رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برخی از فرمان‌های "رئیس جمهور افغانستان" قانونی نیست

13:25 - 24 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۸۹۶
اتحادیه حقوقدانان افغانستان در نشست خبری در کابل اعلام کرد که فرمان‌های تقنینی اشرف غنی مبنای قانونی ندارد و صدور این موارد حاکمیت قانون را زیر سوال می‌برد.

به گزارش سرویس بین الملل ، اعضای اتحادیه حقوقدانان افغانستان در نشست خبری در کابل تصریح کردند که اشرف غنی قوانین این کشور را به خواست خود تغییر می‌دهد و به جای پارلمان افغانستان تصمیم می‌گیرد.

گل‌احمد مددزی رئیس این اتحادیه اظهار داشت: ارگ ریاست جمهوری افغانستان خود را جایگزین شورای ملی این کرده و اشرف غنی فرمان‌های تقنینی را به میل خودش لازم الاجرا می‌داند.

وی در ادامه تصریح کرد: شورای ملی افغانستان باید از اقدامات غیرقانونی رئیس جمهور درباره تعدیل قوانین ایستادگی کند.

رئیس اتحادیه حقوقدانان افغانستان گفت: حکومت وحدت ملی فرمان‌های بسیاری را در تضاد با قانون اساسی این کشور صادر کرده است که قوه مقننه باید جلوی آنها بگیرد.

این اتحادیه از اشرف غنی خواست تا فرمان تقنینی شماره 158 درباره بازنشستگی ژنرال‌ها و افسران نظامی نیروهای مسلح این کشور را لغو کند.

حقوقدانان افغان تصریح کردند که فرمان تقنینی اشرف غنی درباره بازنشستگی کارمندان وزارت‌های دفاع و کشور مداخله آشکار در حیطه کاری شورای ملی افغانستان محسوب می‌شود.

این در حالی است که بر اساس این فرمان 70 درصد از ژنرال های افغانستان در دو سال آینده بازنشسته خواهند شد.

اشرف غنی در فرمان جدیدی سن بازنشستگی برای ارتشبدها 62 سال، سپهبدها 60 سال، سرلشکرها 58 سال، سرتیپ‌ها 56 سال و سرهنگ‌ها 54 سال تعیین کرده است.

گفتنی است که طرح بازبینی قانون بازنشستگی نظامیان از طرف رئیس جمهور افغانستان، مخالفت نمایندگان سنا و پارلمان این کشور را نیز در پی داشته است.

قبل از این اشرف غنی فرمان تقنینی دیگری را نیز درباره تعدیل قانون ثبت احوال نفوس افغانستان صادر کرده بود که با مخالفت نمایندگان افغان در پارلمان مواجه شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *