انصار الله با حمایت‌ها و مقاومت‌های مردمی توانسته خود را به بازیگر اول یمن تبدیل کند

22:30 - 17 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۶۹۵۱
دسته بندی: سیاست
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: هم اکنون انصار الله با حمایت‌ها و مقاومت‌های مردمی توانسته خود را به بازیگر اول یمن تبدیل کند و بنابر این هیچ راه حلی برای حل بحران یمن جز از طریق توجه به خواسته‌ها و مطالبات مردم یمن و انصار الله وجود ندارد.

کاظماحمد کاظم‌زاده درگفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره اینکه عربستان بعد از مدت‌ها سنگ اندازی در روز‌های اخیر نسبت به از سرگیری مذاکرات سیاسی چراغ سبز نشان می‌دهد و منابع یمنی از سفر هیئت نیرو‌های ملی یمن به مسقط و همزمان با آن اقدام ولیعهد عربستان به اعزام فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، به پایتخت عمان خبر دادند، چه عواملی در این زمینه دخیل بوده، گفت: در این باره به چند عامل می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: نخست اینکه راهبرد نظامی عربستان و شخص محمد بن سلمان وزیر دفاع و ولیعهد این کشور در یمن به شکست انجامید و جنگی که قرار بود ظرف دو هفته تمام شود الان وارد سومین سال خود شده است و به مثابه چاه ویل بودجه نظامی عربستان را می‌بلعد و نتیجه‌ای جز هزینه و تلفات نداشته است.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تصریح‌کرد: ضمن اینکه یمنی‌ها در عرصه نظامی ابتکار عمل را بدست گرفته‌اند به گونه ایی که توانسته اند جنگ را به داخل عربستان بکشانند و حتی مراکز استراتژیک عربستان را تحت حملات موشکی خود قرار دهند.

کاظم زاده گفت: دوم اینکه، انعکاس اخبار فجایع انسانی ناشی از حملات عربستان و امارات به یمن که با شیوع بیماری وبا نیز همراه است حیثیت و آبروی عربستان را در جهان لکه دار کرده و ادعای اسلامی و عربی بودن آن را زیر سوال برده است.

وی اضافه کرد: نکته سوم که به نوعی از همه مهم‌تر است اینکه یکی از اهداف عربستان و شخص محمد بن سلمان از تحمیل جنگ بر یمن بهره برداری‌های داخلی اش بوده که بتواند از فضای ناشی از آن برای عبور از گردنه پرپیچ خم انتقال قدرت استفاده کند و خود را به کرسی پادشاهی برساند حالا که این هدف تا حدودی محقق شده، نیازی به استمرار جنگ دیده نمی‌شود.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه درباره چشم انداز این بحران گفت: هم اکنون انصار الله با حمایت‌ها و مقاومت‌های مردمی توانسته خود را به بازیگر اول یمن تبدیل کند و بنابر این هیچ راه حلی برای حل بحران یمن جز از طریق توجه به خواسته‌ها و مطالبات مردم یمن و انصار الله وجود ندارد.

کاظم زاده تصریح کرد: موفقیت دور جدید مذاکرات به این بستگی خواهد داشت که تا چه اندازه به این خواسته‌ها و مطالبات پاسخ داده شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *