نقش تعیین کننده دستگاه قضا در تامین امنیت/ کاهش جرائم در کرمان با همکاری قوه قضائیه

8:01 - 22 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۷۲۲۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با بیان اینکه نقش قوه قضائیه در کاهش سرقت‌ها مثبت بوده است، گفت: حضور رئیس کل دادگستری، دادستان و همان‌طور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در شورای تأمین و در همه حوزه‌ها، براساس راهبرد، پیش‌بینی و پیشگیری در جهت ارتقا امنیت، حضور مثبت و مبتنی بر همگرایی بوده است.

نقش مثبت قوه قضائیه در کاهش سرقت‌های استان کرمانخلیل همایی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، درباره نقش دستگاه قضا در تامین امنیت استان کرمان و  تعامل قوه قضائیه با سایر نهادهای دخیل در این مهم گفت: قطعا نقش قوه قضائیه در بحث امنیت مهم و تعیین کننده است. البته سایر نهادهای استان هم نقش مهمی دارند و به حمدالله با تعامل و هماهنگی‌ای که با مدیریت آقای استاندار، بین دستگاه استان کرمان وجود دارد شاهد امنیت و آرامش در استان هستیم.

وی درباره اینکه قوه قضائیه درحوزه جذب سرمایه‌گذاری و سایر موارد مربوط به استانداری کرمان چه نقشی داشته و دارد؟ نیز اظهار داشت: قوه قضائیه علی‌رغم همه موانعی که ممکن است درحوزه قانونگذاری وجود داشته باشد، عملکرد خوب و رضایتبخشی داشته است. دستگاه قضایی، مجموعه دادگستری‌ها و دادستانی‌های استان، تعامل سازنده ای با دستگاه‌های اجرایی دارند. همکاری خوبی بین مجموعه قضایی و استانداری وجود دارد و همچنین همدلی و تعامل بین مجموعه اعضای شورای تأمین استان، در کل کشور بی‌نظیر است.

همایی‌راد افزود: اینکه عرض می‌کنم یک نظریه شخصی نیست و در جلساتی که در وزارت کشور داشیم بارها روی این موضوع تأکید شده که تعاملی که در کرمان وجود دارد، در هیچ استانی در این سطح وجود ندارد و این خیلی به نفع مردم است. زیرا برآیند فعالیت ها به ارتقای نظم و امنیت منجر می شود و چون امنیت بستر توسعه محسوب می شود زمینه اقدامات توسعه ای فراهم می شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان در پاسخ به این سوال که آیا بطور خاص قوه قضائیه و دادگستری  اقدام خاصی برای حل اختلافات یا رفع موارد قضایی در استان کرمان انجام  می دهند که در دیگر استانها وجود نداشته باشد و به تسهیل روند امور قضایی بینجامد؟، گفت: بله، کارهایی متعددی شده است البته برای پاسخ به این سوال باید به یک نکته اشاره کنم که آقای استاندار شعاری را از سال 92 مطرح کردند، تحت عنوان «ولایت و توسعه »به این معنا که هرکسی که ولایت را قبول دارد برای توسعه مشارکت کند. هدف اصلی از این شعار هم، توسعه استان زیر چتر ولایت است همچنین تنش‌زدایی از سیاست هم مدنظر بود. استان کرمان پیشینه قوی سیاسی دارد و سیاسیون بزرگی باگرایش های مختلف، از این استان روانه عرصه سیاسی کشور شده اندو خدمات شایانی راارائه کرده اند. لذا با بکارگیری همین شعار در همه امور و سرلوحه قرار دادن تنش‌زدایی در حوزه سیاست باعث شد تا انتخابات گذشته، به دور از هرگونه مشکل و حاشیه ای را در سظح استان برگزار کنیم. اما درباره اقدام خاص که مورد سوالتان نیز بود باید بگویم، یک‌سری کمیسیون هم در مجموعه قضایی و هم در شورای تامین استان وجود دارد، مثلاً کمیسیون مقابله با سرقت هم در مجموعه قضایی و هم در استان پیش‌بینی شده که ما این کمیسیون‌ها را در استان کرمان تلفیق کرده ایم یا به صورت مشترک برگزار می‌کنیم. تلفیق این کمیسیون‌ها درکرمان، به دلیل همکاری و تعامل خوب دستگاه قضا و دستگاه اجرایی است.

وی درباره اینکه خروجی این کمیسیون های مشترک چه می‌شود؟ تصریح کرد: اگر استان کرمان در سال 95 به‌عنوان استان برتر در زمینه امنیتی و انتظامی، شناخته شد، تنها بخاطر عملکرد استانداری آن هم به تنهایی نبوده و شاخص‌های متعددی در این زمینه مطرح است که یکی از آنها کاهش سرقت است و دیگری ضریب کشف به وقوع سرقت است. اینها فاکتورهای جداگانه‌ای است و اینها تنها توسط قوه مجریه انجام نمی‌شود و تعامل دستگاه قضایی، دادستان‌ها، سازمان‌ زندان‌ها، نیروی انتظامی و .... با هم به نتیجه گیری این مهم می انجامد. به هرحال نقش قوه قضائیه در کاهش این سرقت‌ها نقش مثبتی بوده است. حضور رئیس کل دادگستری، دادستان و همان‌طور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در شورای تأمین و در همه حوزه‌ها، براساس راهبرد، پیش‌بینی و پیشگیری در جهت ارتقا امنیت، حضور مثبت و مبتنی بر همگرایی بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *