازیگران، آهنگسازان، تصویربرداران و نویسندگان مشهور انگلیسی طی نامه‌ای سرگشاده به دولت انگلیس، ضمن ابراز نگرانی نسبت به فجایع انسانی صورت گرفته در یمن، خواستار توقف هرچه سریع‌تر فروش اسلحه به عربستان سعودی شدند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *